Джоичи Ито: Телевизията губи монопола над вниманието ни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джоичи Ито: Телевизията губи монопола над вниманието ни

Топ блогърите действат като една добра виртуална редакция

Джоичи Ито: Телевизията губи монопола над вниманието ни

Интервюто взе Еленко ЕЛЕНКОВ
3018 прочитания

Топ блогърите действат като една добра виртуална редакция

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Профил
Джой Ито е "бизнес ангел" и инвеститор във високотехнологични компании. Основал е първата японска търсачка Infoseek Japan. Инвестирал е в услугата за размяна на снимки Flickr (сега част от Yahoo), Six Apart - една от най-големите компании за производство на софтуер за блогове. Участва в борда на ICANN - асоциацията, която регулира интернет, и в управлението на Creative Commons, която се опитва да налага по-свободни авторски права. Един от най-известните блогъри в света http://joi.ito.com.

Светът сякаш вече свикна с блоговете. Как ще се развиват те оттук според теб?

Нещата се обръщат. Блогърите се държат все повече като медии, а медиите - като блогове. Медии като "Нюзуик" и "Вашингтон пост" слагат връзки в статиите към блоговете, които пишат по същата тема. Блогърите се образоват медийно. Когато започнахме да блогваме, се лутахме самостоятелно, но сега се координираме. Например виждам прессъобщение, че Доналд Ръмсфелд ще забранява телефоните с камери, и се обаждам на Шени от Boingboing.net (най-четения блог на английски - бел. ред.), а тя се обажда на Министерството на отбраната, за да провери фактите. Топ блогърите действат като една добра виртуална редакция.

Boingboing.net разчита на реклами, за да се издържа. В края на краищата каква е разликата - ще се превърнете ли в журналисти?

Има разлики. Нашите текстове винаги съдържат лични мнения и не са неутрални към събитията както вашите редакционни коментари. Медиите винаги ще са по-бавни. Дори да ни отнема едно и също време да проверим фактите, аз съм по-бърз от "Ню Йорк таймс", защото нямам редактор и публикувам веднага. Но, от друга страна, мой приятел от "Таймс" може да разкъса вашия президент, без да се притеснява, защото има адвокати, които поемат делата за клевета. Когато аз атакувам някой, звъня в правното училище на "Станфорд", на приятели адвокати и не пиша, без да имам правна подкрепа. А повечето блогъри нямат.Също така блогърите не са финансирани.

Твърдите, че в момента се намираме в ерата на Web 2.0, която ще бъде последвана от втори дотком балон. Сега, след като повечето хора знаят как работи интернет, от какво смятате, че ще се породи следващият балон?

Спукването на дотком балона е финансов феномен, който се повтаря. В Силиконовата долина в момента има повече пари, отколкото сделки. Половината компании, в които участвам, имат предложения за инвестиции на каквато и да било цена. Аз казвам не, защото не е здравословно за една компания да получи глупави пари. Но глупавите пари е лесно да отидат някъде и най-често свършват като инвестиции в глупави компании. И когато глупавите пари пресъхнат, следва каскада от унищожение по веригата.

В България всички мис­лят, че като наложат европейското законодателство, всичко ще се оправи. Какви трудности срещате, когато прилагате свободното законодателство на "Криейтив комънс" за по-отворени авторски права в различни части на света?

"Криейтив комънс" е нов режим за авторски права, при който авторът най-често разрешава на други да ползват неговата творба, да създават производни творби, стига да бъде цитиран авторът. Това насърчава креативността. Най-големият проблем, който срещаме - не знам дали се превежда добре на вашия език, но в авторското право има нещо, което се казва морално право. Това означава, че някой не може да ползва твоята творба по начин, по който ти не би искал. Например не могат да ползват твоя песен, за да озвучат нацистки клип. В САЩ няма такова понятие, но в Европа, Япония, Канада има. На хората, които създадоха "Криейтив комънс" (те са в САЩ), не им е хрумвало за морални права.

Каква е ролята на маркетинга, след като в интернет всички продажби се движат неконтролирани от търговеца - препоръки, блогове и взаимодействия? Как бих създал продукт, след като потребителите са толкова непредвидими?

Компаниите трябва да четат много блогове за тенденции. Лесно е за компании с по-къс продуктов цикъл, например онлайн игри, които могат да се сменят всяка седмица, на базата на обратна връзка. Но ако правите кола, е доста трудно. Обаче, ако погледнете блога на General Motors (gmblogs.com - бел. ред.), там е интересно, защото шефовете говорят на потребителите и се вслушват в тях.

А музиката? Вие твърдите, че вече няма да има втора Мадона или Майкъл Джексън, защото телевизията (и големите студиа) губят монопол над вниманието, което произвеждат. След като в наши дни вкусът се определя от блогове и препоръки от приятели, каква е ролята на продавача на музика в този триъгълник?

Ролята му е да забранява по-малко. Вземете например услугата last.fm. Ако харесвате или сте създали дадена песен, я качвате във вашия профил, като я записвате в даден жанр. Радиото ще я пусне на хора с вкус подобен на вашия. Така песента се маркетира сама. Ако аз имам подобен вкус, когато я чуя, това не е реклама, а съвпадане на вкусове. С модела на last.fm самият продукт е реклама. Защото мога да чуя дадена песен веднъж и ако не ми хареса - никой от приятелите ми няма да я чуе, ако ми хареса, всички приятели ще я чуят. Когато услугите стигнат до толкова нишово ниво на избор от продукти, маркетингът става излишен. Тогава става най-хубавото, защото, докато типичните реклами притискат някого да види нещо, което той не иска да види, добрите препоръки показват това, което хората искат да видят или чуят.

Във вторник в блога на "Капитал" (capital.bg/blog) и само там вижте интервю с Джон Бъкман, шеф на Magnatune.net - най-големия интернет магазин за независима музика.


В четвъртък пак там - интервю с Лоран Кац, мениджър на Jamendo - компания, която печели от разпространение на… безплатна музика.

Прикачен файл

Профил
Джой Ито е "бизнес ангел" и инвеститор във високотехнологични компании. Основал е първата японска търсачка Infoseek Japan. Инвестирал е в услугата за размяна на снимки Flickr (сега част от Yahoo), Six Apart - една от най-големите компании за производство на софтуер за блогове. Участва в борда на ICANN - асоциацията, която регулира интернет, и в управлението на Creative Commons, която се опитва да налага по-свободни авторски права. Един от най-известните блогъри в света http://joi.ito.com.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Вени Марковски

    Радвам се, че блогът на "Капитал" също ще мине под CreativeCommons. Ето статия, в която сложих различните препратки към посещението на Джои в София: http://blog.veni.com/?p=115

  • 2
    Avatar :-|
    момчил карабулев

    как да изтегля записа?

  • 3
    Avatar :-|
    Николай Бачийски
  • 4
    Avatar :-|
    момчил карабулев

    благодаря

  • 5
    Avatar :-|
    Крум Станоев

    Благодаря за записа! Много ми се искаше да присъствам на лекцията. :/

  • 6
    Avatar :-|
    ...

    това звучи добре.демократично даже.

  • 7
    Avatar :-|
    oligofree

    Through The Line communication = Online communication


    Това е течението и засега няма сили, които да го спрат.............................................................
    ...............................................................................................................................................
    ...............................................................................................................................................


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK