Новият Холивуд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият Холивуд

Продажбите на развлекателен софтуер и хардуер ще прескочат $40 млрд. за 2007 г.

Новият Холивуд

Vivendi Games и Activision създават най-големия издател на игри в сделка за 18.9 милиарда долара

Момчил МИЛЕВ
1676 прочитания

Продажбите на развлекателен софтуер и хардуер ще прескочат $40 млрд. за 2007 г.

© Shutterstock


Забелязали ли сте, че все повече касови филми носят атмосферата на компютърна игра? Всичко изглежда така, сякаш киноиндустрията се опитва да се адаптира към вкуса на прогресивно набъбващата аудитория, отрасла с клавиатура или геймпад в ръка. Само за последните два месеца на големия екран излязоха поне три филмови заглавия, които пряко онагледяват тази тенденция: "Заразно зло", Hitman и "Беоулф". И трите вървят в комплект с едноименна игра по темата. А при две от тях играта всъщност е... първоизточникът.

По всичко личи, че производството на компютърни игри има потенциала да се превърне в новия Холивуд. Новите геймъри се различават драстично от клишето на асоциалния, пъпчив тийнейджър, който е компютърен маниак и прекарва цялото си време пред монитора. Да, те са млади, но са не толкова вманиачени и вече са платежоспособни. За тях игрите са просто още една форма на развлечение, в която са готови да инвестират. Вероятно затова гейм индустрията бележи ръст на приходите, достоен да засенчи печалбите на калифорнийските филмови студия. Очакванията за тази година са, че продажбите на развлекателен софтуер и хардуер ще прескочат цифрата 40 милиарда долара, съобщава агенция Reuters. Само година по-рано индустрията е генерирала приходи в размер на 30 милиарда долара, което означава около 33% ръст.

Сливането

Оптимистичните перспективи за развитието на бизнеса с игри вървят ръка за ръка с драстичните размествания на този пазар. През изминалата седмица две от водещите компании в бранша - Vivendi Games и Activision, обявиха, че ще обединят сили, за да се противопоставят на сегашния номер едно в гейм индустрията - Electronic Arts. По-важното в случая е не толкова самото сливане, а астрономическата стойност на сделката - 18.9 милиарда долара. На практика това е най-голямата финансова операция в историята на гейм индустрията изобщо.

Компаниите, които се обединяват, са доста различни една от друга. Издателят Vivendi Games има много силни позиции в сферата на компютърните и онлайн ролевите игри (ключовото й заглавие World of Warcraft генерира приходи от 471 милиона долара за 2006 г. и привлича 9.3 милиона активни потребители), както и в азиатския регион. Activision се представя силно на пазара на телевизионни конзоли, както и със суперуспешната тийнейджърската поредица Guitar Hero (играещият може да свири собственоръчно съществуващи музикални хитове). Фирмата разпространява и популярни екшъни като DooM и Quake.

Конкурентът им Electronic Arts пък доминира по отношение на спортните игри и държи най-силните футболни, баскетболни, бейзболни и хокейни брандове (FIFA, NFL, NBA, NHL и т.н.). Издателят държи правата и на поредицата The Sims - най-сериозния пробив на гейм индустрията сред жените, които по принцип са по-резервирани към компютърните игри. Наскоро Electronic Arts придоби и гейм студиото Bioware, което е създател на едни от най-силните ролеви игри в историята на индустрията - Baldur's Gate, Neverwinter Nights и Star Wars: Knights of the Old Republic. Някои анализатори смятат, че именно закупуването на Bioware e провокирало настоящото сливане между Vivendi Games и Activision.

Новоучреденият гейм издател ще има и ново название:

Activision Blizzard

Интересно е, че в името няма Vivendi, а е използвано названието на суперуспешното гейм студио Blizzard Entertainment, което в геймърските среди е еталон за качество. Пакет от 52% в новосъздадената компания отива при медийния конгломерат Vivendi. Делът се формира от стойността на подразделението Vivendi Games (оценявано на 8.1 милиарда долара), както и 1.7 милиарда долара допълнителни инвестиции. Акционерите на Activision пък ще получат 146.7 милиона акции при цена от 27.50 долара, което е около 31% повече от средната борсова цена на акция на компанията за последните 20 дни. В резултат на тази операция се очаква бившите собственици на Activision да държат между 32% и 48% от новия издател. Прогнозите са, че Activision Blizzard ще надмине по приходи Electronic Arts за 2007 г., генерирайки продажби за около 3.8 милиарда долара (при 3.35-3.65 милиарда прогноза за конкурентната компания).

Забелязали ли сте, че все повече касови филми носят атмосферата на компютърна игра? Всичко изглежда така, сякаш киноиндустрията се опитва да се адаптира към вкуса на прогресивно набъбващата аудитория, отрасла с клавиатура или геймпад в ръка. Само за последните два месеца на големия екран излязоха поне три филмови заглавия, които пряко онагледяват тази тенденция: "Заразно зло", Hitman и "Беоулф". И трите вървят в комплект с едноименна игра по темата. А при две от тях играта всъщност е... първоизточникът.

По всичко личи, че производството на компютърни игри има потенциала да се превърне в новия Холивуд. Новите геймъри се различават драстично от клишето на асоциалния, пъпчив тийнейджър, който е компютърен маниак и прекарва цялото си време пред монитора. Да, те са млади, но са не толкова вманиачени и вече са платежоспособни. За тях игрите са просто още една форма на развлечение, в която са готови да инвестират. Вероятно затова гейм индустрията бележи ръст на приходите, достоен да засенчи печалбите на калифорнийските филмови студия. Очакванията за тази година са, че продажбите на развлекателен софтуер и хардуер ще прескочат цифрата 40 милиарда долара, съобщава агенция Reuters. Само година по-рано индустрията е генерирала приходи в размер на 30 милиарда долара, което означава около 33% ръст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ffx

    *cough* Star Wars: Knights of the Old _Republic_ всъщност :)

  • 2
    Avatar :-|
    M.M.

    Оопс, греда, май някой е спал. ;) Мерси за бележката, поправям го.

  • 3
    Avatar :-|
    Ivanov

    Нищо за грешката , статията е добра.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK