С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 30 май 2008, 15:50, 14284 прочитания

Повече за българския интернет - натиснете тук

Обективните данни за онлайн-аудиторията ще дадат нов тласък за развитие на мрежата в страната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Може би си представяте българското интернет пространство като гъста джунгла. Това, което знаете за него, едва ли е много. Вероятно предполагате, че го населяват предимно тийнейджъри, които си губят времето в точене на музика, филми, виртуални битки, игри и други безполезни дейности.

Всъщност грешите. По-добре забравете всичко това и започнете да се информирате отначало. През последните няколко седмици българският интернет за пръв път започна да се "измерва" по обективни критерии. По този начин трябва да стане ясно кой кой е, какво място заема на онлайн пазара и каква аудитория има. Неманипулираните данни са особено важни както за собствениците на сайтовете, които да могат да привличат реклама, така и за компаниите, които дават пари, за да маркетират своите продукти в интернет. Не на последно място и за всички фирми и организации, които търсят да популяризират идеите си.


Изследванията, които дават картината на българския интернет, са изготвени от две конкурентни агенции за изследване на уебаудиторията и са първите по рода си. Компаниите Nielsen Online и Gemius вече няколко месеца проучват какво правят интернет потребителите в България. Преди тяхната поява на онлайн пазара нямаше къде да намерите подобни данни. За пръв път от началото на интернет икономиката у нас уебпространството се проучва от доказани и най-важното независими от местните интереси анализатори. Американският Nielsen Online е част от колоса в сферата на маркетинговите проучвания The Nielsen Company. Другата компания е полската Gemius, която е със силно присъствие на онлайн пазарите в Централна и Източна Европа, Израел, Дания и Русия.

Целта на първите по рода си данни е най-вече да задоволят "глада" на рекламните агенции, рекламодателите и медиа шоповете, които ще знаят къде сърфира търсената от тях аудитория. Това ще им помогне да преразпределят своите бюджети, от които интернет ще изяжда все по-голям дял. Подобно мнение застъпва Катерина Буюклиева от медиа агенцията Initiative Media Club. "Интернет вече е достатъчно конкурентна медиa и все по-често е един от задължителните елементи в медиa плана", споделя тя.

От своя страна уебкомпаниите инвестират в проучвания, за да могат да затвърдят доверието на рекламодателите в себе си с обективни цифри, за да могат да увеличат своите приходи. Повечето пари в мрежата ще накарат собствениците на сайтове да инвестират в нови услуги, от което накрая ще спечели и крайният потребител. Най-грубо казано, в тази ситуация всеки печели по нещо.



От подробната информация интерес има не само бизнесът. Неправителствените организации и дори политическите партии също ще спечелят, ако се научат как да развиват своите кампании в онлайн среда. Изобщо всички, занимаващи се с разпространение и налагане на идеи, вече могат да си дадат по-ясна представа каква е ролята на интернет в живота на съвременните българи. Защото за разлика от традиционните медии глобалната мрежа може да "каже" какви точно са нейните потребители. И все пак наличието на две конкурентни методики за измерване на интернет аудиторията в известна степен изкривява картината и прави данните по-трудни за анализиране. "Макар [и] две различни и макар и непълни, е хубаво, че ги има", коментира Мария Тойчева от "БТК груп", която е един от най-големите рекламодатели в интернет.

Какво показват данните

Априлските проучвания на Nielsen Online определят компанията "Нет Инфо.БГ" като онлайн лидер. Нейните най-популярни сайтове са електронната поща abv.bg и видеопорталът vbox7.com. Първата услуга съществува от 1999 г. и вече е затвърдила водещата си позиция в българската мрежа. От своя страна онлайн видеотеката следва отъпкания път на глобалния видеопортал YouTube. Vbox7.com предлага над милион и половина клипове, немалка част от които обаче са с неуредени авторски права. Близо половината от аудиторията и на двата сайта е на възраст до 24 години.

Третата най-посещавана дестинация от портфолиото на "Нет Инфо.БГ" (и изобщо от изследванията на Nielsen) се казва gbg.bg и е онлайн портален сайт. Трябва да се отбележи обаче, че 60% от неговия трафик се прави от автоматично пренасочени потребители на abv.bg (т.нар exit page). Освен това Netinfo.bg е най-посещаваният новинарски сайт в България, сочат изчисленията на Nielsen. Същият собственик има и най-търсеният спортен портал - sportni.bg.

Другата голяма интернет компания в България е "Дир.БГ". Нейната аудитория се измерва единствено от Gemius и според нейното изследване за април наброява над милион и двеста хиляди уникални посетители. Едни от най-посещаваните секции от портала са финансовият banks.dir.bg (с почти 140 хил. реални посетители), онлайн магазинът market.dir.bg (повече от 150 хил.) и новинарските life.dir.bg (близо 350 хил.) и dnes.dir.bg (над 420 хил.).

Първи подгласник на "Нет Инфо.БГ" според методиката на Nielsen е компанията "Инвестор.БГ". Нейният флагман е сайтът за запознанства aha.bg (четвърта позиция в общото проучване на Nielsen). В тон с това над 60% от неговите абонати са на възраст до 24 години. Средно те престояват онлайн по 31 минути, което е абсолютен рекорд за всички проучени сайтове. Aha.bg се измерва и от конкурентната агенция Gemius, чиито месечни данни показват, че аудиторията му прекарва на месец средно повече от пет часа и половина.

Следващите по посещаемост интернет проекти на "Инвестор.БГ" са съответно порталът start.bg, новинарският dnes.bg и фотокаталогът snimka.bg. Почти една десета от трафика на последните два автоматично се генерира от изходящите потребители на aha.bg. Едноименният investor.bg с бизнес информационно съдържание пък привлича най-голям дял работещи (72%) и висшисти (67.5%) в сравнение с всички останали сайтове. Най-големият дял от цялата изследвана учеща аудитория (56.3%) е съсредоточен в портала на "Инвестор.БГ" teenproblem.net.

Бронзовото отличие отива при "Резон медиа". Най-силният сайт на интернет групата е mobile.bg. Това е онлайн автомобилна борса, която очаквано привлича над 50% мъже.Четвъртото място в класациите на Nielsen Online е за "Атол медиа", която доскоро се казваше "Синера.БГ". Варненската компания се е специализирала в поддържането на сайтове за запознанства като elmaz.com, sibir.com и едноименния atol.bg. Вероятно поради това делът на техните абонати само със завършено средно образование е сред най-високите за всички изследвани сайтове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1883 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 4421 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Тежки времена за интернет-пиратите

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10