С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
39 27 юни 2008, 1:10, 13340 прочитания

Ваш'то билетче, моля

Как ще работят електронните карти в столичния градски транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Доскоро контрольорите в софийския градски транспорт бяха лесни за разпознаване.

Техният отличителен белег беше странна издутина под връхната дреха, където се скатава синьо униформено елече. След около месец служителите на Софийската компания за градски транспорт (СКГТ) вече ще носят нов, специфичен и доста по-технологичен атрибут - четец за електронни карти. На 1 август в столицата трябва да заработи система с дигитални "билети", която трябва да бъде въведена в 450 тролеи и трамваи. Или с други думи, в приблизително една трета от машините от градския транспорт . Системата трябваше да влезе в действие от началото на юли, но чешката фирма "Микроелектроника", която работи по проекта, не е готова с доставянето на софтуера за устройствата, които са инсталирани в превозните средства и разчитат картите (т.нар. валидатори). Въпреки това реално няма да се ползваме с всичките й възможности като диференцирано плащане за различните по дължина или време пътувания или зареждане на клиентската смарт карта с пари.


Жълта книжка

Електронните чип карти, с които ще става таксуването в градския транспорт, са от типа Mifare на Philips и са жълти на цвят. Паметта им е 4 килобайта, а техният жизнен цикъл - 100 хиляди транзакции, или приблизително 5 години. "Убиецът на хартиеното билетче" трябва да се доближи на около 5 см разстояние от валидатора, за да се осъществи транзакция. Само преференциалните карти (за студенти, ученици и т.н.) ще носят снимка и име на притежателя си, по подобие на хартиения им вариант в момента. Останалите жълти карти също ще съдържат лични данни. При евентуална загуба или кражба обаче те ще могат да бъде блокирани и подменени.

СКГТ са закупили общо 400 хиляди карти, като на този етап част от тях (тези за пенсионери, инвалиди и т.н.) ще бъдат с по-малка памет (1 килобайт) и по-ниска себестойност. Издаването ще става във вече съществуващите бюра, като за трамвайните и тролейни линии вече няма да има карти от стария "аналогов" тип. Ако се возите в автобус пък, проверката ще става чрез четец, който само ще проверява валидността на електронния документ. Интересна и малко досадна подробност е необходимостта от активиране на картите чрез валидатора. Предвидена е глоба колкото един билет за градския транспорт, ако забравите да извършите това действие. Според инж. Николай Костов, изпълнителен директор на СКГТ, целта в момента е да се съберат данни за пътникопотока, броя пътувания на месец, средната им продължителност и въз основа на тях да се въведе по-диференцирано и справедливо таксуване - евентуално на базата на показатели като делничен ден/уикенд, пропътувани километри или времетраене на курса.

Новият "перфоратор"



Валидаторите, които разчитат картите, са инсталирани на всяка врата на превозното средство, като броят им (около 1800) е бил финансов компромис, твърди инж. Костов. Всяко устройство има собствена вградена памет, свързано е с централния бордови хардуер на превозното средство и може да бъде блокирано при проверка на контрольори. Валидаторът показва извършените операции със светлинен и звуков сигнал. Тъчскрийн дисплеят е най-важният елемент на устройствата, но и най-крехкият. Ако използвате градски транспорт, е твърде вероятно да сте видели как защитното стъкло над тъчскрийн екрана вече счупено, а самият той е надраскан. Проблемите с валидаторите сякаш са неизбежни и според СКГТ поне 15 машини вече са станали жертва на вандализъм.

Освен валидатори трамваите и тролеите се сдобиха и с автомат за издаване на електронни билети, разположен зад шофьорската кабина. Той също е свързан с централния бордови хардуер, работи с монети и отчита продажбите на билети.

Дяволът е в детайлите

Другите компоненти в системата, които я поддържат, но не са толкова видими, са част от централното бордово устройство, което управлява валидаторите и билетния автомат, съхранява данните от тях и после ги предава към централните сървъри на Столичната компания за градски транспорт. Самото източване на транзакциите става безжично в депата на СКГТ с WiFi антени. Два сървъра, работещи в клъстър, ще съхраняват информацията и ще трябва да поемат данните за около 200 хиляди транзакции дневно. Цялата система - хардуерните елементи, централният софтуер и фърмуера в самите валидатори, са доставени от чешката фирма "Микросистеми", която е внедрила подобно електронно таксуване в градския транспорт на Прага и Сантяго. Стойността на проекта е 3 млн. евро, твърдят от СКГТ; 2.7 млн. от тях са дарени от холандското правителство.

Промяната

Въвеждането на електронната система в тролеите и трамваите няма да прати в историята добре познатите ни перфоратори поне още няколко месеца. Няма да се промени и методът на таксуване на пътници, т.е. електронните карти ще се издават по същите условия както досега - за месец, тримесечие и т.н., за няколко линии или за целия градски транспорт. Докато не се въведе електронно таксуване и в автобусите, няма да има и нов, евентуално по-справедлив вариант, за калкулация на цената в зависимост времето и дължината на маршрута.

Именно изборът на модел за ценообразуване ще е по-интересното решение на СКГТ и общинския съвет. Първоначално се обмисляше вариант за таксуване според продължителността на пътуването с варианти от 15, 30 и 45 минути. По тази система е устроен градският транспорт във Виена и Прага. При задълбочаващия се проблем с трафика и задръстванията обаче внедряването му в столицата би предизвикало сериозно гражданско недоволство. В Берлин решението е зониране на града, като пътуването до по-далечните райони се таксува съответно по-високо. Този модел също е бил обмислян с евентуално обособяване на 3 периметъра в София - малък ринг, до Околовръстното и извън него. Съществуват и системи за отчитане на принципа check-in/check-out. Те таксуват точното разстояние, което пътникът е пропътувал. Други системи засичат картата автоматично чрез сензор, без да е нужно активиране с валидатор (на принципа be-in/be-out). Когато пътникът се качва в превозното средство, хардуерът изтеглят парите за максималната дължина на маршрута и ако пътуването е по-кратко, му възстановява разликата в сумата.

Всички тези модели обаче са свързани със следващата стъпка от електронното таксуване: зареждането на картите с пари. Не е ясно обаче как точно СКГТ ще се справи с обработването на транзакциите. Под въпрос е също така дали ще има достатъчно места за зареждане или пък дори обекти, приемащи плащания с подобни карти. В световен мащаб най-успешната подобна система вероятно е Octopus card, въведена в Хонконг през 1997 г. Започнала под формата на карти за градския транспорт, в момента тя позволява разплащания в много търговски обекти - бензиностанции, магазини и т.н. Octopus картата дори се е превърнала в идентификационен пропуск за използване на различни комунални ресурси и дори за достъп до жилищни сгради.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия Internet of Things #13: САЩ тества 5G "умния град" в полеви условия

Експериментален "мини smart city" отвори врати край Атланта

24 сеп 2019, 539 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3468 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Не пипай!

След като започнахме да командваме компютрите с допир, идва ред на управлението с жестове

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит