Българският гейм пазар надникна от сивата зона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българският гейм пазар надникна от сивата зона

Българският гейм пазар надникна от сивата зона

2659 прочитания

Компанията Vivendi Universal, най-големият продуцент на развлекателен софтуер в света, обяви преференциални условия за сключване на лицензионни договори с българските гейм клубове. По този начин отношенията между компютърните зали и собствениците на авторските права за популярните игри навлизат в нов етап и правят първата малка крачка към нормализация. За момента решението се приема като положително и от двете страни, като необходима стъпка за излизането на този бизнес на светло и за упражняването му по международно регламентираните правила и стандарти.

По същество новите условия на Vivendi разрешават основния спор между гейм клубовете и издателите - броя направени инсталации от едно копие на дадена игра. Според Закона за авторско право едно закупено копие на игра може да бъде отдавано под наем и инсталирано само върху едно РС, ако няма изрично споразумение за друго. Сега Vivendi разрешават повече от една инсталация, като броят на машините, използващи един лиценз, може да бъде съответно пет, десет или двайсет, в зависимост от лицензионния продукт (играта). „Това е прецедент в историята на лицензирането на развлекателен софтуер“, коментира Ивелин Г. Иванов, маркетинг мениджър на фирма „Пулсар“, може би най-големият легален български дистрибутор на игри. „Новите условия влизат в сила, считано от септември 2003 г.“, обяви адвокат Десислава Матева, юридически представител за България на Vivendi Universal и Еlectronic Arts (другия доминиращ разпространител на световния пазар). Условието, което вероятно няма да се хареса на някои от играчите на гейм пазара, е, че сключилите договора клубове ще се задължават също така да купуват на тримесечен принцип пакети от актуалните заглавия на компанията. Договорите за отдаване под наем с другите компании - продуценти на компютърни игри, продължават да се сключват на досегашния принцип: един лиценз - един компютър.
„Решението на Vivendi e положително, макар че взетите мерки не са по вкуса на всеки“, коментира Петьо П. Блъсков, председател на Асоциацията на интернет клубовете в България (АИКБ). Недоволство продължава да предизвиква цената, която е средно около 80 лева за една хитова игра. „Това са цени като в Западна Европа, но доходите и цените за отдаване под наем там са други“, допълва още той. Задължението за ангажимент от страна на компютърните клубове да купуват пакети от игри изглежда

Само на пръв поглед нечестно

Vivendi Universal Games е част от световния гигант в областта на забавлението Vivendi Universal. Компанията притежава силните развойни студия Blizzard Entertainment, Fox Interactive, Sierra, които са разработчици на някои от най-популярните заглавия като Starcraft, Warcraft, Diablo, Half-Life и др. В този смисъл договорните условия не са чак толкова заробващи за игралните зали. Просто се образува нещо като затворен кръг - хората ходят там, за да играят най-новите игри, а клубовете се нуждаят от най-новите игри, за да идват хората при тях. Преди започването на кампаниите по лицензиране на софтуера в гейм клубовете беше публична тайна, че на всяка машина в един клуб има инсталирани средно по 20 актуални заглавия. Според различните оценки броят на компютърните клубове в България е между 5000 (на АИКБ) и 3000 (според фирма „Пулсар“). Едва 1200 от тях са лицензирали на този етап игрите си, коментираха от разпространителите. Според тях

Проведената кампания по легализиране

е довела до ръст в продажбите на легален развлекателен софтуер в България. Така през 2002 г. са реализирани 25 хиляди копия игри за РС и за конзолата Sony PlayStation 2, като съотношението е 70:30 в полза на настолните компютри. „Генерираните приходи от продажба на игри се изчисляват на около 2 милиона лева“, обясни Саркис Папазян, управляващ директор „Пулсар“. Фирмата оценява годишния ръст в този бранш на 20 процента.

Сериозна публична реакция около софтуерното лицензиране беше предизвикана през пролетта на тази година, когато при съв­местна акция на НСБОП, следователи от Национална следствена служба, експерти от Министерството на културата и данъчни инспектори бяха иззети 763 компютъра на най-голямата софийска верига „Матрицата“. Според източници, пожелали анонимност, е направена експертиза за нанесени щети в размер на над 1 млн. лева. Официално следствието срещу „Матрицата“ все още не е приключило. Разпространителите на игри продължават да поддържат тезата, че софтуерното пиратство в България все още е твърде високо. Според направена през пролетта оценка на компанията „Трансфер груп“, официален дистрибутор за страната на продуктите на Take2 Interactive, българската държава губи приблизително 54 милиона лева годишно от неплатен ДДС върху компютърните игри. На една легално продадена игра в България се падат 50 пиратски копия, пресметнаха още от „Пулсар“. От компанията защитават тезата, че цената на продуктите на големите развлекателни компании ще падне тогава, когато спадне и пиратството и се създадат условия за инвестиране от въпросните световни фирми.

Компанията Vivendi Universal, най-големият продуцент на развлекателен софтуер в света, обяви преференциални условия за сключване на лицензионни договори с българските гейм клубове. По този начин отношенията между компютърните зали и собствениците на авторските права за популярните игри навлизат в нов етап и правят първата малка крачка към нормализация. За момента решението се приема като положително и от двете страни, като необходима стъпка за излизането на този бизнес на светло и за упражняването му по международно регламентираните правила и стандарти.

По същество новите условия на Vivendi разрешават основния спор между гейм клубовете и издателите - броя направени инсталации от едно копие на дадена игра. Според Закона за авторско право едно закупено копие на игра може да бъде отдавано под наем и инсталирано само върху едно РС, ако няма изрично споразумение за друго. Сега Vivendi разрешават повече от една инсталация, като броят на машините, използващи един лиценз, може да бъде съответно пет, десет или двайсет, в зависимост от лицензионния продукт (играта). „Това е прецедент в историята на лицензирането на развлекателен софтуер“, коментира Ивелин Г. Иванов, маркетинг мениджър на фирма „Пулсар“, може би най-големият легален български дистрибутор на игри.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK