Предлагането на софтуер като услуга (SaaS - Software as a Service), което се засилва в последните няколко години, по всичко личи, ще се превърне в трайна тенденция. Моделът бързо привлича почитатели, които вместо да си купят дадена програма, я наемат“ от някой, който да се грижи за поддръжката й. Повечето големи IT компании като Microsoft, IBM и Sun имат стратегии и планове за SaaS. Потребителите, избрали софтуер услуга, получават по-ефективно разпределение на ресурсите, по-ниска обща цена на продукта, 24-часова поддръжка и възможност да прехвърлят на някого грижите по управлението на собствените си програми. По всичко личи, че моделът е по-скоро печеливш: клиентите успяват да намалят разходите си, а софтуерните фирми са доволни, че сключват дългосрочни договори с перспективи за развитие.
Програмитена бъдещето
Понастоящем по-голямата част от фирмите използват софтуера като продукт. Когато някой се нуждае от програма, той си купува готово решение или плаща да му бъде написано такова специално за неговите нужди. След това намира подходящи компютри, инсталира програмите на машините и обикновено наема хора, за да ги наглеждат, за да е сигурен, че всичко ще работи безпроблемно.
IT стратегията на бъдещето обаче е малко по-различна - тя включва употреба на софтуер като услуга. При този вариант човек не купува и не конфигурира нито софтуер, нито машини. Не наема и хора, които да се занимават с поддръжката. Вместо това се търси цялостно решение, при което отговорността се поема от трета страна. Фирмата доставчик осигурява софтуер, хардуер, поддръжка и редовно осъвременяване на системата.SaaS позволява и развитие в
други посоки. С такъв модел е напълно възможно да се изгради система, при която таксуването става не на общо основание, а според използваните ресурси. Така услугата зависи от мащабите, необходими на потребителя, а той плаща само за това, което наистина му трябва. Доставчиците на софтуер услуга имат централизирани сървъри с една програма, достъп до която с леки модификации могат да предоставят на всички желаещи. Това за съжаление означава също, че евентуален проблем със софтуера незабавно се отразява на всички клиенти. От друга страна обаче, по този начин системата много по-лесно се поддържа от по-малък екип. Когато се появи нов потребител, фирмата доставчик най-често вече разполага с инфраструктура, готово решение и трябва само да го интегрира в системата на клиента.
Според Владимир Чалков от Българска софтуерна къща обаче ще минат още поне няколко години, преди този модел да се утвърди в България. „Фирмите не са свикнали с такъв модел. Притесняват се да не стане нещо. Предпочитат да държат при тях хора, сървъри, софтуер, отколкото да разчитат на такива като нас“, казва той.
По света SaaS вече има завоювани позиции. Според консултантската компания IDC през миналата година пазарът на такива услуги е бил на стойност 2.3 милиарда долара. Очаква се през 2007 г. приходите от софтуера като услуга да достигнат 8 милиарда долара.
Предлагането на софтуер като услуга (SaaS - Software as a Service), което се засилва в последните няколко години, по всичко личи, ще се превърне в трайна тенденция. Моделът бързо привлича почитатели, които вместо да си купят дадена програма, я наемат“ от някой, който да се грижи за поддръжката й. Повечето големи IT компании като Microsoft, IBM и Sun имат стратегии и планове за SaaS. Потребителите, избрали софтуер услуга, получават по-ефективно разпределение на ресурсите, по-ниска обща цена на продукта, 24-часова поддръжка и възможност да прехвърлят на някого грижите по управлението на собствените си програми. По всичко личи, че моделът е по-скоро печеливш: клиентите успяват да намалят разходите си, а софтуерните фирми са доволни, че сключват дългосрочни договори с перспективи за развитие.
Програмитена бъдещето
Понастоящем по-голямата част от фирмите използват софтуера като продукт. Когато някой се нуждае от програма, той си купува готово решение или плаща да му бъде написано такова специално за неговите нужди. След това намира подходящи компютри, инсталира програмите на машините и обикновено наема хора, за да ги наглеждат, за да е сигурен, че всичко ще работи безпроблемно.
IT стратегията на бъдещето обаче е малко по-различна - тя включва употреба на софтуер като услуга. При този вариант човек не купува и не конфигурира нито софтуер, нито машини.
0 коментара