Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 4 юли 2008, 0:11, 5370 прочитания

Не ме карай да мисля

Какво се изисква от един добър уебдизайн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Сигурно и вие сте срещали сайтове, в които навигацията е, меко казано, проблемна. В съзнанието ви веднага изскачат въпроси от типа на "къде се намира търсачката" или пък "как да открия еди-коя-си секция". Постоянните сблъсъци с подобни дизайнерски неуредици могат да опънат нервите и на закоравял уебсърфист. Малкото, което може да направим самите ние по въпроса, е поне да направим собствения си сайт една идея "по-приветлив" за потребителите.

За да улесни прохождащите в тази сфера, Стийв Круг, експерт в уебдизайна, е съставил три закона, които определят доколко даден сайт е полезен за своите посетители. Те са изведени от гледната точка на потребителите и са обединени в книгата Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability. Оттогава се смятат за еталон в индустрията.


Първият закон гласи: "Не ме карай да мисля."

Вторият е: "Няма значение колко пъти се налага да кликвам, стига това да е нехаен и недвусмислен избор."

Последният вероятно ще ви се стори най-забавен: "Махнете половината думи от една страница, а след това и половината от останалото."



Нека да е просто

Интернет потребителите сърфират не за да гледат колко е атрактивен един дизайн, а за да открият това, което търсят. Затова избягвайте сложни комбинации и залагайте на простия, но удобен изглед. Следвайте стройна подредба, като колкото по-прегледно е съдържанието, толкова е по-голям шансът то да бъде възприето от публиката. За да намалите до минимум времето, в което се зареждат страниците, не прекалявайте с употребата на атрактивни, но "тежки" мултимедийни формати като Flash. От специализирания сайт smartwebby.com препоръчват също така сайтовете да се конструират за всички резолюции на компютърните монитори. Така най-малкото ще си осигурите по-голяма аудитория.

Хората не се интересуват от това как работи един сайт, а когато намерят нещо, което им върши работа, те използват него, пише още Стийв Круг. Затова проучвайте навиците на своята целева група от потребители. Отговорете си на въпросите какви са те и какво най-вероятно биха търсили на вашата страница. Джен Кардело, специалист в Nielsen Norman Group, който изучава навиците на потребителите, коментира за "Капитал", че по-големите организации (и не само) трябва периодично да тестват функционалността на своите интернет страници върху избрани потребители. Така занимаващите се с неговата поддръжка ще имат актуална картина за това къде са силните и слабите страни на въпросния сайт.

Също така трябва да отчетете, че хората не четат в интернет така, както биха чели книга например. Вместо това те сканират. Става въпрос за т.нар. F reading, или зоните, върху които хората съсредоточават зрението си пред монитора. Най-общо казано, те образуват формата на английската буква F. Това означава, че потребителите първо започват да четат отляво надясно в горната част на сайта, след това минават надолу, където отделят обаче по-малко внимание. Този модел трябва да определя и начина, по който нареждате своето съдържание.

Интернет аудиторията е особено нетърпелива и не обича да си губи времето в търсене. Затова използвайте маркирани ключови думи, например с линк или отличителен цвят. Изреченията трябва да са къси и прегледно групирани в параграфи. Всеки един от тях трябва да изразява отделна идея според публикация на един от специалистите в сферата - Якоб Нилсен.

Божествена пропорция

Чували ли сте за числото Фи? То е калкулирано от италианския математик Фибоначи и представлява дълга числова редица, закръгляна за кратко на 1.618. Смята се, че тази пропорция може да бъде намерена навсякъде около нас - в природата, космоса, архитектурата, физиката и т.н. Използвана е особено много по време на Ренесанса, когато творците са били дотолкова убедени в нейното съвършенство, че са я нарекли божествена пропорция. Оказва се, че в уебдизайна 1.618 също намира приложение. Може да го използвате като съотношение в събирането на различните елементи на сайта. Как да направите това на практика, вижте на този адрес.

В крайна сметка целта е сайтът да не заприлича на художническа палитра, събрала всички цветове на дъгата, а да е ясен и интуитивен за своите посетители. Ако и Фибоначи ви помогне с нещо, още по-добре.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 10 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 3469 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1765 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Навигация със силата на мисълта

Очакват ни интернет-страници, които се променят в зависимост от модела ни на мислене

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10