Бъдещето на пазаруването: търгове, излъчвани на живо в социалните мрежи

Телешопите се връщат на мода с известни промени

TikTok, както и други водещи платформи, включително Amazon, YouTube, Facebook и Instagram, изпробват варианти на електронната търговия на живо
TikTok, както и други водещи платформи, включително Amazon, YouTube, Facebook и Instagram, изпробват варианти на електронната търговия на живо
TikTok, както и други водещи платформи, включително Amazon, YouTube, Facebook и Instagram, изпробват варианти на електронната търговия на живо    ©  Reuters
TikTok, както и други водещи платформи, включително Amazon, YouTube, Facebook и Instagram, изпробват варианти на електронната търговия на живо    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

До края на 2022 г. се очаква продажбите на електронна търговия на живо в Китай да достигнат 423 млрд. долара, сочат предвижданията на консултантската компания McKinsey. Новата тенденция напомня на дните на телешоп пазаруването, макар и с леки изменения. По време на пандемията социалните медии успешно замениха физическите магазини и започнаха да създават свои платформи за онлайн търговия, като най-успешните такива бяха Facebook Marketplace и секцията за пазаруване на Instagram. Днес зараждащата се мода е известни личности да продават продукти по време на лайвстрийм излъчване на живо.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

До края на 2022 г. се очаква продажбите на електронна търговия на живо в Китай да достигнат 423 млрд. долара, сочат предвижданията на консултантската компания McKinsey. Новата тенденция напомня на дните на телешоп пазаруването, макар и с леки изменения. По време на пандемията социалните медии успешно замениха физическите магазини и започнаха да създават свои платформи за онлайн търговия, като най-успешните такива бяха Facebook Marketplace и секцията за пазаруване на Instagram. Днес зараждащата се мода е известни личности да продават продукти по време на лайвстрийм излъчване на живо.

Феноменът #TikTokMadeMeBuyIt

Дали лайвстрийм тенденцията ще бъде успешна в Европа, доколкото се оказва и в Китай, е под въпрос. TikTok Shop, маркетплейс за продажби на живо в платформата за кратки видеа, все още се тества в Европа и САЩ. Освен TikTok други водещи платформи, включително Amazon, YouTube, Facebook и Instagram, също изпробват варианти на електронната търговия на живо. Данни за представянето на услугата засега няма.

В Китай, където системата за онлайн продажби на живо е утвърдена, в основата на успешните предавания на живо са хората пред камерата. Най-популярните инфлуенсъри в Китай като Остин Ли продават стоки на стойност над 1 млрд. долара в рамките на само едно предаване. Само по себе си пазаруването чрез социални медии не е ново. Почти две трети от потребителите казват, че са купили нещо чрез социалните медии, според проучване на Accenture сред повече от 10 души по света.

А влиянието на TikTok върху пазарните навици на потребителите е видимо. Хаштагът #TikTokMadeMeBuyIt, с който потребителите индикират, че са решили да купят определен продукт заради платформата, вече е използван над 18.5 млрд. пъти.

Доскоро потребителите трябваше да напускат платформите, за да завършат покупките си, използвайки връзки към други маркетплейс сайтове като Amazon. Целта на социалните мрежи сега е транзакцията да се извършва в самото приложение било то чрез маркетплейс, или продажби на живо. YouTube не разкрива таксите си, но TikTok и Meta, която притежава Facebook и Instagram, получават 5% от всяка продажба, направена на платформата им.

Пазарни очаквания

Агенция The Fifth прогнозира, че електронната търговия в социалните мрежи във Великобритания ще нарасне от 4.2 млрд. паунда през 2021 г. до около 6.1 млрд. през 2023 г., като пазаруването на живо ще увеличи дела си от 29% на 45%. Очаква се обаче секторът да не се промени много през следващите 12 месеца. Причината - инфраструктурата на платформите е неподготвена.

"Някои от технологиите са тромави, партньорите за изпълнение не са на място, добавят от The Fifth. Но основният проблем е апетитът на потребителите да купуват с едно кликване, което е трудно за постигане."

Лесното закупуване е фундаментално, за да може пазаруването на живо да работи: потребителите трябва да могат да гледат съдържанието и да закупуват продуктите незабавно, едно "безпроблемно" изживяване, към което индустрията се стреми.

В уеб дизайна е известно "правилото на трите кликания". С други думи, освен ако потребителят не може да намери желаната информация в рамките на три кликвания на мишката, той напуска сайта. Amazon сведе това до едно кликване. Социалните мрежи трябва да са още по-бързи, за да спечелят потребителите. Предимството на социалните медии в случая е персонализирането чрез алгоритми, които могат да предскажат с кое съдържание е вероятно да взаимодейства потребителят спрямо предишни харесвания, което улеснява предлагането на подходящи други продукти.

"Вашата дейност, включително покупките, може да повлияе на това, което виждате", казва служител на Instagram. "Aко разгледате колекции от велосипеди в магазини в Instagram, e много вероятно да видите повече съдържание за велосипеди в други продукти на Facebook."

По-рано тази година Apple нанесе удар на алгоритмите, след като представи софтуер, който позволява на хората да се откажат от това как данните на техните телефони се използват за продажба на персонализирани реклами. Изчисления на Meta показват, че настройката ще доведе до намаляване на рекламните приходи на компанията с около 10 млрд. долара през 2022 г.

Компаниите, които продават в социалните платформи, са готови да изпробват всяка възможна услуга за продажби, която се предлага: "Като марка трябва да сте на борда, социалните платформи са толкова големи, че ще направят всичко възможно да проработи, сами променят пазара", казват те.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар