Защитата на потребителите си е тяхна работа

Чиновници ще поправят недомислица в Закона за защита на потребителите, която пречи на е-търговията

Ако Джеф Безос (основателят на онлайн магазина Amazon.com) живееше в България, много е вероятно до момента да са му се случили няколко неща. На първо място да е изнудван от мутри, данъчни и ченгета.

След тях да е станал обект на внимание от страна на инспектори по труда и ХЕИ. Напоследък обаче може да му е съставен и акт за нарушение по чл. 53 от Закона за защита на потребителите. Този член буквално забранява на дистанционните търговци (най-често каталожна търговия и онлайн магазини) да приемат плащания преди изтичането на седемдневен срок, в който потребителите могат да върнат доставената им стока. Подобно изискване няма наложено на останалите офлайн търговци (тези, които продават стоките си в магазини и сергии). Явно презумпцията на автора на закона (Емил Алексиев, началник на дирекция "Защита на потребителите" в Министерството на икономиката, според пресслужбата на ведомството) е, че при дистанционната продажба купувачът не вижда какво получава и трябва да може да го върне, без да дава обяснения. Подобна клауза би следвало да важи по отношение на всички търговци в България, а не само по отношение на част от тях. Така е уредена търговията в много от останалите членки на ЕС, в САЩ и Канада, като там дори срокът на връщане е удължен до месец. В никоя държава освен в България обаче не съществува забрана за търгов­ците да приемат предварително плащане за стоката или услугата, която доставят. Те просто имат задължение да върнат парите, ако тя бъде върната, което и правят.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    geohala avatar :-|
    Georgi Halachev

    Това е все едно да задължат голяма верига на бяла техника да ти даде да се тръгнеш с чисто нова пералня и ако решиш да се върнеш и да си я платиш след 7 дена. Презумпцията е че така или иначе не можеш да я изпробваш в магазина как точно ще изпере и центрофугира дрехите ти. А нищо не му пречи на Емил Алексиев да нарочи и някой от тях за измамници (и няма да сбърка). А това че няма засилена on-line търговия в БГ помага единствено на тези вериги да си продават стоката скъпо, а да не говорим че обслужването им е ужасно.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    -

    Ако Джеф Безос (основателят на онлайн магазина Amazon.com) живееше в България, сега щеше да е продавач на сергия на пл. Славейков.
    Ако Айнщан се беше родил в България, щеше да стане максимум даскал по математика в някое селско училище.
    Явно електронната търговия много пречи на някой и той с помощта на тъпоумните народни представители на практика я унищожи в България.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    !!!

    Prosto nyama kakwo da dobwq poweche kam kazanoto ot No.2. Brawo!

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Longanlon

    А най-показателното е, че не само търговците, занимаващи се с електронна търговия надигат глас - самите потребители, тези, които би трябвало да се чувстват защитени от Закона за защита на потребителя, ясно виждат недомислието му и масово се изказват срещу него. Именно в интернет, където имат изява голяма част от клиентите на сайтовете за продажба на стоки и услуги, могат да се прочетат унищожителни мнения, насочени срещу закона, Меглена Кунева и Емил Алексиев, написани не само от търговци, но в по-голямата си част - от потребители. Какъвто съм и аз.

    Нередност?
Нов коментар