С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 25 яну 2008, 16:37, 4155 прочитания

Въздух под налягане

Ултратънкият лаптоп Macbook Air не предизвика Apple еуфорията, съпътстваща iPhone

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
печатлението, което прави изпълнителният директор (CEO) на една компания, е определящо за евентуалния й бъдещ успех. Това сочи изследване на психолози от университета Tufts, САЩ, което предстои да бъде публикувано в научното списание Psychological Science. Вероятно това в най-голяма степен е вярно за CEO-то на Apple Стив Джобс, чиято харизма превръща почти всеки продукт на компанията в пазарен феномен. Дали обаче това важи и за тазгодишното изложение на компанията, известно като Macworld expo, което се проведе преди около 10 дни?

Съвсем логично лекцията на Стийв Джобс несъмнено бе най-чаканото събитие. А тя, разбира се, бе в типичния стил на Джобс - много заяждане с Microsoft и други производители на софтуер, компютри, телефони и много, много епитети като невероятен, свръх, огромен, главозамайващ, забележителен...


Въпреки силните думи и магнетичната личност на Стив Джобс впечатлението от неговото слово обаче бе много далеч от това през 2007 г., когато бяха представени iPhone-a и Мас OS Leopard. Причината е липсата на нови невероятно забележителни свръхпродукти, които да главозамаят аудиторията, изпълнена с огромно забележителни очаквания. Звучи малко смешно, нали? Ала това е цената, която плаща Apple, избирайки да се превърне донякъде в имиджова компания. Което само по себе си е странно решение, когато имаш наистина изключителни продукти. От друга страна, качеството няма нужда от имидж и затова клиентите, които купуват заради бренда, са само допълнителен бонус. Е, съвсем скоро ще стане ясно дали посоката, избрана от Apple, e печеливша.

Какво ново при Apple

Несъмнено доста тънкият и лек лаптоп, наречен Macbook Air (MBA), бе гвоздеят на програмата. Само за 10 дни обаче големият продуктов хит се превърна в голямото разочарование. И има защо - като цяло MBA не превъзхожда с нищо ултралеките модели на други производители като Sony, Toshiba, Fujitsu Siemens. Нещо повече - според потребителите той има няколко твърде сериозни недостатъка.

Но първо какво е Macbook Air? 13-инчов, тежащ около 1.3 кг, тънък лаптоп (0.4 - 2 cm) с 1.6 или 1.8 GHz Intel Core 2 Duo процесор, 2 GB RAM и 80 GB HDD. Батерията държи около 5 часа. Базовият модел струва $1799, т.е. с $400 повече от бял Мacbook, тежащ само 40% повече. Всъщност за сравнение и дума не може да става, защото олекотеният Мас има доста слабости.



Като за начало твърдият диск е от iPod. Освен че е малък, и то не само като размер, той оперира на 4200 оборота, което сериозно забавя системата. Наистина Apple смятат да пуснат модел и със SSD (Solid State Drive), който е доста по-бърз, но цената в този случай ще е с 1000$ по-висока. Този сериозен недостатък донякъде ще бъде компенсиран от представения нов Wireless рутер на Apple, наречен Time Capsule. Освен че подържа 802. 11n стандарта, Time Capsule представлява и 500 GB или 1 TB LAN харддиск. Цената му е много добра - $299 за 500-гигабайтовата версия.

Маcbook Air не разполага с CD Drive. Apple предлагат USB дисково устройство за 99$, което ще работи само и единствено с MBA. Това странно решение на компанията хвърли потребителите в смут - защо Apple сами си ограничават пазара? По-сериозен проблем е наличието само на един USB-порт. Това несъмнено е крайно недостатъчно за повечето хора. Разбира се, човек може да помъкне USB hub, но това няма да реши проблема със захранването на устройствата, включени към компютъра. И като е станало дума: какво още трябва да притежава човек, за да работи на MBA? Това е USB-адаптер, който да замести в случай на нужда липсващия Ethernet port. Момент, не станаха ли твърде много нещата за носене? Само MacBook Air SuperDrive тежи 450 грама. Ако добавим мрежови адаптер и USB hub, то теглото ще доближи това на стандартния Macbook.

В интернет форумите, ориентирани към продуктите на Apple, се коментират още няколко детайла. Паметта на MBA е закачена на дъното и не подлежи на ъпгрейд. Няма вход за микрофон и firewire port. С един-единствен USB port това е сериозен проблем. И най-сетне батерията, която издържа типичните за Mac пет часа, е несменяема, т.е. няма възможност за използване на резервна в случай на нужда.

Твърде много компромиси за компютър, който далеч не е много по-лек или тънък от стандартния Macbook. Това е господстващото мнение сред доста разочарованите потребители на Apple. Ако вземем предвид прословутата им лоялност към марката, то Мacbook Air наистина изглежда обречен на провал въпреки чудесния си външен вид.

Останалите неща

които Стив Джобс представи, бяха нови софтуерни функции за iPod и iPhone като изпращане на смс-и на повече от един номер едновременно, Google maps с псевдо-GPS система и множество други интернет възможности.

От пазарна гледна точка най-интересната новина на тазгодишното Macworld Expo бе, че компанията навлиза в бизнеса с отдаване на филми под наем. Услугата е валидна както за Apple TV потребителите, така и за всички, които искат да гледат филм на компютър или на iPod/iPhone. Кампанията стартира с 1000 заглавия, всяко от които е достъпно в Standard или High Definition формат. Цените са от $2.99 за старите заглавия и $3.99 - за новите. Тарифата за HD качество e съответно с долар по-висока. Apple ще предлага продукции практически на всички големи студиа. При тези цени и типичното за Apple удобство, с което се наемат филмите, няма да е никак учудващо, ако тази инициатива бързо започне да носи сериозна част от приходите на компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Macbook Стив Джобс

Прочетете и това

Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени 1 Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени

Основателят на Amazon Джеф Безос създава специален фонд, който ще финансира изследователи и активисти в сферата на устойчивото развитие

18 фев 2020, 611 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 1075 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Да твориш в движение

Няколко онлайн офис приложения, които внасят доза софтуерна независимост

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10