Размяната на MP3-файлове през “Напстер” продължава... засега
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Размяната на MP3-файлове през “Напстер” продължава... засега

Размяната на MP3-файлове през “Напстер” продължава... засега

Петър Гаврилов
5762 прочитания

В последния момент преди сървърите на “Напстер” да бъдат “затворени”, предварителната забрана за работа на компанията бе вдигната. Миналия петък Калифорнийският апелативен съд отмени заповедта на Мерилин Патъл, съдия по делото на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия (www.riaa.com) срещу “Напстер” (www.napster.com), във Федералния окръжен съд в Сан Франсиско. Така звукозаписните компании не успяха да наложат забраната, която постановяваше спиране на трансфера на файлове от сървърите на “Напстер” до издаване на окончателно съдебно решение. Техният мотив беше, че милиони потребители ще се възползват от тези файлове, докато двете страни чакат края на делото, което започва на 18 август. “Напстер” създаде чудовище и сега трябва да намери начин да поправи нещата”, заяви Патъл и така подкрепи музикалните гиганти в техния кръстоносен поход. Адвокатите на компанията обжалваха решението с мотива, че то ще ги изхвърли от бизнеса и така изходът на процеса де факто се предрешава. Хилъри Роузън, президент на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия, контраатакува с аргумента, че не може да се изгражда бизнес, който погазва авторското право и нанася вреди на конкурентите. “Надяваме се, че те (“Напстер”) и останалите заинтересувани от този бизнесмодел ще работят заедно със звукозаписните компании в разработката на нови пътища за използване на тяхната технология по легален начин”, каза тя.
Междувременно 20-те милиона потребители на софтуера на “Напстер” се активизираха значително след обявяването на съдебното решение да бъде наложена предварителна забрана за работа на сървърите на компанията. Според “Нилсен нет рейтинг” (www.nielsennetratings.com), компания за проучвания и анализи в Интернет, трафикът към сървърите на “Напстер” е нараснал с 56% в срядата, когато беше обявено решението на съда, и е достигнал 1.9 милиона души, които са искали да се свържат. Подобно е било положението и с други подобни сайтове, които предлагат свободно музика или филми.
Компанията “Имеш” (www.imesh.com), базирана в Израел, чиито клиенти са около 1 млн. души, съобщи, че след четвъртък броят на регистрациите в нейния сайт се е увеличил от хиляда на девет хиляди дневно. Нараснал е броят на музикалните фенове и в сайтове като www.scour.com, www.listen.com и др. Това може да се отдаде както на рекламния ефект от съдебния процес, така и като цяло на нарастване значението на Интернет за музиката и шоубизнеса. “Юпитер комюникейшънс” (www.jup.com), друга компания за Интернет-анализи и проучвания, прогнозира, че он-лайн пазарът на музика в САЩ ще бъде една четвърт от общия музикален пазар и ще достигне ниво от 5.4 млрд. долара през 2005 г. Според същото проучване потребителите на софтуер за обмен на музикални файлове (от типа на “Напстер”) са с 45% по-активни в покупките на музика, отколкото останалите Интернет-потребители. Такава е и версията на Шон Фенинг и Хенк Бери, собственици на компанията “Напстер”, които призоваха феновете си да купуват компактдискове, за да покажат ролята си в нарастването на продажбите на музика. Те дори препоръчаха списък с певци и групи, чиято музика техните поддръжници следва да пазаруват. Повечето имена от него не правят впечатление с известност, но сред тях са и “Офспринг”, “Рейдиохед”, “Сайпръс хил”, “Смешинг пъмпкинс”. Едновременно с това в уеб-сайта на “Напстер” беше пусната и връзка с друг списък, съдържащ електронните пощи на шефовете на “Сони мюзик”, “Юнивърсъл мюзик”, BMG, EMI и RIAA. “Пишете на шефовете на големите звукозаписни компании и им кажете, че сте техните най-добри клиенти - лоялни и активни музикални фенове, и че не искате те да убиват “Напстер”, се казва в препоръката.
Много независими наблюдатели отбелязват, че музикалните гиганти трябва да намерят начин да се споразумеят с компаниите, които предлагат подобен трансфер на музика. В противен случай нещата може да излязат извън контрола им и те просто да няма с кого да преговарят. Както казва Остин Хийп, 16-годишен компютърен маниак, който поддържа подобен на “Напстер” уеб-сайт, “основното е, че свободното разпространение на музика ще продължи да съществува в мрежата и ще се увеличава”. Големите компании от шоубизнеса (музикални и филмови) просто ще трябва да се съобразят с тази нова реалност и да се нагодят към нея. А от “Напстер” заявиха, че ако бъдат забранени в САЩ, ще се преместят във Великобритания, откъдето ще продължат дейността си.
Въпросът с границите и юрисдикцията в Интернет е твърде условен и едва ли е възможно да се предотврати разпространението на каквито и да е файлове, легални или не. Предоставянето на музика срещу определена такса би могло да бъде разрешението на въпроса с разпространението на подобни трансферни технологии, така както големите музикални компании се споразумяха с МР3-сайтовете. Изходът от делото срещу “Напстер” ще е определящ и за развитието на подобни трансферни технологии в областта на киното, каквато например е Global DiVX (www.gdivx.com), разработена от френски хакери програма за компресиране и лесен трансфер на филми по мрежата. В ход е дело, заведено от Американската асоциация на филмовата индустрия (www.mpaa.org) срещу Scour.com, “за прекратяване на разпространението и дистрибуцията на крадени филми”, според жалбата, подадена в Ню Йорк. Може да се прогнозира, че изходът на тези процеси ще определи до голяма степен и бъдещото развитие на шоубизнеса изобщо.

Преди година, през май 1999 г., 19-годишният тогава Шон Фенинг, студент в Бостънския североизточен университет, създава софтуерна програма за трансфер на компресирани по стандарта МР3 музикални файлове. Голяма заслуга за раждането на идеята според думите на Фенинг има неговият съквартирант, който прекарвал времето си в търсене на МР3-та на рап групи. Последното било трудна задача с не особено задоволителни резултати. Името на компанията “Напстер” идва от прякор на Фенинг от детските му години, а програмата, придобила вече световна известност, е първият опит на създателя си да направи софтуер за Windows-платформа. Принципът й на работа е следният - след инсталирането и стартирането си тя превръща компютъра в своеобразен сървър и докато потребителят търси нужната му песен в компютрите на другите, включени към системата, те също могат да копират МР3-файлове от неговия харддиск, като целият трафик преминава през централен сървър. За кратко време програмата набира такава скорост, че много от американските университети забраняват на студентите си да я използват, защото Интернет-трафикът рязко се увеличава. Понастоящем “Напстер инк.” е компания с 20 милиона потребители, базирана в Сан Матео, Калифорния. Сега срещу нея има заведен съдебен иск от най-големите музикални компании и групи в света.


@@table:1@@

@@table:2@@

В последния момент преди сървърите на “Напстер” да бъдат “затворени”, предварителната забрана за работа на компанията бе вдигната. Миналия петък Калифорнийският апелативен съд отмени заповедта на Мерилин Патъл, съдия по делото на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия (www.riaa.com) срещу “Напстер” (www.napster.com), във Федералния окръжен съд в Сан Франсиско. Така звукозаписните компании не успяха да наложат забраната, която постановяваше спиране на трансфера на файлове от сървърите на “Напстер” до издаване на окончателно съдебно решение. Техният мотив беше, че милиони потребители ще се възползват от тези файлове, докато двете страни чакат края на делото, което започва на 18 август. “Напстер” създаде чудовище и сега трябва да намери начин да поправи нещата”, заяви Патъл и така подкрепи музикалните гиганти в техния кръстоносен поход. Адвокатите на компанията обжалваха решението с мотива, че то ще ги изхвърли от бизнеса и така изходът на процеса де факто се предрешава. Хилъри Роузън, президент на Асоциацията на американската звукозаписна индустрия, контраатакува с аргумента, че не може да се изгражда бизнес, който погазва авторското право и нанася вреди на конкурентите. “Надяваме се, че те (“Напстер”) и останалите заинтересувани от този бизнесмодел ще работят заедно със звукозаписните компании в разработката на нови пътища за използване на тяхната технология по легален начин”, каза тя.
Междувременно 20-те милиона потребители на софтуера на “Напстер” се активизираха значително след обявяването на съдебното решение да бъде наложена предварителна забрана за работа на сървърите на компанията. Според “Нилсен нет рейтинг” (www.nielsennetratings.com), компания за проучвания и анализи в Интернет, трафикът към сървърите на “Напстер” е нараснал с 56% в срядата, когато беше обявено решението на съда, и е достигнал 1.9 милиона души, които са искали да се свържат. Подобно е било положението и с други подобни сайтове, които предлагат свободно музика или филми.
Компанията “Имеш” (www.imesh.com), базирана в Израел, чиито клиенти са около 1 млн. души, съобщи, че след четвъртък броят на регистрациите в нейния сайт се е увеличил от хиляда на девет хиляди дневно. Нараснал е броят на музикалните фенове и в сайтове като www.scour.com, www.listen.com и др. Това може да се отдаде както на рекламния ефект от съдебния процес, така и като цяло на нарастване значението на Интернет за музиката и шоубизнеса. “Юпитер комюникейшънс” (www.jup.com), друга компания за Интернет-анализи и проучвания, прогнозира, че он-лайн пазарът на музика в САЩ ще бъде една четвърт от общия музикален пазар и ще достигне ниво от 5.4 млрд. долара през 2005 г. Според същото проучване потребителите на софтуер за обмен на музикални файлове (от типа на “Напстер”) са с 45% по-активни в покупките на музика, отколкото останалите Интернет-потребители. Такава е и версията на Шон Фенинг и Хенк Бери, собственици на компанията “Напстер”, които призоваха феновете си да купуват компактдискове, за да покажат ролята си в нарастването на продажбите на музика. Те дори препоръчаха списък с певци и групи, чиято музика техните поддръжници следва да пазаруват. Повечето имена от него не правят впечатление с известност, но сред тях са и “Офспринг”, “Рейдиохед”, “Сайпръс хил”, “Смешинг пъмпкинс”. Едновременно с това в уеб-сайта на “Напстер” беше пусната и връзка с друг списък, съдържащ електронните пощи на шефовете на “Сони мюзик”, “Юнивърсъл мюзик”, BMG, EMI и RIAA. “Пишете на шефовете на големите звукозаписни компании и им кажете, че сте техните най-добри клиенти - лоялни и активни музикални фенове, и че не искате те да убиват “Напстер”, се казва в препоръката.
Много независими наблюдатели отбелязват, че музикалните гиганти трябва да намерят начин да се споразумеят с компаниите, които предлагат подобен трансфер на музика. В противен случай нещата може да излязат извън контрола им и те просто да няма с кого да преговарят. Както казва Остин Хийп, 16-годишен компютърен маниак, който поддържа подобен на “Напстер” уеб-сайт, “основното е, че свободното разпространение на музика ще продължи да съществува в мрежата и ще се увеличава”. Големите компании от шоубизнеса (музикални и филмови) просто ще трябва да се съобразят с тази нова реалност и да се нагодят към нея. А от “Напстер” заявиха, че ако бъдат забранени в САЩ, ще се преместят във Великобритания, откъдето ще продължат дейността си.
Въпросът с границите и юрисдикцията в Интернет е твърде условен и едва ли е възможно да се предотврати разпространението на каквито и да е файлове, легални или не. Предоставянето на музика срещу определена такса би могло да бъде разрешението на въпроса с разпространението на подобни трансферни технологии, така както големите музикални компании се споразумяха с МР3-сайтовете. Изходът от делото срещу “Напстер” ще е определящ и за развитието на подобни трансферни технологии в областта на киното, каквато например е Global DiVX (www.gdivx.com), разработена от френски хакери програма за компресиране и лесен трансфер на филми по мрежата. В ход е дело, заведено от Американската асоциация на филмовата индустрия (www.mpaa.org) срещу Scour.com, “за прекратяване на разпространението и дистрибуцията на крадени филми”, според жалбата, подадена в Ню Йорк. Може да се прогнозира, че изходът на тези процеси ще определи до голяма степен и бъдещото развитие на шоубизнеса изобщо.

Преди година, през май 1999 г., 19-годишният тогава Шон Фенинг, студент в Бостънския североизточен университет, създава софтуерна програма за трансфер на компресирани по стандарта МР3 музикални файлове. Голяма заслуга за раждането на идеята според думите на Фенинг има неговият съквартирант, който прекарвал времето си в търсене на МР3-та на рап групи. Последното било трудна задача с не особено задоволителни резултати. Името на компанията “Напстер” идва от прякор на Фенинг от детските му години, а програмата, придобила вече световна известност, е първият опит на създателя си да направи софтуер за Windows-платформа. Принципът й на работа е следният - след инсталирането и стартирането си тя превръща компютъра в своеобразен сървър и докато потребителят търси нужната му песен в компютрите на другите, включени към системата, те също могат да копират МР3-файлове от неговия харддиск, като целият трафик преминава през централен сървър. За кратко време програмата набира такава скорост, че много от американските университети забраняват на студентите си да я използват, защото Интернет-трафикът рязко се увеличава. Понастоящем “Напстер инк.” е компания с 20 милиона потребители, базирана в Сан Матео, Калифорния. Сега срещу нея има заведен съдебен иск от най-големите музикални компании и групи в света.


@@table:1@@

@@table:2@@


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK