22 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данъците за разлика от даренията правят хората нещастни

Да печелиш или да даряваш

Защо oтделяме пари за благородни каузи

Ясен ПЕКУНОВ
2711 прочитания

Данъците за разлика от даренията правят хората нещастни

© Красимир Юскеселиев


Дарявате ли пари? Било на просяк, било на благотворителна организация. Защо го правите? Защото искате обществото да е по-добре или защото самият акт на даване ви носи положителна емоция?

Ако сте алтруист, ако ви интересува благосъстоянието на обществото, няма ли със същата радост да плащате и данъците си?

Съвременните общества функционират ефективно, защото хората плащат данъци и даряват благотворително пари, увеличавайки обществените блага. И ако ползата от данъците е очевидна (поне в нормалните държави), то ползата от даренията често остава неосъзната. В Англия обаче, където към началото на 2005 г. е имало регистрирани 200 000 благотворителни организации, нещата, изглежда, стоят различно. Както и в САЩ, където доброволните дарения за хората, пострадали от урагана "Катрина", достигат 11 милиарда долара.

Научна статия, публикувана в списание Science, разкрива защо даваме пари за благородни каузи чрез директно измерване на невронната активност в определени мозъчни центрове. Екипът, направил изследването, се състои от двама икономисти и лекар психолог от университета на Орегон, САЩ.

Два различни мотива

Според учените има два различни мотива да се даряват пари. Първият се нарича алтруистичен и е свързан с желанието на индивида да повишава благосъстоянието на обществото. Очаква се хората алтруисти да изпитват удоволствие и от плащането на данъци. Вторият мотив е свързан с чувството на лично удовлетворение от самия акт на даване. Нарича се warm glow мотив (в превод горещо излъчване) и е свързан само с личното действие. Подобни хора не би трябвало да изпитват радост, когато друг дарява.

Различаването на двата мотива е важно, защото по-високите данъци би трябвало да намаляват даренията на алтруистите (според авторите на публикацията вероятно долар за долар). Подобен ефект обаче няма да се среща при warm glow мотивираната група. Ако тя се окаже по-многобройна, правителствата трябва да увеличат регулациите, които окуражават даряването, защото наградата от него надвишава удоволствието от плащането на данъци и в резултат приходите за обществените каузи ще се увеличат, смятат учените.

За да отговорят донякъде на тези въпроси, учените изследват невронната активност в дадени мозъчни центрове (ventral striatum and insulae), за които до момента се знае, че са свързани с решението за покупка в зависимост цената и преценката за инвестиционен риск. Тези центрове отговарят също за удовлетворението от "наказването" на нечестен играч в спортна игра, доброволно участие в благотворителни каузи и за решенията дали да вярваме на другите.

Обект на изследването са 19 момичета от специалностите икономика и психология на университета на Орегон. Участ­ниците са само жени, за да се избегне различието между половете и защото жените са по-чувствителни. За достоверността на експеримента от критична важност е да се създаде реална ситуация на избор. Ето защо всеки участник разполага с известна сума пари, които понякога са обект на недоброволно данъчно облагане, а в други случаи могат да бъдат дарени според преценката на участника. И в двата случая паричният трансфер е в полза на реално съществуваща организация (Food for Lane County), която осигурява безплатна храна на нуждаещи се в щата Орегон. Нейна цел е "да елиминира глада чрез достъп до храна". Недарените суми остават за участника и той знае това. Парите са съвсем истински. Анонимността е пълна. Всеки участник прави множество избори, но само една произволно избрана двойка "данък"/дарение определя правилния баланс на сметката, т.е. колко пари ще получи участникът и колко ще отидат за изхранване на нуждаещите се. Участниците са предварително детайлно запознати с дейността на благотворителната организация.

Резултатите

от изследването са крайно любопитни. Оказва се, че индивидите, които имат висока невронна активация при получаване на пари, са два пъти по-малко склонни да ги даряват в сравнение с тези, за които печалбата не е толкова радостно събитие. Тази група, която придава висока стойност на парите, изследователите наричат егоисти (9 човека). Те не изпитват удоволствие от задължителния "данък", при все че парите отново отиват при нуждаещите се (спомнете си, че парите и благотворителната организация са напълно реални).

За разлика от тях "алтруистите" (10 човека) не ценят толкова парите и изпитват удовлетворение както от даряването, така и от задължителното таксуване. Това е аргумент в полза на теорията за алтруистичния мотив. Все пак удоволствието при доб­роволното даряване е по-голямо, което подкрепя warm glow хипотезата.

Може би най-интересното откритие на експеримента е, че едни и същи мозъчни центрове се активизират както когато печелим пари за себе си (лично облагодетелстване), така и когато ги даваме на друг или дори за отвлечена кауза. Очевидно идеята за това да се помага на ближния и самият алтруизъм са предварително интегрирани в нашия мозък и е напълно възможно да бъдат развити. Изглежда, е естествено да споделяш.

Фактът, че плащането на данъци може да носи удоволствие на половината от нас (ако приемем, че човечеството приблизително повтаря процента егоисти/алтруисти, измерен в това изследване), би трябвало да стимулира правителствата да дават повече информация какво се случва с парите ни. В дългосрочен план подобна стратегия би мог­ла да намали укриването на данъци.

От друга страна, изследването разкрива, че изразяването на свободна воля (доброволното даряване) увеличава удовлетворението. Тук вероятно е намесен и изборът за какво човек иска да си дава парите. Обществото би могло да използва това, позволявайки на индивидите сами да определят посоката, в която ще отиват част от данъците им. Подобна практика в дългосрочен план би увеличила и притока за доброволно дарени средства, защото удоволствието да даряваш е еднакво с удоволствието да печелиш, а последното, както знаем, е една от движещите сили на обществото.


5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Ясен Пекунов

    Източниците:

    1. William T. Harbaugh, Ulrich Mayr, Daniel R. Burghart. Neural Responses to Taxation and Voluntary Giving Reveal Motives for Charitable Donations. Science 316, 1622 (2007); doi: 10.1126/science.1140738

    2. Supporting Online Material (www.sciencemag.org/cgi/content/full/316/5831/1622/DC1)

  • 2
    Avatar :-|
    д-р Стоилов

    Г-н,Пекунов,писах няколко реда за моите дарения,но като се опитах да прочета следващите страници,изчезна написаното.Не за да се хваля,още повече,че вече съм се отказал и не дарявам никому.Отказвам се да пиша.
    Защо ли обаче тук няма участници във форума ?
    Само Вие,но колкото и да им посочвате източници,тях го вълнува само,знаете какво.

  • 3
    Avatar :-|
    Mr. Mahony®

    "Богат си ако даваш повече, отколкото получаваш" бе казал един мъдър човек. На мен благотворителността ми носи удовлетворение. Удовлетворение от това, че и аз с нещо съм допринесъл за развитието на този свят. За съжаление в България под дарение се разбира "спонсориране на обръч от фирми", тъй като тези, които го правят с такава цел се надяват не да дадат, а да спечелят. И тъй като богатството не се мери само с цифрата на натрупаното в сметка се вижда коя е най-даряващата нация. Само си спомнете колко пари събраха германците за земетресението декември 2004. И какъв процент бяха от общите те.

  • 4
    Avatar :-|
    Георги Нейчев

    Леле че якооо!!!

    behavioral economics пур! Супер!

    Мен лично би ме интересувало как са разпределени егоистите и алтруистите по специалности - дали има пълно съвпадение!

    За сравнение - "Not Guilty? Another Look at the Nature and Nurture of Economics Students" - сигурно ще е интересно и на автора и на всички, прочели статията:

    http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=421400

  • 5
    Avatar :-|
    Я. Пекунов

    Благодаря на всички за коментарите.

    Даряването наистина е важна част от съвременните развити общества, където хората са осъзнали, че общото благо е неразделна част от личното благосъстояние.

    Наистина трудно е за един чувствителен, добър и морален човек да бъде щастлив и доволен от живота, когато среща навсякъде около себе си несправедливост, глад, болести, мизерия и т.н.

    В тази връзка статията, предложена от г-н Георги Нейчев, е наистина много любопитна.



    Бъдете здрави!
    Я. П.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK