Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 12 яну 2007, 0:00, 4575 прочитания

Как да осъдим спамър

Комисията за защита на потребителите ще санкционира разпространителите на паразитни мейли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Добро утро, тази сутрин получих спам.

- Пуснете незабавно жалба. На страницата ни има електронен формуляр, но за по-сигурно заведете жалбата в офиса, за да ви дадем входящ номер...


Подобен диалог може да ви звучи странно. И действително би бил такъв само допреди няколко седмици. След заветната дата 1 януари 2007 г. обаче нещата се промениха. Подобен разговор е напълно възможен и в духа на действащото законодателство. Ако не вярвате, просто се обадете на 02/9330572 и пробвайте. Това е телефонът на териториално подразделение - София-град, на Комисията за защита на потребителите (КЗП). От 1 януари 2007 г. това е организацията, която трябва да защитава обикновения български интернет потребител от досадни спамъри. От тази дата влезе в сила

Законът за електронната търговия

Въпросният нормативен акт, написан под луминесцентното осветление на софийска адвокатска кантора, урежда по принцип обществените отношения, свързани с осъществяването на електронна търговия. По смисъла на закона това се тълкува като предоставяне на всякакви услуги на информационното общество. Освен всичко останало обаче Законът за електронната търговия (ЗЕТ) урежда и регулацията на т.нар. непоискани търговски съобщения. Казано на нормален език - спам. Добрата новина е, че до такава степен ги урежда, че направо ги забранява. Според ЗЕТ именно



Комисията за защита на потребителите

е органът, който трябва да наказва нарушителите. Да, същата тази комисия, която по принцип защитава пострадали клиенти, закупили чупливи обувки, сладко със синтетичен подсладител, развален сешоар или пък останали излъгани от намалението. Тя трябва да влезе във виртуалния свят и да се изправи срещу спамърите. Това може и да звучи странно, но такава е била волята на законодателя. Наказанията са под формата на парична санкция, която може да варира от 250 до 4000 лева. Сумата се определя в зависимост кой в действителност е спамърът (юридическо или метафизическо лице), дали нарушението е извършено по погрешка или повторно и т.н.

Процедурата

по сезиране на комисията за получен спам е напълно в духа на посттоталитарната администрация. Репортер на "Капитал" реши да изпробва как действа законът. Обади се в комисията (на телефона, споменат по-горе) и каза, че е получил спам. Служителката от отсрещната страна искрено се забавляваше, но докато си поемаше въздух, все пак успя да ни каже да използваме електронната форма на сайта. Попитахме дали можем да получим входящ номер и отговорът бе, че при това положение ще трябва да отидем да подадем жалбата на място. Съгласете се, че е глупаво борбата с дигиталната чума да става с аналогови средства. Според странно веселата служителка комисията се произнася по искането в едномесечен срок. Вариантите са два. Нахалният спамър получава акт (като тези, които издават служителите със светещи жилетки по пътищата) и впоследствие наказателно постановление, в което се посочва глобата му. Ако жалбата бъде отхвърлена или комисията забрави да се произнесе, нищо не спира жертвата да обжалва решението по съдебен път. Съдебната такса е около десет лева, а изживяването (призовки, "клас - стани, клас - мирно, съдът влиза" и т.н.) си заслужава.

Особености на ЗЕТ

Колкото и романтично да звучи всичко това, ЗЕТ (който реално представлява транспониране на европейската директива 31/2000 в българския правен мир) в частта му с борбата със спама има своите странности. Например, ако сте юридическо лице и не искате да получавате спам, ще трябва да се впишете в специален регистър, който също се поддържа от КЗП. Да, регистър на лицата, които не искат да получават спам. Това обаче ще стане "по ред, определен с наредба на Министерския съвет". Както сигурно се досещате, подобна наредба все още не е видяла бял свят.

Странен е и фактът, че точно КЗП ще трябва да е правоприлагащият орган по отношение на спама. Първоначалната идея бе това да бъде Комисията за регулиране на съобщенията, която, макар и да не се справя с регулаторните си задължения, съгласете се, има повече опит във виртуалния свят. По всичко личи, че КЗП няма администрация, още по-малко администрация с опит за мониторинг на интернет активности.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 11 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 11132 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 50351 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Топла земя

Как работи геотермалното парно

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10