Гигабайт за 2 лева

Какъв ще е българският отговор на Gmail

Има една дума, която може да опише актуалното състояние на бизнеса с интернет базирани електронни пощенски кутии в света - хаос. Анонсираната от Google в началото на април безплатна пощенска услуга с капацитет от един гигабайт взриви може би най-стария и утвърден интернет бизнес. Мастодонтите Yahoo! и Hotmai· влязоха в директен сблъсък, като само за седмица анонсираха увеличаване обемите на своите кутии от съответно 4 и 2 на 100 и 250 мегабайта. Досега подобни капацитети бяха достъпни само срещу прилични годишни такси. Намесата на Google вся смут и постави на нокти всички най-вече защото никой не знае какъв точно ще бъде следващият ход на гигантите в интернет търсенето. Българските безплатни пощи приеха предизвикателството и анонсираха предстоящото увеличаване на капацитета за лична кореспонденция на своите потребители. АБВ.бг и Мейл.бг предприемат тази крачка, но съвсем логичен е въпросът дали все пак хаосът и конкуренцията от „Запад“ не ги принуждават да избързат с нещо, за което потребителите все още може би не подозират, че искат?

Искам…

Отговорът е някъде по средата. Първи в промяната на капацитетите бяха AБВ.бг, които през юни проведоха промоция - срещу изпратен SMS (на цена от 1 лев без ДДС) потребителят получаваше специален код, с който можеше да увеличи уебпространството си от 3 на 25 мегабайта. За един месец резултатите от кампанията са 80 хиляди души, дали своя лев за по-голяма поща. От следващата седмица те може би няма да бъдат толкова щастливи от действията си, след като АБВ.бг реши да увеличи обема на всички кутии до 25 мегабайта, при това безплатно. „Потребителите, участвали в промоцията, ще бъдат компенсирани с допълнителни бонуси“, коментира ситуацията Любен Белов от „Нетинфо“, част от които е АБВ.бг. Засега обаче той се въздържа от коментар под каква точно форма ще се изразят облекченията за въпросните клиенти.

Мейл.бг, които досега предоставяха 12 мегабайта, също увеличават капацитета за всички свои абонати на 30 мегабайта. Условията за използване на пощата при двата големи български конкурентни играча се различават в един детайл. По отношение размера на изпращаното писмо AБВ.бг са поставили горна граница от 10 мегабайта. Мейл.бг твърдят, че 10 мегабайта е ограничението за размера на прикачения файл, което означава, че теоретично не би трябвало да има пречка за изпращането дори на 30-мегабайтово писмо. В практиката обаче това би било по-скоро малко вероятно заради технически затруднения като стабилност на връзката към интернет например.

…не искам

Българските мейлове обаче усърдно крият статистиката относно използваемостта на предоставяното за нуждите на пот­ребителите място. „Има хора, които използват досегашните 3 мегабайта напълно, има и такива, които не ги използват въобще“, каза Любен Белов. Според Момчил Шумаков от Мейл.бг статистика за техните кутии може да се води трудно, защото например абонатите, които са настроили проверката да става през РОР3 протокола, практически „изпразват“ пощата на твърдия си диск (РОР3 е протокол, който позволява обработката на електронната поща с помощта на специална програма за поща като Microsoft Outlook или Outlook Express). Други пък съхраняват цялата си кореспонденция в уебпространството. Въпреки това и от двата мейл доставчика признават, че е дошло времето за повече пространство за пощата - сред причините е засиленият трафик на снимки между приятели, размяната на по-големи текстови файлове и др.

Ще си платиш

Въпреки добрите новини със сигурност е логичен въпросът къде е българският гигабайт. И двата конкурентни сайта ще го предложат, но срещу заплащане. Причината за това е лесно обяснима - при българското ниво на проникване на интернет и сравнително скромните обеми на интернет рекламата инвестицията в подобен масив от дисково пространство би била непосилна за българските играчи. И докато АБВ.бг имат вече опит в предлагането на повече мегабайти срещу пари, за Мейл.бг това е нова територия. „Изчакахме досега, защото искахме да сме сигурни във формата на разплащане“, коментира Момчил Шумаков. Резултатът е един гигабайт mail.bg поща срещу SMS. Цената на краткото съобщение ще бъде 2 лева без ДДС, като все още се уточнява дали абонаментът да важи за шест месеца или за една година. АБВ.бг смятат да отговорят на предизвикателството, като също ще предложат платен един гигабайт, но в пакет, т.е. пространството ще бъде поделено между пощата, услугата „Чекмедже“ за съхранение на файлове и др. Все още не е ясно на каква цена ще бъдат пакетите, като засега е известно само, че сумата ще бъде по-висока и че плащанията ще се извършват чрез системата ePay и чрез SMS.

Местни сме, силни сме

На фона на световната конкуренция в лицето на Gmail, Hotmai· и Yahoo! възможностите на българските представители изглеждат скромни. Въпреки това те не смятат, че Gmai· е конкуренция за тях и ще „отвлече“ потребители. Българският потребител все още не притежава онази култура на ползване, типична за американските и европейските юзъри, които притежават електронна поща вече повече от десет години. Според Любен Белов Gmai· е твърде сложен за българския потребител. Според Александър Варов от Мейл.бг пък не размерът, а скоростта имат значение - както е известно, у нас международният интернет трафик е с пъти по-бавен от българския, което дава неоспоримо предимство на българските провайдъри.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар