Градският транспорт, Kосмосът и всичко останало

Трамваите са оборудвани с GPS системи, предвиждат се такива и за автобуси и тролеи

Качвате се в автобус, движещ се по точно по разписание, което може да се види на табло на спирката му. Вътре не дупчите билет в разбит перфоратор и не се карате за броя на дупките му с озверял контрольор. Таксуването става със смарт карта на база изминато разстояние от система за контрол във всяко превозно средство. Този сценарий засега е футуристичен, но технически е напълно осъществим в съвсем близко бъдеще.

В момента съществува и се развива система за контрол и управление на градския транспорт, базирана на GPS позициониране. Такива системи (GPS приемник, софтуер и монитор за визуализация на информацията), наричани

Бордови устройства

са инсталирани на всички трамвайни мотриси в София, според Николай Костов, началник управление „Експлоатация“ в Столичната компания за градски транспорт (СКГТ). Цената на едно устройство е около 1900 лева и чрез него диспечерският център получава информация за местоположението на всяка мотриса в града, което дава огромно предимство при локализиране на евентуални аварии, твърди Костов. Данните се предават по радиоканал в диспечерски пункт, където може да се следи дали мотрисата са движи по график, закъснява с повече от две минути от разписанието си или пък се движи по-бързо от него. Същата информация се визуализира и пред ватманите и те могат да следят и да коригират движението си. По втори радиоканал диспечерите могат да поддържат гласова връзка с един или повече ватмани (или шофьори) и да получават от тях информация за причини за забавяне например или възникнали проблеми. Според Костов базираната на GPS решение е най-доброто и евтино за параметрите, които дава. Според него изграждането на наземна система за контрол би било много по-скъпо, а като добавка контролните точки ще излизат от строя доста по-често от сателитите, които на практика дават надежден сигнал денонощно, седем дни в седмицата. Цялостното решение е разработено от „МУСАТ 2000“ OOД, чийто управител и един от общо шестимата собственици е шеф и на поделение МУСАТ към Техническия университет в София, занимаващо се с консултации и доставка на софтуер. Според Васил Найденов, шеф на СКГТ, отношенията на градския транспорт с тази фирма датират от дълго време.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове