С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 30 май 2008, 16:39, 5372 прочитания

Да продаваш кликове

Онлайн рекламният пазар в България ще расте лавинообразно през следващите 4 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съществува една група българи, която остава невидима за традиционните медии. Тези хора не гледат телевизия, използват радиото рядко и само за слушане на музика. Едва ли могат да си спомнят кога за последен са си купили хартиен вестник. Вместо това те четат новини онлайн, точат филми от торент сайтове, а winamp е най-честият заместител на тяхната стереоуредба. По всяка вероятност списъкът на техните приятели в ICQ или Skype е по-дълъг от броя на контактите в мобилния им телефон. Почти сигурно имат профил във Facebook, мечтаят да притежават iPhone, а може би вече имат такъв...

Ако си мислите, че става дума за група тийнейджъри с развинтена фантазия, значи много сте се объркали. Тези хора бяха тийнейджъри преди 10-12 години. В момента много от тях са съвсем истински, платежоспособни клиенти. Ако обаче сте консервативна фирма и искате да им продадете своя продукт, рекламирайки по традиционния начин, те никога няма да бъдат вашите клиенти. Начинът, по-който можете да ги достигнете, е един. Интернет.


Този безспорен факт започва да се приема все повече както от рекламодателите, така и от рекламните агенции. Макар и обемът на онлайн рекламния пазар да е все още малък, ръстът му е повече от впечатляващ. По данни на самите участници в този пазар през 2007 в интернет компаниите са инвестирани между 12 и 13 млн. лв. Това не изглежда много, сравнено с парите за реклама в телевизия и печатни медии - общо 716.974 млн. лв. Очакванията са обаче, че все по-голяма част от маркетинговите бюджети на компаниите ще се насочват към интернет и ръстът през следващите години ще бъде много сериозен.

"От значение са гъвкавите рекламни форми, които интернет предлага - от текстови карета, стандартни статични банери и флаш до мултимедиа и видеоформати. Интернет съдържа в себе си останалите медии", смята Людмил Каравасилев, ръководител сектор "Връзки с обществеността" в ОББ - третата по големина банка на българския пазар, която също рекламира активно в интернет.

Навлизането на двете метрики - Nielsen Online и Gemius, се приема по-скоро позитивно от рекламния бранш и неговите клиенти. Това ще затвърди доверието на рекламодателите в новата медиа, смята Венцислав Костов от отдел "Интернет реклама" на агенция "Пиеро 97", която заема водещо място при продажбата на онлайн реклама в България. Според него в момента почти 95% от бюджетите се харчат за реклама тип "импресии" (пълно зареждане на дадена уебстраница), с които се организират онлайн кампании по облъчване на посетителите. В останалите случаи (около 5%) се плаща за брой кликове (при всяко натискане на банер). Този модел (т.нар. pay per click, или PPC) издава по-сериозни намерения на потребителя и според Венцислав Костов ще става все по-предпочитан за в бъдеще. Експертът на "Пиеро 97" прогнозира, че 2012 г. ще бъде възлова за интернет маркетинга в България, Дотогава онлайн пазарът ще продължава да расте с поне 50% годишно, твърди той. Очаква се да нарасне употребата и на т.нар. performance marketing (тук се включват кликовете и модела pay per action, при който потребителят натиска банер, отива на друга страница и след това закупува рекламираната стока). Маркетинговият експерт прогнозира, че съвсем скоро може да видим и българска реклама на глобален сайт, като например социалната мрежа facebook.com, но ограничена само за местната аудитория.



Да поговорим в числа

Сумите, които се отделят за онлайн маркетинг, не са големи като абсолютна стойност, но отбелязват впечатляващ растеж. Венцислав Костов оценява рекламните пари, които са влезли в интернет медиите, на 12 млн. лв. за 2007 г. Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark и един от създателите на уебпионера "Дир.БГ", също потвърждава тази сума. Според него интернет засега заема между 3 и 5% от общия обем на рекламния пазар.

Интересно е и разделението на типовете онлайн реклама в зависимост от интернет сайтовете. Най-значимите български уебдестинации използват реклама чрез импресии, тъй като имат постоянно голям трафик, разказва Иванов. По-малките страници пък продават рекламно време (това са случаите, когато един банер стои определено време на дадена позиция на сайта), тъй като регистрират по-малко посещения, допълва той. Директорът на Cybermark откроява консолидацията на българските сайтове като процес, който се развива с пълна пара. Основната причина е, че те изчерпват своя финансов ресурс и спешно се нуждаят от успешен мениджмънт, допълва той. Евентуалното окрупняване на играчите ще улесни рекламодателите, които ще съсредоточават парите си в ръцете на по-малко на брой компании, с които съответно би трябвало да се работи по-ефективно.

В момента най-големите рекламодатели в интернет са мобилните оператори, банките, автомобилните производители, букмейкърите, казва Иван Иванов. Пламен Калиников, маркетинг директор на втората по големина медиа агенция "Аргент", добавя към този списък и финансовия сектор. Според него в България има два подценени рекламоносителя: видеотеката vbox7.com и програмата за изпращане на съобщения в реално време ICQ, които имат голям потенциал за развитие.

Речник на интернет метриката

Браузър - програмата, която потребителите използват за посещение на интернет (IE, Firefox, Opera, Safari и т.н.).

Уникален браузър - при отваряне на дадена страница във вашия компютър се запазва малък проследяващ файл (cookie), който ви маркира като уникален браузър. Ако използвате различни браузъри, всеки от тях ще бъде отчетен като отделно уникално посещение.

Среднодневен брой уникални браузъри - средният брой уникални браузъри на ден за последните четири седмици.

Потребител - в методиката на Nielsen Online всеки уникален браузър се отчита като жив потребител.

Импресия - напълно отворена от потребителя интернет страница. Всяко презареждане се счита за нова импресия.

Средно време на посещение - продължителността на престоя на даден сайт, измерена в минути.

(Активен) обхват - съотношението между потребителите, посетили даден сайт за определен период от време, и всички наблюдавани потребители за същия период.

Изходна страница (Exit page) - това е страница, към която бивате автоматично прехвърлен на излизане от друг уебсайт.

Affinity index - показва съотношението между броя на определена група потребители и средното ниво за интернет. Ако той сочи 137, това означава, че аудиторията на даден сайт е с 37% по-голяма за определената група (например тийнейджъри, пенсионери, безработни и т.н.) в сравнение със средното ниво за интернет.


По темата работи и Зорница Стоилова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ще ми отпечаташ ли печатница? Ще ми отпечаташ ли печатница?

Гигантски 3D принтери ще създават яхти, мостове, сгради и ракети

22 ное 2019, 778 прочитания

Crayon разширява бизнеса си в Централна и Източна Европа, отваря офис в България Crayon разширява бизнеса си в Централна и Източна Европа, отваря офис в България

Разработва собствен модел за подпомагане на клиентите в дигиталната трансформация

22 ное 2019, 580 прочитания

24 часа 7 дни

22 ное 2019, 5977 прочитания

22 ное 2019, 2792 прочитания

22 ное 2019, 2646 прочитания

22 ное 2019, 1939 прочитания

22 ное 2019, 1719 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Маймунски номера

Нови изследвания разкриват, че мозъкът на шимпанзетата е сложен, поне колкото човешкия

Още от Капитал
Ново Eleven на борсата

Първият рисков фонд на Eleven се готви да излезе на фондовата борса с увеличение на капитала за 4 млн. лв.

Йоанис Коцианос: Догодина стъпваме на пазара на здравно застраховане

Председателят на изпълнителния комитет на "Алианц България холдинг" пред "Капитал"

Ще ми отпечаташ ли печатница?

Гигантски 3D принтери ще създават яхти, мостове, сгради и ракети

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

На източния фронт всичко е ново

Американският фотограф Едуард Серота, един от първите, които документират падането на комунистическата власт в Източна Европа

Юта: непознатата земя

Щатът, основан от мормонски първозаселници през 1847 г., е определен като номер едно по условия за предприемачество

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10