ИПИ: Приносът на "Лидл" към икономиката на България за 2021 е 1.6 млрд. лева

Първата оценка бе направена през 2019 г. и показа 1.12 млрд. лв. въздействие

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България"
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Общият принос от дейността на "Лидл България" ("Lidl България") към икономиката на страната за 2021 г. е 1.61 млрд. лв. Това показва втората оценка на икономическото въздействие от дейността на веригата, изготвена от Института за пазарна икономика (ИПИ) и представена на пресконференция. Първата бе направена през 2019 г. и показа 1.12 млрд. лв. принос, наречен "Ефектът Lidl". Германската верига е втората най-голяма в страната с приходи от 1.57 млрд. лв. за миналата година.

"Анализът се базира на световно призната методология, отчитаща преките ефекти, които се формират от извършените разходи на компанията, както и непреките в резултат на създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. Оценката показа, че всеки 100 лв., които веригата е похарчила в България през миналата година, са допринесли за икономиката с общо 171 лв.", обобщи Лъчезар Богданов, главен икономист на ИПИ.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Общият принос от дейността на "Лидл България" ("Lidl България") към икономиката на страната за 2021 г. е 1.61 млрд. лв. Това показва втората оценка на икономическото въздействие от дейността на веригата, изготвена от Института за пазарна икономика (ИПИ) и представена на пресконференция. Първата бе направена през 2019 г. и показа 1.12 млрд. лв. принос, наречен "Ефектът Lidl". Германската верига е втората най-голяма в страната с приходи от 1.57 млрд. лв. за миналата година.

"Анализът се базира на световно призната методология, отчитаща преките ефекти, които се формират от извършените разходи на компанията, както и непреките в резултат на създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. Оценката показа, че всеки 100 лв., които веригата е похарчила в България през миналата година, са допринесли за икономиката с общо 171 лв.", обобщи Лъчезар Богданов, главен икономист на ИПИ.

Половин милиард към бг производители

За последните две години "Лидл" разширява партньорството си с българските производители - с 11% е нараснал делът на техните стоки в асортимента на веригата. За 2021 г. плащанията за стоки към български производители са за 544 млн. лв. Към тях се добавят още около 11 млн. лв. за други стоки и близо 65 млн. лв. износ, реализиран от български компании в търговската мрежа на Lidl в Европа.

"Сумарните плащания към български производители през 2021 г. са за 620 млн. лв. Това е резултат от устойчиви дългогодишни партньорски взаимоотношения. От стъпването си в страната досега ние не сме товарили българските производители с входни, логистични, маркетингови или каквито и да е други такси. Непреките ефекти от това сътрудничество се изчисляват на 420 млн. лв.", обобщи Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Инвестиции над 100 млн. лв.

През 2021 г. разходите на компанията за инвестиции в имоти, строителство, сгради са 112 млн. лв., а непрекият ефект от тях се изчислява на 83 млн. лв. "Ние инвестираме средногодишно не по-малко от 100 млн. лв. в експанзия. През 2020-2021 г. отворихме 10 нови магазина и открихме над 600 нови работни места. Заедно с откриването на търговските обекти поемаме и ангажимент към местните общности, затова нашите инвестиции са дълготрайни", коментира Милена Драгийска.

Плюс транспорт

През 2021 разплащанията на компанията към доставчици на услуги са за 139 млн. лв., а изчисленият непряк ефект е 86 млн. лв. "Това, без което не можем да функционираме, е логистиката. Инвестираме в камиони, транспорт, както и в хора и партньори, които извършват различни други услуги - IT, маркетинг, охрана, почистване и поддръжка и др., уточни Драгийска.

Заплати и данъци

Над 71 млн. лв. са нетните разходи, които компанията е направила за възнаграждения на своите служители през 2021 г. - тогава екипът на компанията е наброявал над 3300 души. "Лидл България" е лидер в бранша по средни нива на заплащане. През 2021 г. средната месечна заплата в компанията е с 81% над средната в сектор "Търговия на едро и дребно" и с над 53% по-висока от средната работна заплата за страната. За нас е важен не само размерът на възнагражденията, но и атмосферата на доверие, прозрачност, усещането за грижа в компанията. Все повече служители имат по две деца например, което означава, че те са спокойни да планират личния си живот", обобщи Милена Драгийска.

Компанията е и един от най-големите данъкоплатци в страната - през 2021 г. "Лидл България" е внесла 42.3 млн. данъци в държавния и местните бюджети.

Дружеството подкрепя и местните общности. Един от примерите за това е инициативата "Ти и Lidl за по-добър живот", определяна като най-голямата в страната грантова програма на частен корпоративен дарител за граждански организации. В досегашните пет издания търговската верига е финансирала 119 проекта в 58 населени места с общо 915 хил. лв.

Все още няма коментари
Нов коментар