8 13 юни 2008, 16:47, 3191 прочитания

На гости на четвъртата планета

Как протича мисията на марсохода "Феникс"?

Инфографика

"Има ли живот или няма живот? Това е въпросът." Вероятно така би звучала дилемата на Шекспировия герой днес, ако той бе служител на американската космическа агенция NASA. Откакто роботизираният всъдеход "Феникс" кацна на Марс на 25 май, вниманието на агенцията е сякаш изцяло насочено към него. Какво ще открие сложната машина на Червената планета, какво ще заснеме, какво ще покажат химическите анализи и най-вече има ли там признаци за живот...

Мисията

В детайли мисията на "Феникс" се състои от две части. Първата е свързана с наличието на вода. Всъдеходът трябва да изучи историята на водата на Марс във всичките й агрегатни състояния, които на Червената планета практически са само две - твърдо и газообразно. Според учените взаимодействието между тези две водни фази на полюсите определят климата на планетата. Това е и основната причина всъдеходът да кацне точно на единия полюс. "Феникс" е първата земна мисия, която ще донесе "арктическа" информация. Предходните полети до Марс показаха, че в миналото на планетата е имало и течаща вода. Чрез анализиране на проби от почвата и леда учените би трябвало да разчетат историята на тази вода 100 000 години назад. Според нас, хората, водата, е задължително условие, за да има живот. Откъде ли се взима тази увереност?

Скорошни изследвания тук, на Земята, показаха, че живот, такъв, какъвто го разбираме ние, може да съществува и в най-екстремни условия. Също като тези на Марс, включващи липса на атмосфера, която да спира космическите лъчи, доста ниски зимни температури (- 140*С) и най-големите пясъчни бури в Слънчевата система. В случаи на абсолютна суша, екстремни температурни условия и т. н. микроорганизмите на Земята са способни да се хибернират за произволно дълъг период, докато условията отново станат годни за живот. Защо тогава това да не се случва и на Марс? Благодарение на "Феникс" учените от NASA ще търсят признаци на живот на границата между леда и почвата, където е най-вероятно да има заспали зимен сън микроорганизми.

"Феникс" ще изследва още химическия състав на почвата, нейната соленост и рН, както и наличието на силни окислители. Присъствието на последните може да се очаква при високия ултравиолетов (UV) фон на Марс. Лошото за живота е, че силните окислители (като кислородните радикали, например) разрушават органичните молекули. И все пак в дълбочина, където UV лъчите не достигат, може би има живот. За щастие "Феникс" е способен да копае достатъчно дълбоко, за да получим отговор на този въпрос.

На Марс може и да има

живот, но земен!

Това недвусмислено доказаха екип учени от NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) тук, на Земята, като изследваха какви и колко бактерии е занесъл "Феникс" на Червената планета. Отговорът е стряскащ - минимум десетки хиляди клетки от над 100 различни вида бактерии. Наистина повечето от тези микроорганизми ще загинат веднага, убити от силната UV радиация на Марс. Учените на NASA обаче откриват, че сме занесли и UV устойчиви видове.

Симулирайки средата на Марс в земни условия, екипът от JPL открива също, че бактерии, поставени под тънък слой подобна на марсианската почва, са способни да оцелеят. Това означава, че шансът да сме занесли живот на Червената планета с тази или предходна мисия, е доста голям, защото машините откриватели не се стерилизират изцяло преди изстрелване в Космоса.

Според д-р Роко Марчели, микробиолог в Института SETI, дори бактерия да стигне до почвата на Марс, тя няма да може да се размножи заради липсата на вода и хранителни вещества. Друг участник в екипа на NASA, д-р Андрю Шуергер, микробиолог от университета на Флорида, добавя пред New Scientist, че единствената възможност бактерия да се размножи е по време на затоплящи почвата действия, извършвани от "Феникс". Частта на всъдехода, които ще се затопля по време на работа и ще контактува с почвата - роботската ръка, обаче e стерилизиранa и обвита в специален материал, който да възпрепятства полепването на бактерии. По този начин учените се надяват да не докажат експериментално теориите на креационистите.

Във всички случаи в този момент едва ли ще разберем дали сме занесли устойчив живот на Марс. Уредите на "Феникс" са способни да анализират само химичния състав на дадена проба, потвърждавайки наличието на органични вещества, изграждащи живота. За жалост всъдеходът не е способен да различи жив организъм. Следващите мисии обаче ще могат да правят и това. И тогава ще стане ясно дали са основателни опасенията на учените, които смятат, че на Марс може да има бактерии, донесени от Земята.

Основните акценти в мисията на "Феникс" според NASA са четири:

1. Да се определи дали изобщо на Марс някога е възникнал живот;

2. Да се охарактеризира климатът на планетата;

3. Да се проучи геологията на Марс;

4. Да се извърши необходимата подготовка за пилотиран полет.

И JP Morgan вече се опасява от "катастрофални" климатични промени И JP Morgan вече се опасява от "катастрофални" климатични промени