Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат

Двете компании ще продължат да работят като отделни брандове, но със споделена логистика, и се позиционират като втория играч в сектора след еBag

Ивайло Георгиев от "Гастроном" (вляво) и Венцислав Каменов от "Супермаг" търсят синергии на пазара
Ивайло Георгиев от "Гастроном" (вляво) и Венцислав Каменов от "Супермаг" търсят синергии на пазара
Ивайло Георгиев от "Гастроном" (вляво) и Венцислав Каменов от "Супермаг" търсят синергии на пазара    ©  Надежда Чипева
Ивайло Георгиев от "Гастроном" (вляво) и Венцислав Каменов от "Супермаг" търсят синергии на пазара    ©  Надежда Чипева
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • "Гастроном" придобива контролиращ дял в "Супермаг", докато основателят на втората получава миноритарен дял от първата компания.
  • Двете компании ще продължат да работят като отделни брандове, но със споделена логистика.
  • Обединението очаква между 7 и 13 млн. лв. общи приходи през тази година, което позиционира компанията втора на пазара след eBag.

След бурното навлизане на доставката на хранителни продукти до дома през последните ковид години идва време за консолидация. Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат в сложна сделка, при която "Гастроном" придобива мажоритарен контрол над "Супермаг", а основателят на втората - Венцислав Каменов, получава миноритарен дял от придобиващата компания. Двете ще продължат да работят през отделни дружества и като два бранда, като насоката на "Гастроном" ще бъдат крайните потребители, а на "Супермаг" - бизнес клиентите. Така те се позиционират като втория най-голям играч на пазара след eBag.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • "Гастроном" придобива контролиращ дял в "Супермаг", докато основателят на втората получава миноритарен дял от първата компания.
  • Двете компании ще продължат да работят като отделни брандове, но със споделена логистика.
  • Обединението очаква между 7 и 13 млн. лв. общи приходи през тази година, което позиционира компанията втора на пазара след eBag.

След бурното навлизане на доставката на хранителни продукти до дома през последните ковид години идва време за консолидация. Онлайн супермаркетите "Гастроном" и "Супермаг" се сливат в сложна сделка, при която "Гастроном" придобива мажоритарен контрол над "Супермаг", а основателят на втората - Венцислав Каменов, получава миноритарен дял от придобиващата компания. Двете ще продължат да работят през отделни дружества и като два бранда, като насоката на "Гастроном" ще бъдат крайните потребители, а на "Супермаг" - бизнес клиентите. Така те се позиционират като втория най-голям играч на пазара след eBag.

Мерките на сделката не са изцяло ясни, а причината е, че тя се случва чрез конвертируем дълг, който ще бъде превърнат в дялови участия на неупоменат по-късен етап. Според договора между двете компании смяната на контрола влиза в сила веднага. Сумата също не е ясна, но сделката ще бъде извършена отчасти в кеш и отчасти в дялове и акции. В Търговския регистър все още няма публикувани документи.

Новото обединение звучи логично, защото ще спести разходи на двете компании и защото в момента един сравнително малък пазар се дели между десетки играчи. Ако нов клиент иска да си поръча хранителни продукти за вкъщи, първият въпрос към него не би бил какво търси, а от кой търговец: на пазара освен лидера eBag, "Гастроном" и "Супермаг" работят още компании като "Количка", "Ранди", "Гладен.бг", DelivMe, Shop24, "БГ маркет", както и онлайн магазините на "Паркмарт" и "Т-Маркет" наред с много други по-малки доставчици. Повечето от тях се появиха по време на пандемията. Към конкуренцията трябва да се добавят и компанията за доставка на храна Glovo, която също превозва хранителни продукти до врата на веригите "Кауфланд" и "Фантастико", без да поддържа складове.

В сделката има няколко интересни елемента. "Гастроном" е една от най-новите компании в сектора, основана през 2020 г., но с първи продажби през 2021 г. "Супермаг" от друга страна е вероятно най-старата компания за доставка на хранителни продукти, основана през 2011 г. За 2020 г., последният наличен отчет в Търговския регистър, дружеството "Супермаг" отчита 2.1 млн. лв. приходи. За сравнение, компанията "Инфо ритейл", през която работи "Гастроном", завършва 2021 г. с 500 хил. лв. приходи, но в момента расте със средно около 500% на годишна база и с двуцифрени темпове на месечна. Според последното акционерно събрание на "Инфо ритейл" 49.9% от акциите са собственост на основателя Златин Тодоров.

През тази година общо двете дружества трябва да завършат с между 7 и 13 млн. лв. приходи, казва Ивайло Георгиев, изпълнителен директор на "Гастроном". Лидер на пазара е eBag, който оперира през дружеството "Кънвиниънс", като според основателя и управляващ директор на платформата Иван Александров оборотът й е скочил с 51% през миналата година до над 36 млн. лв.

"Стигнахме дотук заради желанието ни да направим окрупняване на пазара. "Супермаг" е една от първите компании в този сектор и е основополагащ фактор в този бизнес. Нашето желание е да се обединим, да постигнем икономия от мащаба, да използваме един и същ склад, един и същ софтуер, едни и същи шофьори и една и съща логистика. По този начин ще можем да намалим разходите си и да увеличим печалбата", казва Георгиев пред "Капитал".

Повече придобиване, по-малко сливане

Преговорите за сделка се водят от над половин година, като според Георгиев не е имало забавяне, а по-дългите разговори са логични предвид сложността на договора. Той казва, че сделката е повече придобиване и по-малко сливане, като целта на "Супермаг", която ще остане основно под управлението на основателя си Венцислав Каменов, ще бъде да се развива в посока доставка на хранителни продукти за бизнеси и офиси, докато "Гастроном" ще остане изцяло фокусирана върху крайни клиенти.

"Ние придобиваме контрол върху "Супермаг" с мажоритарен дял. Донякъде обаче е и сливане, защото не е изцяло придобиване, а само контрол. Същевременно настоящият собственик на "Супермаг" - Венцислав Каменов, придобива част от "Гастроном". Остават и двете дружества и ще се оперира и от двете юридически лица", казва Георгиев. "Самата структура на сделката е, че ние ще предоставим конвертируем заем на "Супермаг". В края на този период ще конвертираме този заем под формата на дялове, а дотогава ще имаме контролираща функция с втори управител", добавя Георгиев, но не уточни кога ще стане трансформацията.

Сделката е от голямо значение и за Morningside Hill, фондът за рисков капитал, който оперира предимно с публичен ресурс от Фонда на фондовете. Той инвестира около 1 млн. евро в "Гастроном" през 2020 г., още преди компанията да влезе оперативно на пазара. Morningside Hill държи 30% от акциите в компанията.

"Това е едно от позитивните развития в този сектор, защото в България няма много сливания. Показателно е, че един от най-първите играчи се съгласи да се влее в "Гастроном". Венцислав беше силно впечатлен, когато видя складовата база и логистиката на "Гастроном", а той е човек, който разбира от бизнеса. Синергиите в подобен бизнес са огромни и се получават икономии от мащаба", казва Павел Велков, управляващ партньор в Morningside Hill.

Друг от партньорите във фонда, Делян Ганев, добавя, че не е изключена и допълнителна инвестиция в компанията, но "това зависи от нейните нужди. За нас като инвеститор е важно не само да помагаме на компанията, но и тя да набира средства от различни източници. Ние не искаме да сме единственият източник. Обичайно на Запад при последващ рунд вече съществуващите инвеститори се включват, но не са водещи по сделката".

Онлайн срещу навика

Ивайло Георгиев казва, че основната конкуренция в сектора не са другите компании, които оперират на малкия пазар, а навиците на потребителя. Според него все повече хора се насочват към онлайн пазаруването и веднъж щом са "активирани", често стават лоялни на модела - не задължително на една компания, но на доставките. Големият проблем е страхът - "не че някой ще ги излъже, а че плодовете и зеленчуците няма да са качествени. Хората се страхуват да купят, без да пипнат домата", казва Георгиев. Според неговите сметки от общо около 10 млрд. лв. пазар на бързооборотни стоки онлайн супермаркетите отговарят за едва около 50 млн. лв. - съответно все още може всички да растат, при това с бързи темпове.

"Ние всички се движим в една писта. Мъчим се да научим хората да пазаруват онлайн. Цялата концепция е да изкараме клиента от магазина - да ходи по паркове или да стои вкъщи, но не и да виси по опашки в магазини", казва Георгиев и добавя, че все още няма достоверни данни за целия пазар, защото никой не дава данни на международната анализаторска комапния Nielsen, но "Гастроном" ще започне да го прави през август.

Така, накратко, целта на "Гастроном" е да расте по-бързо от останалите онлайн супермаркети. Според компанията едно от оръжията й е, че е с най-ниска минимална цена за поръчка, безплатна доставка и кратко време за доставка. Наред с това, подобно на eBag, "Гастроном" разчита и на ексклузивни продукти и широк избор - около 12 хил. продукта. Цената на тази стратегия за придобиване на пазарен дял е по думите на Георгиев "по-ниски маржове от стандартното".

Наред с това "Гастроном" мисли и за разширение извън София. Компанията вече доставя и до Пловдив, но не рекламира засилено на този пазар в очакване на силния есенен сезон. Георгиев казва, че след Пловдив следват Стара Загора, Бургас и Варна, а впоследствие и по-малки населени места като Дупница, Благоевград, Банско и Разлог.

За тази цел са нужни хора. През март в "Гастроном" са работили 70 души, но към юни бройката е свита до 55. Причината е сливането със "Супермаг", защото двете компании ще работят от един склад. Ако се вземат общо служителите на двете компании към момента, те са близо 80. Според Георгиев едва десетина от тях работят като администрация, а останалите са служители в склада и шофьори.

Q&A:

Какво получава "Гастроном" с придобиването на мажоритарен дял в "Супермаг"?

Ивайло Георгиев: "Супермаг" са много силни в B2B сегмента - те продават на много фирми и офиси. Ние не сме позиционирани за това, ние продаваме само на крайни клиенти. Придобиваме "Супермаг" с идеята те да продължат да развиват В2В, докато ние си оставаме фокусирани върху крайните клиенти. Цялата експертиза на "Супермаг" също е важна. Те са на пазара от 2011 или 2012 г. и чисто исторически са натрупали много данни за клиентите - как те се държат.

Очаквате ли пазарът да продължи да расте с високи темпове?

ИГ: Да, пазарът се развива много бързо. Все повече клиенти се обръщат към този тип услуга, защото ние правим това - ние продаваме услуга, да ти донесем храната до вкъщи. Този пазар ще расте дори и в следващото десетилетие основно заради ниската пенетрация. Стандартната пенетрация в Западна Европа са 70-80-90%. Ние може и да не ги стигнем, но сега при нас е никаква.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    thescarface avatar :-?
    equity
    • + 2

    В тая статия има поне пет уникални изказвания, които те карат да се замислиш, че и да се посмееш от сърце. Ако някой в годината на сливане/придобиване/поглъщане (очевидно и за двете страни не е ясно какво е или искат да скрият нещо и нарочно не дават цялата информация) оперативният директор каже, че двете дружества трябва да завършат с между 7 и 13 млн. приходи, сериозно бих се притеснил ако съм собственик, от която и да е страна. Вероятно и микро-инсулт бих получил. То бива макро прогноза, ама да е на 100% волатилност, човекът сигурно е бил много развълнуван :D :D
    "Донякъде обаче е и сливане, защото не е изцяло придобиване, а само контрол."!!! ХАХАХАХАХАХАХАХА, тука адвокатите плачат, за счетоводителите не знам. Какъв е тоя счетоводен стандарт дето ще има и сливане и придобиване е мистерия?
    Каква е логиката да се сливат/придобиват и двете дружества да продължават да работят заедно "известно време"? Но през това време щели да ползват един склад и един софтуер!!! Това как се случва е много интересно!? Ако съм данъчен, с кеф бих разгледал тоя склад.
    Дали продаващият го е страх и срам или купуващият го е страх и срам не е ясно, но поне една от двете страни я е страх и срам или крие нещо.
    То е ясно, че това е чисто придобиване или направо поглъщане. И двете страни не знаят значението на тези термини и са говорили пълни глупости, което е притеснително, защото тези са очевидно някакви директори.
    При сливанията трябват поне три компании и се създава нова, а тук всичко говори за обратното. Ясно е от написаното, че едните щели да ще се занимават с бизнес-клиенти, а другите с крайни - са пълни глупости. Ако Супермаг целта им е била да останат да се занимават с бизнес-клиенти и там е имало специфичен пазар, щяха да си отрежат физическите лица и да работят само с офисите, без да се продават и така да не се налага да сменят собствеността си.
    Интересното е, че пък фондът си мисли, че това е сливане ))), а то е очевидно, че едните придобиват пълен контрол, но не искат да го кажат веднага. Направо нямам думи…
    И понеже някъде са споменали, че целта е да мигновен растеж – то това е основната идея на придобиването.
    Никой не печели от такива откровено малоумни статии пълни с безмислени бръщолевения на някакви недоучили шефове. Ако нямате да казвате нищо, по-добре си трайте, че се излагате. Ако не разбирате от финанси и инвестиции – не е необходимо на всички да го показвате. Все повече стават такива комични писания на пишман меринджеи.

    Нередност?
Нов коментар