Внимание, астероиди!

Внимание, астероиди!

Астронавти и политици изготвят план за справяне с опасности, идващи от Космоса

От стотици години насам песимисти, учени и писатели фантасти се опитват да предвидят какво е следващото фатално бедствие, което ще се стовари върху човечеството.

Днес на мода са глобалното затопляне и изчерпването на изкопаемите горива. Група астронав­ти обаче е загрижена за още една опасност - към Земята да се насочи голям астероид. Познатата от холивудски продукции под името Армагедон заплаха всъщност е съвсем реална. Дотолкова, че започва изготвяне на международно споразумение, което ще определя кой, как и с какви пари ще организира спасителна мисия при подобен случай. Междувременно пред американската космическа агенция NASA стои сложната задача да следи движението на хиляди астероиди, които минават в близост до Земята.

Поводи за стрес

Защитата от сблъсък излиза на дневен ред преди две и половина години. Тогава космически изследователи алармират, че са забелязали астероид, орбитиращ около Слънцето, който може да се блъсне в Земята през 2029 г. За известно време вероятността това да се случи е оценявана на 1 към 37 и страховете нарастват. Астероидът - по-късно наречен Апофис по името на египетски бог на хаоса и смъртта - е с размери около 400 метра. Сблъсъкът му със Земята би могъл да има сериозни последици както директно от удара, така и от праха, който би се вдигнал в атмосферата след това. След събирането на повече данни и симулации на траектории учените успяват да се убедят, че опасността не е чак толкова сериозна. Последните изчисления показват, че Апофис не представлява реална опасност за нас през 2029. Тогава астероидът просто ще мине в близост до нашата планета и посоката му на движение ще бъде променена от нейната гравитация. Неприятности ни очакват само ако по това време Апофис премине през точно определен регион с площ няколкостотин квадратни километра, който учените наричат гравитационна ключалка. В този случай пътят на астероида ще се размести точно така, че на 13 април 2036 г., когато пак преминава близо до Земята, да се блъсне в нея. Към края на миналата година обаче астрономите оценяват рис­ка това да се случи като 1 към 45 000.

Макар да се оказва по-малко опасен от очакваното, Апофис напомня на всички, че не сме готови да се справим с подобна заплаха. А тя не е чак толкова немислима - в историята на планетата ни неведнъж са се намесвали големи метеорити (включително онзи, ударил преди 65 млн. години днешно Мексико, който е често обвиняван за изчезването на динозаврите. Неговият размер е оценяван на 5 до 15 километра в диаметър).

Близки до Земята обекти

През 2005 г. щатският конгрес възлага на NASA да следи, описва и каталогизира астероиди и комети, преминаващи близо до Земята. По програмата Near Earth Objects (neo.jpl.nasa.gov) досега са открити 4417 обекта. Малко над сто от тях са потенциално опасни, макар и с много малък процент вероятност. За момента NASA се занимава само с обекти, чийто диаметър е над 700 метра. Целта е в бъдеще да се картотекират такива с размери над 70 метра. За да стане това обаче, агенцията ще има нужда от нов телескоп. Вариантите са NASA сама да си построи такъв или да се включи в един от двата големи проекта, които ще влязат в действие през следващите години. Първият, LSST (Large Synoptic Survey Telescope), ще бъде разположен в Чили. Той ще има много широко поле на видимост, постигнато с използване на три огледала. Най-голямото от тях е с диаметър 8.4 метра. Строежът на LSST трябва да започне 2010 г. и да бъде приключен преди 2015 г.

Вторият проект, в който NASA може да се включи, се нарича Pan-Starrs (Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System). Той предвижда слагането на четири 1.8-метрови телескопа в Хавай. Дигиталната камера, с която те трябва да работят, ще записва 1.4 милиарда пиксела на изображение. Очаква се Pan-Starrs да започне работа преди края на 2007 г.

Снабдени с подобни сериозни инструменти, учените от NEO програмата на NASA очакват броят на откритите обекти да се повиши до 100 пъти. Дейвид Морисън, един от астрономите на щатската космическа агенция, казва, че при това положение заплахи като Апофис вероятно ще бъдат откривани всеки месец.

Армагедон?

И докато откриването на астероиди с опасни орбити може да бъде улеснено с построяване на нови телескопи, въпросът какво да се прави след това остава отворен. Ако някой от 20-те хиляди потенциално заплашителни обекта, които NASA очакват да открият, има висока вероятност за удар в Земята, не е зле да знаем как да го отклоним. Според учените проектиране, създаване и тестване на необходимите технологии може да отнеме десетилетия. Понастоящем преобладаващото мнение е, че методът на Брус Уилис - взривяване на астероида - не е препоръчителен. Причината е, че и раздробени, отломките могат да се окажат опасни.

Астронавтът от NASA Едуард Лу предлага друго: да се използва космически кораб с достатъчно голяма маса (до 20 тона), който да промени леко посоката на движение на опасния обект. За целта няма да е нужно корабът да се блъска в астероида, а само да се доближи до него и да остави гравитационните сили да си свършат работата. За да е ефективен този план обаче, той трябва да се изпълни години, дори десетилетия преди очаквания сблъсък. Според Лу за отклоняване на обект с размерите на Апофис ще са необходими 12 дни гравитационно "побутване" и финансиране от около 300 милиона долара. Парите обаче са само част от проблема. По време на преместването ще се променят и държавите, чието население е най-силно заплашено при евентуален сблъсък. Това би могло да предизвика сериозни световни конфликти.

За да избегне тези проблеми, Association of Space Explorers - асоциацията на астронавтите, се е наела да изготви проект за международен договор, който ще предостави на ООН. Той трябва да опише възможните пътища за справяне с опасността, разпределението на отговорността и източниците на средства. За целта организацията е помолила за съдействие не само учени, адвокати и дипломати, но и експерти по застрахователно дело. Документът трябва да бъде готов през 2009 г., когато ще бъде представен на ООН.

Димитровец

Бюджетът на Пентагона и НАСА трябва да се удвои ! Не стига че има птичи грип, но и астероидите нападат ! Ами ако дойдат извънземни , а ? Кой ще ги трепе ??

бг

По всяка вероятност през 2036 г. ще има сблъсак от подобен вид

sequential

Димитровец, има разлика между НАСА и Пентагона. Бюджетът на НАСА и да се удвои и утрои и учетвори пак ще е малко предвид многото неща които могат да бъдат направени с тези пари, които ще имат възвращаемост в доста дълъг период. Само че това е твърде трудно за обясняване на фелоу америкънс данъкоплатците. Кажи им на тях че някой луд иска да унищожи техния "начин на живот" и са съгласни веднага бюджета на армията да се вдигне в пъти ...

Димитровец

Досега живях в заблуда, че двата бюджета са свързани, поправете ме ако не е така...Разбира се , че е по-добре да се изследва Марс, отколкото да се подновяват арсеналите от ядрени бомби)

Patilan

@ Катерина ОГНЯНОВА

Статията рязко се отличава от останалите статии.... със липсата на въображение и елементарни познания по темата.

А това "Днес на мода са глобалното затопляне и изчерпването на изкопаемите горива" просто ме хварли от стола, леля Пена, която е прекарала по-голямата част от живота си в чоплене на семки се изразяваше така.

• IVO
    timi

do kolkoto prou4ih slu4aq veroqtnostta prez 2036 g. da ni spoleti asteroid e napalno realen

• ytut

тия тапотиики

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.