С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 авг 2000, 0:00, 5463 прочитания

Размяната на MP3-файлове през “Напстер” продължава... засега

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

В последния момент преди сървърите на “Напстер” да бъдат “затворени”, предварителната забрана за работа на компанията бе вдигната. Миналия петък Калифорнийският апелативен съд отмени заповедта на Мерилин Патъл, съдия по делото на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия (www.riaa.com) срещу “Напстер” (www.napster.com), във Федералния окръжен съд в Сан Франсиско. Така звукозаписните компании не успяха да наложат забраната, която постановяваше спиране на трансфера на файлове от сървърите на “Напстер” до издаване на окончателно съдебно решение. Техният мотив беше, че милиони потребители ще се възползват от тези файлове, докато двете страни чакат края на делото, което започва на 18 август. “Напстер” създаде чудовище и сега трябва да намери начин да поправи нещата”, заяви Патъл и така подкрепи музикалните гиганти в техния кръстоносен поход. Адвокатите на компанията обжалваха решението с мотива, че то ще ги изхвърли от бизнеса и така изходът на процеса де факто се предрешава. Хилъри Роузън, президент на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия, контраатакува с аргумента, че не може да се изгражда бизнес, който погазва авторското право и нанася вреди на конкурентите. “Надяваме се, че те (“Напстер”) и останалите заинтересувани от този бизнесмодел ще работят заедно със звукозаписните компании в разработката на нови пътища за използване на тяхната технология по легален начин”, каза тя.
Междувременно 20-те милиона потребители на софтуера на “Напстер” се активизираха значително след обявяването на съдебното решение да бъде наложена предварителна забрана за работа на сървърите на компанията. Според “Нилсен нет рейтинг” (www.nielsennetratings.com), компания за проучвания и анализи в Интернет, трафикът към сървърите на “Напстер” е нараснал с 56% в срядата, когато беше обявено решението на съда, и е достигнал 1.9 милиона души, които са искали да се свържат. Подобно е било положението и с други подобни сайтове, които предлагат свободно музика или филми.
Компанията “Имеш” (www.imesh.com), базирана в Израел, чиито клиенти са около 1 млн. души, съобщи, че след четвъртък броят на регистрациите в нейния сайт се е увеличил от хиляда на девет хиляди дневно. Нараснал е броят на музикалните фенове и в сайтове като www.scour.com, www.listen.com и др. Това може да се отдаде както на рекламния ефект от съдебния процес, така и като цяло на нарастване значението на Интернет за музиката и шоубизнеса. “Юпитер комюникейшънс” (www.jup.com), друга компания за Интернет-анализи и проучвания, прогнозира, че он-лайн пазарът на музика в САЩ ще бъде една четвърт от общия музикален пазар и ще достигне ниво от 5.4 млрд. долара през 2005 г. Според същото проучване потребителите на софтуер за обмен на музикални файлове (от типа на “Напстер”) са с 45% по-активни в покупките на музика, отколкото останалите Интернет-потребители. Такава е и версията на Шон Фенинг и Хенк Бери, собственици на компанията “Напстер”, които призоваха феновете си да купуват компактдискове, за да покажат ролята си в нарастването на продажбите на музика. Те дори препоръчаха списък с певци и групи, чиято музика техните поддръжници следва да пазаруват. Повечето имена от него не правят впечатление с известност, но сред тях са и “Офспринг”, “Рейдиохед”, “Сайпръс хил”, “Смешинг пъмпкинс”. Едновременно с това в уеб-сайта на “Напстер” беше пусната и връзка с друг списък, съдържащ електронните пощи на шефовете на “Сони мюзик”, “Юнивърсъл мюзик”, BMG, EMI и RIAA. “Пишете на шефовете на големите звукозаписни компании и им кажете, че сте техните най-добри клиенти - лоялни и активни музикални фенове, и че не искате те да убиват “Напстер”, се казва в препоръката.
Много независими наблюдатели отбелязват, че музикалните гиганти трябва да намерят начин да се споразумеят с компаниите, които предлагат подобен трансфер на музика. В противен случай нещата може да излязат извън контрола им и те просто да няма с кого да преговарят. Както казва Остин Хийп, 16-годишен компютърен маниак, който поддържа подобен на “Напстер” уеб-сайт, “основното е, че свободното разпространение на музика ще продължи да съществува в мрежата и ще се увеличава”. Големите компании от шоубизнеса (музикални и филмови) просто ще трябва да се съобразят с тази нова реалност и да се нагодят към нея. А от “Напстер” заявиха, че ако бъдат забранени в САЩ, ще се преместят във Великобритания, откъдето ще продължат дейността си.
Въпросът с границите и юрисдикцията в Интернет е твърде условен и едва ли е възможно да се предотврати разпространението на каквито и да е файлове, легални или не. Предоставянето на музика срещу определена такса би могло да бъде разрешението на въпроса с разпространението на подобни трансферни технологии, така както големите музикални компании се споразумяха с МР3-сайтовете. Изходът от делото срещу “Напстер” ще е определящ и за развитието на подобни трансферни технологии в областта на киното, каквато например е Global DiVX (www.gdivx.com), разработена от френски хакери програма за компресиране и лесен трансфер на филми по мрежата. В ход е дело, заведено от Американската асоциация на филмовата индустрия (www.mpaa.org) срещу Scour.com, “за прекратяване на разпространението и дистрибуцията на крадени филми”, според жалбата, подадена в Ню Йорк. Може да се прогнозира, че изходът на тези процеси ще определи до голяма степен и бъдещото развитие на шоубизнеса изобщо.


Преди година, през май 1999 г., 19-годишният тогава Шон Фенинг, студент в Бостънския североизточен университет, създава софтуерна програма за трансфер на компресирани по стандарта МР3 музикални файлове. Голяма заслуга за раждането на идеята според думите на Фенинг има неговият съквартирант, който прекарвал времето си в търсене на МР3-та на рап групи. Последното било трудна задача с не особено задоволителни резултати. Името на компанията “Напстер” идва от прякор на Фенинг от детските му години, а програмата, придобила вече световна известност, е първият опит на създателя си да направи софтуер за Windows-платформа. Принципът й на работа е следният - след инсталирането и стартирането си тя превръща компютъра в своеобразен сървър и докато потребителят търси нужната му песен в компютрите на другите, включени към системата, те също могат да копират МР3-файлове от неговия харддиск, като целият трафик преминава през централен сървър. За кратко време програмата набира такава скорост, че много от американските университети забраняват на студентите си да я използват, защото Интернет-трафикът рязко се увеличава. Понастоящем “Напстер инк.” е компания с 20 милиона потребители, базирана в Сан Матео, Калифорния. Сега срещу нея има заведен съдебен иск от най-големите музикални компании и групи в света.



според music.zdnet.com, известен сайт за IT-новини и проучвания

Принципа на работа на програмите за разлика от “Напстер” не минава през централен сървър, а просто свързва компютри на потребителите, т.е. обменът на файлове наподобява обмена на съобщения по ICQ.

1. Scour (www.scour.com) е на първо място по практичност и простота на използване. Много ясно визуализирани функции и отлична бързина при търсене на музикални, видео и др. файлове.
2. CuteMX, разработен от компанията “Глоубъл скейп” (www.cuteftp.com), която обаче временно е прекратила достъпа до този продукт заради процеса срещу “Напстер”. Продуктът е много лесен за ползване и с големи възможности за търсене, но е сравнително неизвестен заради липсата на добър маркетинг. Според ZDnet голяма част от неуспеха може би се дължи на “тъпото му име”. Най-бързо изважда резултатите от търсенията, отличен е за начинаещи и средно напреднали потребители.
3. AudioGalaxy (www.audiogalaxy.com) използва по-труден начин за търсене на МР3 файлове чрез FTP (файлов трансферен протокол). Изисква повече знания в областта на компютрите, а също и време за разучаване, но резултатите си заслужават.
4. Gnutella (www.gnutella.co.uk) подобно на “Аудио Галакси” изисква повече опит в работата с подобен софтуер.
5. SpinFrenzy(www.spinfrenzy.com) лесен за ползване, но с не толкова добри резултати. Може да търси чрез браузване в подкатегории, не е нужно да се знае какво точно се търси, но копирането на намерените файлове е доста бавно.



Он лайн музикалната компания eMusic.com започна преговори с шефа на Napster Шон Фенинг относно бъдещ съвместен проект за продажби на музика чрез даунлоуд според Yahoo! News. До момента и двете страни запазват пълно мълчание по въпроса, но е ясно, че едно от най-ценните неща, които притежава Napster (и което би представлявало най-голям интерес за компания като eMusic), това е базата данни с потребителите си, както и информацията за техните музикалните вкусове. Точно това се предполага, че е целта на преговорите - eMusic да изпревари другите мейджър компании, които искат този списък. От гледна точка на потребителите разпространението на техните данни е нарушение на он лайн правата за анонимност, а за компаниите - това е нож с две остриета - от една страна, това е идеалният маркетинг към няколко милиона потребители, а от друга - това е риск за нарушение на поредния закон за достъпа до личните данни. Вече има прецедент, когато американското правителство осъди Интернет-продавача Тoysmart Inc. за това, че е продавал базата данни със своите потребители.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 590 прочитания

Заедно и в добро, и в лошо Заедно и в добро, и в лошо

Радомир Миланов, управляващ директор в SAP България, пред "Капитал"

18 окт 2019, 1151 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Експериментът с e-книгите на Стивън Кинг е успешен дотук

Още от Капитал
Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10