"Големите седем" на списание Science

Кои области на науката да следим през 2008 г.

Завършването на „Големия хадронен сблъсквач“ ще е едно от мащабните научни събития на 2008 г.    ©  Reuters

Списание Science

Това е едно от най-престижните списания в света на науката. Основано е през 1880 г. с подкрепата на Александър Бел, а по-късно и на Томас Едисон. След трудно начало и дори фалит, през 1900 г. Science става официалното издание на Американската асоциация за развитие на науката. Днес читателската му аудитория е около един милион души, от които около 130 000 получават и печатното му издание. Science има малко по-висок impact factor от своя английски конкурент Nature (съответно 30 и 26.7). И двете списания публикуват изследвания от всички области на науката като Science клони повече към науките за живота.

Поредица големи научни открития ознаменуваха изминалите 12 месеца. В Харвард превърнаха светлинен лъч в материална вълна, в Канада бе създаден първият квантов компютър, три научни екипа (един японски и два американски) превърнаха кожни клетки в стволови, заобикаляйки по този начин етичната шумотевица около работата с ембрионални стволови клетки. Бе "прочетен" и геномът на маймуната макакус резус, бе клониран вълк, бе установено "девствено" раждане при акули, оспорено бе съществуването на черните дупки, а учените, изследващи промяната в климата, получиха Нобелова награда за... мир.

По-интересно е обаче какво предстои да се случи през 2008 г. в сферата на изследователските проекти. Ето прогнозата на едно от най-големите научни списания - Science.

"Големият хадронен сблъсквач" (Large Hadron Collider, LHC). Строящият се гигантски ускорител на частици в Европейския център за ядрени изследвания (CERN) е първото място, където ни съветва да насочим вниманието си Science. Ускорителят е проект, финансиран от 34 държави, който досега струва над два милиарда евро. След няколко забавяния, дължащи се на технически проблеми, пускането на съоръжението е планирано за лятото на 2008 г. Въпреки скептицизма си, че това ще се случи навреме, редакторите на Science, изглежда, са склонни да приемат, че новият ускорител наистина ще успее да потвърди (или отхвърли) съществуването на бозона на Хигс (физиците го наричат "частицата Бог") и дори да създаде изкуствена мини черна дупка. Във всички случаи обаче LHC ще даде много и важна информация за създаването на вселената и защо тя е такава, каквато е. Всъщност каква ли е?

"Малките ръководители". Така Science наричат малките РНК молекули, които контролират експресията на гените. Над 800 научни статии през 2007 г. изследват т.нар. микро-РНК, но според Science това е само началото. Манипулирайки микро-РНК молекулите, през 2008 учените ще се опитат да разберат какво се случва на ниво гени при сърдечносъдовите заболявания и рака, както и да потърсят начини да насочат развитието на стволовите клетки към точно определен вид специализирани клетки.

Изкуствени микроорганизми. През 2008 г. светът може да стане свидетел на първите "изкуствени" микроби, създадени, за да произвеждат нещо нужно на нас, хората. Една научна група се надява да постави изкуствен геном в бактерия без собствен такъв, друга да замени собствения геном на бактерия със създаден от тях. Така заложените нови гени ще произвеждат нетипични за бактериите протеини, които на свой ред ще извършват нетипични за бактериите функции. Целта е новите бактерии да започнат да произвеждат биогорива (може би дори и бензин), както и лекарства.

Палеогеномика. Както става ясно от името, тази съвсем млада област на науката ще изследва геномите на праотците на хората в търсене на все така липсващото звено между маймуната и човека. Поради все по-евтините, достъпни и бързи технологии, редакторите на Science очакват все повече геномна информация да бъде събирана от древните кости, което да разкрие тайните за появата на човешкия род.

Мултифероици. Тези интересни материали донякъде са подобни на керамичните свръхпроводници. При мултифероиците обаче един материал има множество електронни, магнитни и структурни свойства. През 2007 г. физиците успешно използват електрическо поле, за да въздействат на магнитните области в мултифероиците. През 2008 г. учените ще се опитат да получат пълен контрол върху тези материали, което би позволило създаването на нови компютърни чипове, способни да изпълняват не само логически функции (сега изпълнявани от полупроводници), но и да съхраняват информация (каквато е ролята на магнитните материали). Казано с други думи, Science вижда в мултифероиците възможност за обединяване на процесора и твърдия диск на компютъра.

Човешкият микробиом. С това име се обозначава геномът на всички онези бактерии, които използват човешкото тяло за свой дом. Амбициозен съвместен проект на Европейския съюз и САЩ се е заел с разчитането на генома на около 200 бактерии, които нормално живеят в червата, устата и по кожата ни. Това е началото на мащабно изследване, чрез което ще разберем как и защо съществуват бактериалните колонии в тялото ни, както и кои от тях са жизненоважни и кои - излишни. Междувременно учените ще изследват и разпространението на микробите и в други среди, например вулканичен прах или айсберг.

Нервните вериги. Човешкият разум, паметта, емоциите и тяхната връзка с мозъка несъмнено са една от най-интригуващите области на съвременната наука. Съвсем нови методи за анализ на невронната активност позволява на учените за пръв път да следят отделните невронни вериги и/или дялове на мозъка и така да правят изводи как централната нервна система обработва информацията и влияе на държанието ни в най-широк смисъл. Science разказва как една изследователска група ползва лазер, за да стимулира отделни неврони при гризачи, а друг екип визуализира нервната активност чрез близо 100 багрила. Подобни експерименти ще позволят с времето наистина да се разбере как точно функционират мозъчните вериги и какво в тях се е прекъснало при поредица мозъчни заболявания. Според Science през 2008 г. ще станем свидетели и на много вълнуващи открития в относително младата невронаука.

Етикети

наука награди
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

bibalbroks

Правилният термин на български не е "сблъсквач" а "ускорител на насрещни снопове". Не винаги буквалният превод е най-правилния ;) .

bibalbroks

също така не се казва "хадрон" а "адрон" хахаха Капитал - не ви отива да правите такива елементарни грешки.

гост

За CERN не ставашв ли дума в една книга.....на Дан Браун?

До #3

Точно така - в Хиперион - създават изкуствена черна дупка, която унищожава земята. Дано и тук да не стане така - малко е страшно да се правят такива опити.

Avatar :-?
    Vanski

Да само че писателя е Дан Симънс, а не Дан Браун. Имаме и първия квантов компютър предшественик на Техноцентъра (:-)))

ЧИТАТЕЛ

В книгата на Дан Браун "Антиматерията" научният изследовател от ЦЕРН и някогашен свещеник Леонардо Ветра е убит поради стремежа си да прозре как е възникнал света чрез научни средства и поради това че създава изкуствена симулация на първичния взрив създал ВСЕЛЕНАТА. Този който го спира е тайният /включително и за самия него/ син на папата, убивайки дори и собствения си баща, а след това и почти успява да убеди кардиналите да бъде избран за нов папа, смятайки че науката и религията трябва да вървят в различни коловози. Интересно е дали хората могат да създадат средство, което да унищожи света им физически, когато се използва от недобросъвестни хора и ДАЛИ СВЕТА НЕ СЕ КРЕПИ НА ОБИЧТА НА ХОРАТА ЕДИН КЪМ ДРУГ!!!

ТУ

Много интересна информация! Само една забележка: става въпрос за "невронни мрежи", а не за нервни вериги.

Sunder

Ауууу Хиперион на Дан Браун !??!
    Олеле майко, културата никфа йъ нема?!

Очаквам света да свърши с думите "Опа" изречени от някой от онея мозъци в ЦЕРН.

boby1945

А аз си мислех че разстоянието до САЩ е около 6500 мили, а то кво се получава?

Айшету

брей, како, туй голема машина, цали Хадрони блъска, та чак у маалата се чуе, та ми са образуваха нерви на синджири, ма!