Любов по сметка

Nokia и Microsoft изненадващо обединяват усилия

Навлизането на третото поколение мобилни връзки не е единствената революционна промяна в сферата на телекомуникациите през тази година. Двама доскорошни врагове си подават ръка за сътрудничество. Става думаза Nokia и Мicrosoft. Крайната цел на усилията им е потребителят, задоволяването на неговите мултимедийни търсения (музика, видео и съдържание за мобилния телефон) и, разбира се, неговата банкова сметка. Причината за внезапния прагматизъм и воля за сътрудничество трябва да бъде търсена не само в промяна на стратегията и мисленето на управленско ниво в двете водещи световни компании. Една поговорка гласи: „Двама са малко, трима са много.“ Третият в случая се явяват операторите (в лицето на гиганти като Vodafone например), чиито опити за независимост при предоставянето на мобилно съдържание не се харесва на производителите на устройства. Битката за мултимедиата и разпределението на приходите от бизнеса със съдържание с добавена стойност (оценяван в момента на суми между 3.5 и 5 милиарда долара според различните пазарни анализи) тепърва започва.

Windows Media Player за масите

Идеята за споразумението между Microsoft и Nokia беше анонсирано на проведената през февруари 3GSM конференция в Кан, считана за най-значимото годишно събитие в областта на комуникациите. Най-големият производител на мобилни телефони в света се съгласи да осигури поддръжка за музикалния формат на Microsoft, наречен Windows Media Audio, както и да инсталира в предстоящите си Media Player. Microsoft от своястрана ще превърне формата .wma в отворен стандарт подобен на .mp3 и ще въведе защити срещу пиратство в десктоп версията на настолния Windows Media Player. Поне на теория споразумението не би трябвало да наруши досегашните отношения на Nokia с конкурента на Microsoft, компанията Real Networks, създала формата Real Audio.

Според прогнозите именно мултимедийните приложения ще са двигателят на прогреса в безжичния бизнес, достигнал степен на проникване в западния свят,която практически не предполага потребителите да сменят апаратите си твърде често. Статистиката показва също, че дори в Китай процесът преваля връхната си точка, като в градове като Пекин и Шанхай вече се отчитат първите данни за висок процент притежание на мобилен телефон.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал