Новият брой:
Служебната президентска република

Беззащитна музика

Идва ли залезът на DRM технологиите под натиска на пазара

Да продаваш музика в интернет е трудно. Трябва ти действащ метод за убеждаване на потребителя да не споделя всяка закупена песен с познати и непознати другарчета.

До неотдавна музикалният бизнес се опитваше да постигне това с DRM - набор от технологии, контролиращи използването на дигитално съдържание. Те се появяват за пръв път в средата на 90-те години, за да пазят DVD видеото от нелегално копиране. През 2002-2003 г. започват да се използват по-широко и при продажба на дигитализирани песни. Целта е да се спре онлайн пиратството, но (както обикновено става) покрай това са засегнати и почтените граждани. Те с възмущение установяват, че не могат да копират файлове, за които са платили, и да ги използват на всички устройства, на които биха желали.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Хан Крум

    Просто няма начин някой ,който си е купил плоча на почти неизвестна група преди 40 години, сега да не се опита да си я свали на плоча. Аз например си свалям моите от известно време, а имам хиляди плочи. От друга страна като искам да си сваля нещо от някой,той често иска в замяна редкаж или нещо ценно, което трудно се намира. Ето, аз искам да си запиша по някакъв начин отнякъде Бонароо от 75-та година, има я спомената в Ол мюзик, ама я се опитайте да я намерите. На мен и през ум не ми идва да искам пари от някого ,на когото съм дал диск от плочата ми на Дърк Хамилтън, да речем. А и никой младеж няма да цака двеста долара,за да си свали петнайсет тави на някой стар изпълнител. Аз си свалих тези дни четиридесет албума на Рей Чарлз, дванайсет на Оутлаус, Десетина на Белами Брадърс, сега свалям редки албуми и концерти на Джон Мейл. Докато компаниите се усетят, хората си размениха десетки хиляди заглавия и всеки софиянец над тридесет-четиридесет години ,който се интересува от поп и рок,джаз и класика, отдавна си е оформил колекциите. Днес децата носят на врата си по 40 гига с мр3-ки,сменят си дискове и само можем да си представим какво е станало в страните, в които са измислили начините за размяна на файлове. Ако има глупак, който да си мисли ,че само у нас масово се пиратства, то това си е за негова сметка. ние винаги сме на дъното и на опашката. Статията днес е вече минало, всяка секунда на Запад шеметно е изпреварила бавното ехо у нас. Именно поради това цените на плочите растат не заради музиката, нито за качеството като носител, просто ти стават рядкост като пощенските марки и колекционерът не иска мр3-ка,нито диск, иска автентичния оригинален трепет на миналото. то няма да се върне и ще има да чакаме да се появи някой като Битълсите. Днес превъртях на превю няколко албума на групи от онова време, - Бокс Топс , Лъвин Спунфул, Мънкийс и пр., такава виталност ,братче, в тези възторжени детски почти песнички ,изпълнени с абсолютно чувство и сила, се крие толкова очарователно и жизнено настроение, пълнота, енергия, мощност и експресивност, свежест, динамика, а са така добре звучащи и днес, че чак се чудиш : нима всичко в музиката вече се е случило? Жадните за пари компании разводниха стиловенте, наложиха боклук, за да може ежедневно да се бълва в гигантски мащаби и те да си пълнят гушите. Ама как да скрият стотиците хиляди албуми, издадени в милиардни тиражи, които хората могат да си разменят,без да питат компаниите. Та обречена работа ми се струва да цицаш за авторски права любителите на стари парчета.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    postmodernoto

    Те ще си сменят бизнес модела, рано или късно - под натиска на консуматорите. Обаче техническата компетентност на някои авторки няма да порасне, явно...

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    A-hA

    Така е - стига гювеч за смотаните звукозаписни компании, време е да слезат на земята! Достатъчно пари събират от концерти и реклама...

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Веселин

    Здравейте! Аз съм на 16 години и мисля, че никой не е толкова глупав да си даде парите за нещо, което вече го има в нета и е свободно за даунлоуд. Приятелите ми, които слушат музика от преди много години, си намират албумите на групите в торент тракери и си ги свалят от там. Ами много ясно, то на пазара един албум на Пинк Флойд да речем кой знае колко пари ще струва. Подкрепям мнението на A-hA!

    Нередност?
Нов коментар