Ще има ли космическа одисея 2010
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще има ли космическа одисея 2010

Ще има ли космическа одисея 2010

Частни корпорации превръщат в действителност фантастичните романи отпреди няколко десетилетия

Петър ГАВРИЛОВ
1893 прочитания

Космосът очевидно се превръща в хоби за милиардери, след като престана да бъде арена за сблъсък между свръхсилите, от които в крайна сметка остана само една. Тази надпревара може да бъде продължена от ексцентрици, натрупали състояние в зората на интернет ерата и компютърните технологии. Първи беше съоснователят на „Майкрософт“ Пол Алън, чиято инициатива изведе в околоземна орбита космическия кораб SpaceShipOne (SS1). Така той спечели наградата от 10 млн. долара и бе обявен за баща на първия частен космически полет. Това се случи през септември миналата година, а и след краткия няколкоминутен полет извън земната атмосфера останаха повече въпроси, отколкото отговори. Като например: кой друг ще се включи в тази надпревара, пак ли американци ще държат палмата на първенството, кой ще направи пръв частен полет около Земята, кой ще финансира нова експедиция до Луната и дали първият човек, стъпил на Марс, няма да е финансиран от частна корпорация, а не от НАСА например. Въпросите засега продължават да са висящи...

Въпреки това обаче основателят на най-популярната онлайн книжарница Amazon.com Джеф Безос е решил също да се „пробва“ в тази надпревара на хора с идеи и баснословни авоари, с които да ги осъществят. В своето тексаско ранчо, което е с площ от 165 хиляди акра, 41-годишният милиардер е решил да създаде частен космодрум. Базираната в Сиатъл компания Blue Origin e обявила на сайта си, че наема хора, които да работят по реализацията на проектите и за космически апарати. Фирмата има свободни позиции за инженерни специалисти, „които изпитват страст към Космоса, не се боят от трудности и знаят, че ще правим хардуер, а не презентации на Power Point“, както се казва в раздела „работа“. Самият Безос, когото сп. „Форбс“ поставя на 82-ро място по богатство с неговите 5.1 млрд. долара, е заявил пред местния вестник „Ван Хорн Адвокейт“, че Blue Оrigin вече е в контакт с Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, която е регулатор на частните космически проекти. От FAA са потвърдили, че компанията на Безос е в процес на получаване на лиценз за стартовата си площадка в Corn Ranch (Царевично ранчо) в Западен Тексас. Самата Blue Origin e съз­дадена през 2000 г., а за Безос е известно, че е писал и ревюта за фантастични книги в своя сайт Amazon.com, както и че при завършването на гимназия през 1982 г. е държал реч за нуждата от колонизация на Космоса. Проектът, върху който се работи в момента, е за космически апарат с вертикално излитане и кацане и възможност да извършва суборбитални полети (до височина около 100 км) с тричленен екипаж на борда.
В космическата надпревара участва и друг ексцентричен милиардер - собственикът на авиокомпанията Virgin Ричард Брансън. Той стана известен през 90-те години на миналия век с надпреварата за околосветска обиколка с балон, спечелена от него в оспорвана конкуренция и след няколко неуспешни опита. Брансън (по-точно компанията му Virgin Galactic) е подписала договор със Scaled Composites (притежание на Пол Алън), чийто апарат Space Ship One спечели наградата Ansari X Prise за първия частен космически полет. Условието за получаването и беше да се изведе пилотиран космически апарат на височина над 100 километра, след което той да бъде повторен в рамките на две седмици. Според договора между Брансън и Алън Virgin Galactic трябва да предложи комерсиални полети след две до три години на цена от 190 хиляди долара за двучасов суборбитален полет. За първите пет години от начинанието си Брансън очаква около три хиляди космически пасажери, които да летят с подобни на Space Ship One апарати. Освен прословутия SS1, Scaled Composites работи и е създала още доста авангардни проекти на безпилотни и пилотирани летателни апарати за военни и цивилни нужди. Друг конкурент на Безос е ветеранът в разработката на компютърни игри Джон Кармак (известен на геймърите с легендарната игра Doom) и неговата компания Armadillo Aerospace. Според уебсайта и фирмата се занимава с разработка на компютърно контролирани ракетни носители и също се стреми да овладява Космоса за комерсиални цели.

Тази космическа надпревара между различни частни компании предизвика друга, не по-малко ожесточена битка - между различни стартови площадки, които се борят да се превърнат в космически летища и да обслужват комерсиалните суборбитални полети, които се очаква да започнат. Дори и идеята на Брансън за космически туризъм да не получи развитие, изстрелването и поддръжката на комерсиални спътници би осигурило добра натовареност и възвращаемост за тези площадки. Летището в пустинята Мохаве в Калифорния влезе във всички новинарски емисии през септември и октомври миналата година, когато оттам се предаваха новините за Space Ship One. Тълпи от любопитни окупираха целия район на импровизирания космодрум и следяха подготовката за полетите, а да изстиска пари от ентусиасти може и начинаещ маркетинг специалист. Ако суборбиталните космически полети започнат да генерират 700 млн. долара годишни приходи през 2020 г., както сочат някои проучвания, то сега съществуващите космодруми в Кейп Канаверал, Флорида, и две готови площадки във Вирджиния и Аляска, спокойно ще могат да поемат този космически трафик. Освен това Русия, Австралия и Франция (в Гвиана) също имат възможност да оперират и поддържат подобни площадки, а руският аналог на Space Ship One, известен като Cosmopolis ХХІ и строен от частна руска корпорация, се очаква да изпълни първи полет през 2007 г. Но все пак, доколкото повечето участници в тази надпревара са американци, едва ли може да има съмнение кой точно ще има водеща роля в нея.

Космосът очевидно се превръща в хоби за милиардери, след като престана да бъде арена за сблъсък между свръхсилите, от които в крайна сметка остана само една. Тази надпревара може да бъде продължена от ексцентрици, натрупали състояние в зората на интернет ерата и компютърните технологии. Първи беше съоснователят на „Майкрософт“ Пол Алън, чиято инициатива изведе в околоземна орбита космическия кораб SpaceShipOne (SS1). Така той спечели наградата от 10 млн. долара и бе обявен за баща на първия частен космически полет. Това се случи през септември миналата година, а и след краткия няколкоминутен полет извън земната атмосфера останаха повече въпроси, отколкото отговори. Като например: кой друг ще се включи в тази надпревара, пак ли американци ще държат палмата на първенството, кой ще направи пръв частен полет около Земята, кой ще финансира нова експедиция до Луната и дали първият човек, стъпил на Марс, няма да е финансиран от частна корпорация, а не от НАСА например. Въпросите засега продължават да са висящи...

Въпреки това обаче основателят на най-популярната онлайн книжарница Amazon.com Джеф Безос е решил също да се „пробва“ в тази надпревара на хора с идеи и баснословни авоари, с които да ги осъществят. В своето тексаско ранчо, което е с площ от 165 хиляди акра, 41-годишният милиардер е решил да създаде частен космодрум. Базираната в Сиатъл компания Blue Origin e обявила на сайта си, че наема хора, които да работят по реализацията на проектите и за космически апарати. Фирмата има свободни позиции за инженерни специалисти, „които изпитват страст към Космоса, не се боят от трудности и знаят, че ще правим хардуер, а не презентации на Power Point“, както се казва в раздела „работа“.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.