Евтиното бъдеще на мобилните комуникации

Три милиарда души по света очакват своя мобифон на по-добра цена

Основната функция на мобилните телефони е да осъществяват комуникация между индивидите. Без значение къде се намират. Taка през последните месеци може да бъде забелязана една нова тенденция сред модерното градско население - стремеж към просто телефонно устройство, с което с едно натискане провеждаш разговор, с друго го прекъсваш, а с проста комбинация на останалите клавиши изписваш кратко текстово съобщение. Ниската цена от под 100 лева (50 евро, 60 долара) е само допълнително мотивиращ фактор - в напрегнатия офисен делник не само искаш да водиш безпроблемна комуникация, но и да правиш успешен бизнес, т.е. пари. Съвременният градски елит е същата онази прослойка, която превърна мобилните комуникации в ежедневие за милиони - милионите от северното полукълбо. Сега е ред на други милиони и милиарди хора, за които вграденият цифров фотоапарат, цветният дисплей и възможността за възпроизвеждане на mp3 нямат никакво значение. Говорим за около три милиарда потенциални клиенти на комуникационното облекчение „разговор по мобилния телефон“. Хората в Китай, Индия, Средна Африка и Южна Америка искат просто да общуват, при това на достъпна цена.

Още много, много телефони

Над 1.5 милиарда души по света използват мобилен телефон според пазарните анализатори от EMC. До средата на следващата година числото два милиарда ще бъде преминато. Производителите на крайни устройства отчетоха през юли финансовите резултати и продажбите за второто тримесечие на тази година и не крият оптимизма си за развитие на пазара в посока нагоре. Анализаторите от Gartner прогнозират, че до 2009 г. мобилният апарат ще се превърне в най-продаваното електронно устройство и годишните продажби ще достигнат един милиард слушалки. Броят на сегашните потребители ще се удвои. Откъде ще дойде другият милиард ли? Много просто - от юг.

В Африка, Азия и големи части на Южна Америка хората живеят в бедност. Общественото развитие там е определено в голяма степен от т.нар. цифрова пропаст - икономическо и социално изоставане в резултат на ниска степен на грамотност и ограничен достъп до съвременни технологии. За разлика от персоналните компютри мобилните комуникации притежават огромен потенциал за преодоляване на различията между бедни и богати. Те са лесни за употреба, не изискват експертни познания за разлика от РС-тата и са относително евтини за поддръжка. Освен това хипотетичен сценарий, при който наличието на един телефон в цяло планинско село го свързва със света, е по-реален, отколкото оборудването на същото това село с компютри и достъп до интернет - все още твърде големият брой неграмотни хора по света предполага, че те ще бъдат в състояние да се възползват по-лесно от възможностите за гласово общуване, отколкото от изпращането на писма или ровенето в интернет. Наред с това те могат да осигурят комуникация и в райони, където всякаква друга инфраструктура като пътища, фиксирани телефонни постове или пощенска мрежа отсъства. В западните общества наличието на постоянно електричество е подразбиращ се фактор, но в световен мащаб този проблем продължава да бъде неразрешен, затова и лесно за използване (и зареждане) устройство като мобилния телефон може да бъде лесно адаптирано към ежедневието. Актуално изследване на London School of Economics, цитирано от списание Economist, показва, че в една средностатистическа развиваща се държава увеличение с един процент на броя на потребителите на мобилни услуги води след себе си ръст от 0.6% в брутния вътрешен продукт. Цената на крайното устройство обаче продължава да бъде сериозен проблем пред навлизането на безжичните телефонни мрежи в по-бедните райони. Това е и причината различни производители да съз­дадат и предложат на пазара серия модели на изключително ниска цена.

Преодоляване на ценовия риф

След като западноевропейските пазари достигнаха връхна точка на насищане за популярност на мобилни услуги и устройства (в Холандия, Великобритания, скандинавските държави и т.н. проникването на 100 души е над 100%, което означава, че вече има потребители, които използват повече от една SIM карта за своите нужди), производители на апарати и мобилни оператори съвсем закономерно насочиха усилията и плановете си към пробуждащите се пазари на третия свят. Макар че развитите пазари носят добри приходи от високия клас апарати, истинската нужда на всички производители е производството на още по-големи количества и реализирането на по-големи продажби. Операторите също имат полза - макар и ниски, сметките на милиони индийци и африканци в крайна сметка ще генерират нужните необходими обеми от нови приходи за развитието на бизнеса. А конкуренцията в долния ценови сегмент е жестока - някои като електронния концерн Siemens не издържаха на натиска и се освободиха от губещото си поделение за производство на мобилни телефони. На 3GSM конференцията в Кан през зимата на тази година - най-големият и значим форум на телекомуникационната индустрия, GSM асоциацията (GSM Association) съз­даде концепцията за ултраевтиния мобилен телефон (Ultra Low-Cost mobile phone). Първият етап от тази инициатива предвиждаше създаването и производството на устройство с цена под 40 долара. Консорциум от мобилни оператори в държавите от Близкия изток, Индия и Африка избра тогава Motorola за изпълнението на поръчка от шест милиона устройства на тази конкурентно ниска цена. Макар че шест милиона отговарят на по-малко от един процент от световните продажби на телефони, моделът C114 също е една от причините за положителните резултати на производителя и увеличението на пазарния му дял с 3.3% до 18.1% в световен мащаб. Изпълнителният директор на компанията Ед Зандър, цитиран от онлайн изданието A Week in Wireless, коментира успешното развитие на неговата фирма и нарастването на продажбите на крайни устройства с 41% до близо 34 милиона именно с високия интерес в развиващите се пазари на Латинска Америка и Индия.

Печелившите

Една от сериозните предпоставки за реализиране на печалба от евтини крайни устройства е те да се продават в особено големи количества. Ниската цена от своя страна на крайното устройство е достатъчен стимул за потребителите - пред онлайн изданието Radioactive.com председателят на GSM асоциацията Крейг Ерлих коментира, че с постигането на добра базова цена съществува потенциал за 100 милиона нови клиенти годишно в световен мащаб. В началото на август беше анонсирана втората фаза на инициативата за ултраевтиния мобилен телефон, като този път задачата за производителите е създаването и производството на устройство с цена под 30 долара. Първите доставки за него трябва да са готови за януари на 2006 г. Амбициите този път са на Philips, които официално обявиха, че фабриката им в Шанхай може да произведе електронните компоненти на себестойност под 5 долара и да постигне крайна цена на устройство от 20 долара. Според различни неофициални оценки и прогнози най-късно до две години ще бъдат факт слушалки с цена под 15 долара.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се