Медийни войни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Медийни войни

Медийни войни

Блоговете вече изпреварват компютърните списания по рекламни приходи

Андриан ГЕОРГИЕВ
1358 прочитания

Вие се интересувате от последните тенденции в технологиите? Искате непременно да знаете първи какво се случва на този динамичен пазар? А спомняте ли си кога за последно си купихте компютърно списание? Вероятно отговорът на този въпрос в момента ви бяга и трескаво се опитвате да си спомните кога за последно пръстите ви са докосвали гланцирана хартия. Всъщност признайте си: вие вече почти не четете списания - за тази цел обикновено разчитате на информация от интернет. Същата миграция, само че в далеч по-драматични измерения, се случва и при рекламните приходи на технологичните издания.

В наши дни твърде много хора вече не желаят да плащат за информация, особено когато тя сама чака да бъде намерена на един клик разстояние. Този факт се усеща най-напред от компютърните списания поради пряката връзка на техните читатели с интернет. Базираното в Силиконовата долина популярно издание Red Herring няколко поредни години се бори буквално със зъби и нокти за своето финансово оцеляване. В тежка битка с технологичните блогове попадат обаче и още по-големи издания. Ориентираното към новата интернет икономика издание Business 2.0, притежавано от корпорацията Time Warner, регистрира спад от 21% в своите рекламни приходи в сравнение с миналата година. Поради същата причина през това лято напусна и главният редактор на PC Magazine - след драстично намаление в броя на рекламодателите.

Новите медии

На фона на тези мрачни тенденции технологичните блогове набират все по-голяма аудитория. Техният флагман се нарича Techcrunch и привлича повече от 1.5 млн. читатели всеки месец. Простата аритметика на авторитетното аналитично списание Forbes показва, че 600 хил. импресии на най-скъпата рекламна позиция в Techcrunch струват $21 000. За сравнение, средната тарифа за цветна реклама върху една трета част от страница на списание с тираж от 600 хил. броя е повече от $27 000.

Освен че са станали напълно конкурентоспособни на книжните издания, блоговете имат още едно преимущество. Техните автори сключват договори с рекламни мрежи, които продават място на потенциални рекламодатели. Такава е например Federated Media Publishing, която работи с повече от сто блогъри. Така големите компании могат по-ефективно да разпределят своите рекламни бюджети измежду няколко десетки тясно фокусирани блога, а купуването на цели рекламни страници в списания остава на заден план.

Друго важно предимство на новите медии е в далеч по-нищожните им разходи в сравнение с големите печатни редакции. На практика успешни уебпроекти като GigaOm и Valleywag почти не разчитат на наемен труд. За тяхната работа са необходими само няколко лаптопа и сигурен хостинг. Сравнете това с гигантски месечни сметки за консумативи, заплати и други подобни разходи, присъщи за книжните издания.

Така, без значение дали го желаят или не, традиционните издания са принудени да еволюират под силния натиск на конкуриращите ги блогове. По този начин се променя изцяло бизнес моделът на технологичните издания. Трансформация претърпява и самият формат, така че списанието да може да се публикува след това по-удобно в интернет. В същото време общият брой на книжните страници намалява, статиите стават по-къси, обградени от атрактивни илюстрации, цветни инфографики и всичко това с една цел - да привлече повече читатели.

Екипът на култовото списание Wired например е предвидил тази тенденция и под ръководството на своя главен редактор Крис Андерсън е предприел смел ход. Годишният абонамент на хартиеното издание струва точно $10. За сравнение, една кутия цигари в Ню Йорк струва около $9, коментират от ReadWriteWeb. Освен това списанието излиза и в онлайн вариант, който е безплатен, но това е за сметка на обилното количество реклами за вашите очни ябълки. В крайна сметка еволюцията може да се окаже не е толкова лошо нещо, нали?

Вие се интересувате от последните тенденции в технологиите? Искате непременно да знаете първи какво се случва на този динамичен пазар? А спомняте ли си кога за последно си купихте компютърно списание? Вероятно отговорът на този въпрос в момента ви бяга и трескаво се опитвате да си спомните кога за последно пръстите ви са докосвали гланцирана хартия. Всъщност признайте си: вие вече почти не четете списания - за тази цел обикновено разчитате на информация от интернет. Същата миграция, само че в далеч по-драматични измерения, се случва и при рекламните приходи на технологичните издания.

В наши дни твърде много хора вече не желаят да плащат за информация, особено когато тя сама чака да бъде намерена на един клик разстояние. Този факт се усеща най-напред от компютърните списания поради пряката връзка на техните читатели с интернет. Базираното в Силиконовата долина популярно издание Red Herring няколко поредни години се бори буквално със зъби и нокти за своето финансово оцеляване. В тежка битка с технологичните блогове попадат обаче и още по-големи издания. Ориентираното към новата интернет икономика издание Business 2.0, притежавано от корпорацията Time Warner, регистрира спад от 21% в своите рекламни приходи в сравнение с миналата година. Поради същата причина през това лято напусна и главният редактор на PC Magazine - след драстично намаление в броя на рекламодателите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK