Да продаваш кликове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да продаваш кликове

Да продаваш кликове

Онлайн рекламният пазар в България ще расте лавинообразно през следващите 4 години

Андриан ГЕОРГИЕВ
5536 прочитания

Съществува една група българи, която остава невидима за традиционните медии. Тези хора не гледат телевизия, използват радиото рядко и само за слушане на музика. Едва ли могат да си спомнят кога за последен са си купили хартиен вестник. Вместо това те четат новини онлайн, точат филми от торент сайтове, а winamp е най-честият заместител на тяхната стереоуредба. По всяка вероятност списъкът на техните приятели в ICQ или Skype е по-дълъг от броя на контактите в мобилния им телефон. Почти сигурно имат профил във Facebook, мечтаят да притежават iPhone, а може би вече имат такъв...

Ако си мислите, че става дума за група тийнейджъри с развинтена фантазия, значи много сте се объркали. Тези хора бяха тийнейджъри преди 10-12 години. В момента много от тях са съвсем истински, платежоспособни клиенти. Ако обаче сте консервативна фирма и искате да им продадете своя продукт, рекламирайки по традиционния начин, те никога няма да бъдат вашите клиенти. Начинът, по-който можете да ги достигнете, е един. Интернет.

Този безспорен факт започва да се приема все повече както от рекламодателите, така и от рекламните агенции. Макар и обемът на онлайн рекламния пазар да е все още малък, ръстът му е повече от впечатляващ. По данни на самите участници в този пазар през 2007 в интернет компаниите са инвестирани между 12 и 13 млн. лв. Това не изглежда много, сравнено с парите за реклама в телевизия и печатни медии - общо 716.974 млн. лв. Очакванията са обаче, че все по-голяма част от маркетинговите бюджети на компаниите ще се насочват към интернет и ръстът през следващите години ще бъде много сериозен.

"От значение са гъвкавите рекламни форми, които интернет предлага - от текстови карета, стандартни статични банери и флаш до мултимедиа и видеоформати. Интернет съдържа в себе си останалите медии", смята Людмил Каравасилев, ръководител сектор "Връзки с обществеността" в ОББ - третата по големина банка на българския пазар, която също рекламира активно в интернет.

Навлизането на двете метрики - Nielsen Online и Gemius, се приема по-скоро позитивно от рекламния бранш и неговите клиенти. Това ще затвърди доверието на рекламодателите в новата медиа, смята Венцислав Костов от отдел "Интернет реклама" на агенция "Пиеро 97", която заема водещо място при продажбата на онлайн реклама в България. Според него в момента почти 95% от бюджетите се харчат за реклама тип "импресии" (пълно зареждане на дадена уебстраница), с които се организират онлайн кампании по облъчване на посетителите. В останалите случаи (около 5%) се плаща за брой кликове (при всяко натискане на банер). Този модел (т.нар. pay per click, или PPC) издава по-сериозни намерения на потребителя и според Венцислав Костов ще става все по-предпочитан за в бъдеще. Експертът на "Пиеро 97" прогнозира, че 2012 г. ще бъде възлова за интернет маркетинга в България, Дотогава онлайн пазарът ще продължава да расте с поне 50% годишно, твърди той. Очаква се да нарасне употребата и на т.нар. performance marketing (тук се включват кликовете и модела pay per action, при който потребителят натиска банер, отива на друга страница и след това закупува рекламираната стока). Маркетинговият експерт прогнозира, че съвсем скоро може да видим и българска реклама на глобален сайт, като например социалната мрежа facebook.com, но ограничена само за местната аудитория.

Да поговорим в числа

Сумите, които се отделят за онлайн маркетинг, не са големи като абсолютна стойност, но отбелязват впечатляващ растеж. Венцислав Костов оценява рекламните пари, които са влезли в интернет медиите, на 12 млн. лв. за 2007 г. Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark и един от създателите на уебпионера "Дир.БГ", също потвърждава тази сума. Според него интернет засега заема между 3 и 5% от общия обем на рекламния пазар.

Интересно е и разделението на типовете онлайн реклама в зависимост от интернет сайтовете. Най-значимите български уебдестинации използват реклама чрез импресии, тъй като имат постоянно голям трафик, разказва Иванов. По-малките страници пък продават рекламно време (това са случаите, когато един банер стои определено време на дадена позиция на сайта), тъй като регистрират по-малко посещения, допълва той. Директорът на Cybermark откроява консолидацията на българските сайтове като процес, който се развива с пълна пара. Основната причина е, че те изчерпват своя финансов ресурс и спешно се нуждаят от успешен мениджмънт, допълва той. Евентуалното окрупняване на играчите ще улесни рекламодателите, които ще съсредоточават парите си в ръцете на по-малко на брой компании, с които съответно би трябвало да се работи по-ефективно.

В момента най-големите рекламодатели в интернет са мобилните оператори, банките, автомобилните производители, букмейкърите, казва Иван Иванов. Пламен Калиников, маркетинг директор на втората по големина медиа агенция "Аргент", добавя към този списък и финансовия сектор. Според него в България има два подценени рекламоносителя: видеотеката vbox7.com и програмата за изпращане на съобщения в реално време ICQ, които имат голям потенциал за развитие.

Речник на интернет метриката

Браузър - програмата, която потребителите използват за посещение на интернет (IE, Firefox, Opera, Safari и т.н.).

Уникален браузър - при отваряне на дадена страница във вашия компютър се запазва малък проследяващ файл (cookie), който ви маркира като уникален браузър. Ако използвате различни браузъри, всеки от тях ще бъде отчетен като отделно уникално посещение.

Среднодневен брой уникални браузъри - средният брой уникални браузъри на ден за последните четири седмици.

Потребител - в методиката на Nielsen Online всеки уникален браузър се отчита като жив потребител.

Импресия - напълно отворена от потребителя интернет страница. Всяко презареждане се счита за нова импресия.

Средно време на посещение - продължителността на престоя на даден сайт, измерена в минути.

(Активен) обхват - съотношението между потребителите, посетили даден сайт за определен период от време, и всички наблюдавани потребители за същия период.

Изходна страница (Exit page) - това е страница, към която бивате автоматично прехвърлен на излизане от друг уебсайт.

Affinity index - показва съотношението между броя на определена група потребители и средното ниво за интернет. Ако той сочи 137, това означава, че аудиторията на даден сайт е с 37% по-голяма за определената група (например тийнейджъри, пенсионери, безработни и т.н.) в сравнение със средното ниво за интернет.

По темата работи и Зорница Стоилова

Съществува една група българи, която остава невидима за традиционните медии. Тези хора не гледат телевизия, използват радиото рядко и само за слушане на музика. Едва ли могат да си спомнят кога за последен са си купили хартиен вестник. Вместо това те четат новини онлайн, точат филми от торент сайтове, а winamp е най-честият заместител на тяхната стереоуредба. По всяка вероятност списъкът на техните приятели в ICQ или Skype е по-дълъг от броя на контактите в мобилния им телефон. Почти сигурно имат профил във Facebook, мечтаят да притежават iPhone, а може би вече имат такъв...

Ако си мислите, че става дума за група тийнейджъри с развинтена фантазия, значи много сте се объркали. Тези хора бяха тийнейджъри преди 10-12 години. В момента много от тях са съвсем истински, платежоспособни клиенти. Ако обаче сте консервативна фирма и искате да им продадете своя продукт, рекламирайки по традиционния начин, те никога няма да бъдат вашите клиенти. Начинът, по-който можете да ги достигнете, е един. Интернет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Елица Савова

    малка поправка - Изходна страница (Exit page) не е <<страница, към която бивате автоматично прехвърлен на излизане от друг уебсайт>>, а страницата, от която напускате даден сайт, за да отидете на друг.

    webdesign.about.com/od/loganalysis/g/bldefexitpage.htm

  • 2
    Avatar :-|
    дс

    хайде да не се заблуждаваме:
    - средна цена на един клик в сайт с немско/английско съдържание - 1 евро
    - за БГ сайт - 0.03 евро
    И 2 основни причини защо това няма да се промени:
    1) брои на стъпки между клик и покупка в Германия - цъкаша, вавъждаш данни на кредитна карта и това е, а в БГ - хммм, чак не му се вижда края.
    2) България е с най-нисък процент по ползване на Интернет. Нещо повече, ние сме с един от най-бавно растящите пазари

    Единственото което крепи пазара на интернет реклама са големите бюджети на няколко банки, на които ще се порадват медиите още 1 година максимум.

  • 3
    Avatar :-|
    ...

    Сладникава статия за светлото бъдеще на интернет рекламата у нас - без никакво задълбочаване.

    Ако искате, можете да напишете истинска статия другата седмица. Ето ви темите за проучване:
    - цената на 1000 импресии в българския интернет е много по-висока от цената в САЩ: с колко точно и защо?
    - много потребители блокират рекламните банери. практиката в България е че импресиите въпреки това се отчитат от интернет медиите - въпреки че няма особен технологичен проблем броя импресии да се отчита коректно
    - липсва насочена реклама според съдържанието на сайта, освен чрез Гугъл. Затова много рекламодатели рекламират директно чрез Гугъл.
    - кликовете вървят ръка за ръка с изкуствени кликове, генерирани за да се навреди на конкуренцията или за печалба на медиата. отношението на българските медиини агенции към такъв тип проблеми е видно от аналогията с блокираните банери. при това разпознаването на измамните кликове е много трудно технологично
    - рекламата бива два вида: такава която създава търсене, и такава която удовлетворява конкретно търсене. за едната подходяща метрика са импресиите (поне друго не е измислено), за другата кликовете.

  • 4
    Avatar :-|
    Dividend Growth Investor

    Като ползвател на интернет за бизнес, аз също се учудвам че може да се правят пари по мрежата в България. Колко %-а от хората имат кредитни карти? Колко % от хората биха били склонни да купят нещо по интернет?

    http://dividendgrowth.blogspot.com/

  • 5
    Avatar :-|
    Вълчев

    Толкова платени репортажи за толкова малко време. Някой здраво се е изръсил.

  • 6
    Avatar :-|
    ds

    никой не се е изръсил. Това си е вътрешна поръчка просто. Както ще видите по телевизиите да си рекламират програмата или по сайтове реклами на други сайтове от същата медийна група. Като не може да продаваш на външни клиенти си правиш вътрешни поръчки. Оборот да става. А 90% от репортажите в БГ медии принципно са си платени.

    Единственият лъч светлина за българското Интернет пространство е че ниския курс на долара подтиква потреблението на компютърна техника, което създава потенциален Интернет пазар.

  • 7
    Avatar :-P
    abvgd123456

    Няма много смисъл да спорим дали някои се е "изръсил" или не.
    Поне този път мнения са дали хора - наистина наясно със средата и тенденциите в интернет рекламата. Обикновено по този въпрос се изходждат всякакви хора, то си личи и по коментарите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK