С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 май 2004, 0:00, 1904 прочитания

Натисни, за да гласуваш

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

„Бхарад електроникс“. Това е фирмата, произвела може би най-употребяваното електронно устройство в света - един милион машинки за електронно гласуване. Благодарение на тях през този месец в Индия се проведоха първите изцяло електронни избори на планетата. А при 670 милиона с право на глас, можем да твърдим, че са и най-мащабните.
Докато светът се вълнуваше как Соня Ганди отказа да бъде премиер поради обвиненията, че е родена в Италия, никой не забеляза как индийците избраха своите управляващи - елегантно, иновативно и без да ползват хартия. Представете си 670 милиона избиратели, от които малък процент са грамотни. Няколко хиляди партии (често в коалиции по 20), чиито послания (или бюлетини) трябва да бъдат преведени на над 200 езика и диалекта с различни азбуки, а някои дори без писмена форма. Всичко това при топниво на сигурност, разпръснато и събрано в рамките на месец на пресечена местност от три милиона квадратни километра.

Ето как се случи

Седмица преди датите за гласуване започва пренасянето на машините (които имат размерите на лаптоп) до избирателните секции. Според кореспонденти на Би Би Cи транспортирането се извършвало с коли, хеликоптери, слонове и волови впрягове. Над милион полицаи охраняват пунктовете в деня на гласуването, когато десетките милиони избиратели отиват „да натиснат“ своя вот. Клавиатурата на машините изобразява партията с цветен графичен символ - лого, но без текст. По този начин се елиминира проблемът с хората, които не могат да четат, но имат желание да гласуват. Софтуерът на машините е контролиран от експерти на правителството, записан е на чип и данните не може да бъдат променяни или изтрити. Чиповете, съхраняващи вотовете, са независими от батериите, които захранват машините, издръжливи са на всякакви атмосферни условия и удар.
За държава като Индия електронните избори имат много предимства, които несъмнено важат за всяка друга демокрация:
- инсталират се и се обслужват лесно
- няма невалидни гласове
- има пълна конфиденциалност на вота
- могат да гласуват 5 души в минута
- предполагат бързо и точно преброяване
- могат да се ползват при следващи избори, каквито и да са те
- пестят се пари от хартия, печат и транспортиране на бюлетини.

Защо точно Индия е първа

Основна посока на индийското правителство през 80-те е да развива високотехнологичното образование в страната. В резултат на това днес Индия е на върха на втората глобална аутсорсинг вълна (първата бе в началото на 80-те и затова повечето електроника в дома ви е произведена в Източна Азия). Поради факта, че доб­ре обучените индийски експерти работят качествено срещу 20% от заплатата на един западноевропеец или американец, азиатската държава е най-големият център за разработка на информационни технологии за глобални компании. Затова Индия има както технологичния потенциал да реализира тези избори, така и огромното население, което може да бъде обслужено адекватно само с помощта на постиженията на IT сектора.
Преди изборите европейски и американски медии се изказаха скептично дали това наистина е осъществимо на практика. След успешния завършек на вота обаче скептицизмът премина в завист. Според индийското правителство нарушенията тази година са много по-малко и като цяло изборите са небивал успех. Вотът в Индия доведе и до аутсорсинг шеги с обратен знак. Като например, че Индия ще аутсорсне управлението си към САЩ, защото „САЩ имат вещи политици, които могат да бъдат купени на ниска цена“.
Индийските избори са успешни поради факта, че се проведоха по изключително опростен начин. Общото мнение (в това число и на „експерти“ в България) е, че електронните избори трябва да са по интернет, с идентификация с електронен подпис, сертификати и криптирана връзка между човек, компютър и избирателна секция. Не, всъщност изборите трябва да са нещо много по-просто. Идентификация на живо и натискане на бутон.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 1761 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1564 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Накратко

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10