Модните брандове не се справят с вредните емисии

По-малко от 1% от текстилните отпадъци се рециклират във влакна за нови дрехи

Ако сегашната тенденция се запази до 2030 г., индустрията ще произведе около два пъти по-голям обем емисии, разрешен според Парижкото споразумение за климата.
Ако сегашната тенденция се запази до 2030 г., индустрията ще произведе около два пъти по-голям обем емисии, разрешен според Парижкото споразумение за климата.
Ако сегашната тенденция се запази до 2030 г., индустрията ще произведе около два пъти по-голям обем емисии, разрешен според Парижкото споразумение за климата.    ©  Reuters
Ако сегашната тенденция се запази до 2030 г., индустрията ще произведе около два пъти по-голям обем емисии, разрешен според Парижкото споразумение за климата.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Модната индустрия произвежда два пъти повече емисии от разрешените, а компаниите трябва спешно да реформират своите практики за рециклиране и отпадъци, както и системите за заплащане. С тази скорост на изхвърляне на емисии секторът няма да достигне целите на ООН за устойчивост за 2030 г., към които са се присъединили повече от 150 марки, заключава докладът на Global Fashion Agenda, широка коалиция, която включва фондацията на Елън Макартър и търговската организация Textile Exchange.

Въпреки че се забелязва напредък в управлението на ресурсите, работната среда и избора на материали, индустрията изостава по отношение на системите за заплати и "кръгова" икономика, показват данни от доклада.

Едва 10% от компаниите разкриват броя на работниците във веригата им за доставки, които са обхванати от колективни трудови договори, и само 9% съобщават колко от техните доставчици имат синдикати. Около 15% казват, че продуктите на тяхната компания са направени от материали, които могат да бъдат рециклирани там, където са продадени.

Въпреки че дълголетието, повторната употреба и рециклирането на дрехите са от решаващо значение за намаляване на емисиите и замърсяването с пластмаса, докладът на Global Fashion Agenda отбелязва, че по-малко от 1% от текстилните отпадъци се рециклират във влакна за нови дрехи. Производството на облекло се е удвоило между 2000 и 2015 г., но употребата на облекло е намаляла с 36%, според фондацията на Елън Макартър.

Около 200 марки са използвали системата Higg за измерване на ефективността си през 2020 г., докато още 500 са се ангажирали да я внедрят до 2024 г. Шведският моден гигант H&M разкри своите резултати за първи път тази седмица, като обеща да увеличи общите си резултати с 2% през следващата година.

Далеч от целите

Ако сегашната тенденция се запази до 2030 г., индустрията ще произведе около два пъти по-голям обем емисии, разрешен според Парижкото споразумение за климата, се казва в скорошен доклад на консултантската компания McKinsey. За да постигне целите си, ще трябва да намали емисиите си с 45% до 2030 г. В световен мащаб индустрията е била отговорна за около 4% от общите емисии на парникови газове през 2018 г., изчислява още McKinsey. Най-малко две трети от екологичния отпечатък на компаниите се дължи на избора на материали. Синтетичните материали на базата на изкопаеми горива и рециклираните синтетични материали съставляват повече от половината от общото производство на влакна според Европейската комисия, а до 500 хил. тона синтетични влакна от текстил се изпускат в океаните всяка година.

На срещата за климата COP26 в Глазгоу миналата година около 150 компании от сектора, включително за луксозни стоки Kering и LVMH, актуализираха целите, изложени в Хартата на модната индустрия за климата за 2018 г., като обещаха да намалят наполовина емисиите си до 2030 г., за да ограничат глобалното затопляне. Подписалите обаче представляват едва част от огромната индустрия за облекло и обувки.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал