Очаквайте скоро: софтуер като услуга
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Очаквайте скоро: софтуер като услуга

Очаквайте скоро: софтуер като услуга

Използването на програми под наем бавно си пробива път и в България

2069 прочитания

Предлагането на софтуер като услуга (SaaS - Software as a Service), което се засилва в последните няколко години, по всичко личи, ще се превърне в трайна тенденция. Моделът бързо привлича почитатели, които вместо да си купят дадена програма, я наемат“ от някой, който да се грижи за поддръжката й. Повечето големи IT компании като Microsoft, IBM и Sun имат стратегии и планове за SaaS. Потребителите, избрали софтуер услуга, получават по-ефективно разпределение на ресурсите, по-ниска обща цена на продукта, 24-часова поддръжка и възможност да прехвърлят на някого грижите по управлението на собствените си програми. По всичко личи, че моделът е по-скоро печеливш: клиентите успяват да намалят разходите си, а софтуерните фирми са доволни, че сключват дългосрочни договори с перспективи за развитие.

Програмитена бъдещето

Понастоящем по-голямата част от фирмите използват софтуера като продукт. Когато някой се нуждае от програма, той си купува готово решение или плаща да му бъде написано такова специално за неговите нужди. След това намира подходящи компютри, инсталира програмите на машините и обикновено наема хора, за да ги наглеждат, за да е сигурен, че всичко ще работи безпроблемно.

IT стратегията на бъдещето обаче е малко по-различна - тя включва употреба на софтуер като услуга. При този вариант човек не купува и не конфигурира нито софтуер, нито машини. Не наема и хора, които да се занимават с поддръжката. Вместо това се търси цялостно решение, при което отговорността се поема от трета страна. Фирмата доставчик осигурява софтуер, хардуер, поддръжка и редовно осъвременяване на системата.
Подобна концепция има ред предимства в голяма част от случаите. На една бързо развиваща се организация например не се налага да се разделя с толкова много време и пари, когато реши, че софтуерът вече не покрива нуждите й и трябва да се смени с нов.

SaaS позволява и развитие в

други посоки. С такъв модел е напълно възможно да се изгради система, при която таксуването става не на общо основание, а според използваните ресурси. Така услугата зависи от мащабите, необходими на потребителя, а той плаща само за това, което наистина му трябва. Доставчиците на софтуер услуга имат централизирани сървъри с една програма, достъп до която с леки модификации могат да предоставят на всички желаещи. Това за съжаление означава също, че евентуален проблем със софтуера незабавно се отразява на всички клиенти. От друга страна обаче, по този начин системата много по-лесно се поддържа от по-малък екип. Когато се появи нов потребител, фирмата доставчик най-често вече разполага с инфраструктура, готово решение и трябва само да го интегрира в системата на клиента.

Много компании вече използват нещо подобно във вътрешните си мрежи. За да не инсталират програми на всеки нов компютър, те имат централен сървър, от който служителите отварят необходимите им приложения. зползването на SaaS ще промени не само работата със софтуер, но и начина, по който той се изгражда. След време вместо една стандартна солидна система потребителят ще получава набор от компоненти, възможности и услуги и ще може да избира кои от тях иска да използва. Подобен подход позволява добавяне, отстраняване и подмяна на отделни компоненти в движение. Това дава много по-голяма гъвкавост. SaaS в България SaaS и уеб базираните услуги вървят ръка за ръка. Много фирми биха искали да засилят присъствието си в интернет, да разширят корпоративния си сайт и да дадат на клиентите си достъп до различни ресурси чрез уебрешения. Пречка пред реализирането на подобен проект е необходимостта от закупуване на софтуер, хардуер и наемане на обучен екип, който да работи с тях. Софтуерът услуга решава този проблем. В България търсенето на SaaS все още не е голямо. Причините са няколко. Една от основните е страхът от промяна в един вече работещ механизъм и/или наличието на договорка с конкретна софтуерна или консултантска компания. Друга причина е разбираемото нежелание да се поверява важна информация и приложения с критично значение на външен изпълнител. Не на последно място някои фирми предпочитат да намалят разходите си, като използват пиратски софтуер, вместо като наемат легален такъв.
Една от малкото наши фирми, предлагащи SaaS, е Българска софтуерна къща (БСК). БСК предлага като услуга уебрешения, базирани на Мicrosoft Content Management Server. Сървърът струва около 40 хил. долара и по-малките фирми, както и компаниите, чиято основна дейност не е свързана с интернет, просто не могат да си го позволят. БСК изпълнява интернет проекти и срещу месечна такса поддържа сайтове на собствен сървър със собствен софтуер, като дава на клиентите си удобен контрол над съдържанието. MS Content Management Server позволява на потребителя лесно да прави някои настройки и да слага страници онлайн, като за целта използва само браузър или например MS Word. Клиентите на Българска софтуерна къща включват Българската национална телевизия (БНТ), Българското национално радио (БНР), ACT Soft, „София ленд“ и др. В БНТ например журналистите използват система, с която сами публикуват и редактират на сайта новини, материали, снимки и програми.

Според Владимир Чалков от Българска софтуерна къща обаче ще минат още поне няколко години, преди този модел да се утвърди в България. „Фирмите не са свикнали с такъв модел. Притесняват се да не стане нещо. Предпочитат да държат при тях хора, сървъри, софтуер, отколкото да разчитат на такива като нас“, казва той.

По света SaaS вече има завоювани позиции. Според консултантската компания IDC през миналата година пазарът на такива услуги е бил на стойност 2.3 милиарда долара. Очаква се през 2007 г. приходите от софтуера като услуга да достигнат 8 милиарда долара.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK