Game Over* за E3
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Game Over* за E3

Game Over* за E3

Въпреки безпрецедентния ръст на гейм индустрията най-голямото изложение на развлекателен софтуер спешно се нуждае от рестартиране

Асен ГЕОРГИЕВ
3597 прочитания

© Monkey Business Images


Едно от най-значителните събития в сферата на развлекателния бизнес тази година беше като студентски купон, само че без студентите и алкохола. С други думи - много скучно. Причината за това е крайно прозаична - през 2006 Electronic Entertainment Expo (Е3) дотолкова се беше разраснало, че започна да бърка прекалено на дълбоко в джобовете на организаторите и участниците. По това време в Los Angeles Convention Center се събраха повече от 80 хил. зяпачи, а 400 компании от 90 държави представиха над 5000 своя продукта в сферата на развлекателния софтуер. И в този момент организаторите от Entertainment Software Association решиха да променят формата на Е3. То получи ново име - Media and Business Summit, и пое в явно погрешната посока, ограничавайки достъпа на обикновените фенове на компютърните игри.

Това може да се окаже сериозен удар за гейм бизнеса, след като от 1995 г. насам всички важни събития в този сектор се случват основно на E3. Там бяха анонсирани мегахитове като Starcraft и Half-Life, раждането на конзолите Playstation 2, Xbox и Gamecube и други, случваха се сделки между разработчици и разпространители на компютърни игри и се взимаха безброй важни за индустрията решения. През всичките години Е3 беше мястото, където до голяма степен се чертаеше бъдещето на развлекателния бизнес.

По всичко личи, че това вече не е точно така. Тазгодишното издание на E3 по-скоро беше разочарование както за участниците в него, така и за самите организатори. "Никак не харесвам Е3 в тази му форма... или трябва да се върнем към стария формат, или да започнем да организираме собствени мероприятия", коментира Джон Риситело, главен изпълнителен директор на EA (вторият по големина разпространител на игри в света), пред sfgate.com.

Въпреки недостатъците на изложението, проведено в средата на юли, на него се затвърдиха някои тенденции в бранша на дигиталните развлечения, които се очертават през последните месеци.

Гейминг за масите

В календара на всеки уважаващ себе си специалист, който следи развлекателната индустрия, има още две ключови прояви - Games Developers Conference, която обикновено се провежда в Сан Франциско, и Leipzig Game Convention в германския град Лайпциг. В началото на годината именно на Games Developers Forum се заговори, че е дошъл моментът разработчиците и разпространителите на игри да насочат усилия към т.нар. кежуъл геймъри - тези, които нямат достатъчно време, а и желание да разучават сложни комбинации от клавиши и тактики, за да се преборят със свръхтрудните предизвикателства на класическите хитови компютърни игри. Те обаче са склонни да изхарчат някой друг долар/евро/лев за дигитални забавления, разпускайки в обедната си почивка или докато пътуват в градския транспорт. Още по време на това събитие, проведено през февруари, Джамил Моледина, директор на Games Developers Conference, коментира пред bbc.co.uk: "Обикновено е опасно да се правят прогнози за бъдещето, но индустрията е поела по пътя на опростяването и комерсиализацията." Приблизително по същото време бяха публикувани и първите данни за ръстта на развлекателната индустрия в САЩ за 2007 г. Тогава анализаторите от NPD Group регистрираха 47% ръст спрямо предходната година и годишни приходи от близо 18 млрд. долара само за територията на САЩ.

Презентациите на най-големите конзолни производители - Microsoft, Nintendo и Sony, които бяха доминиращи на E3 2008, също затвърдиха усещането, че индустрията се насочва към масовия необременен потребител. От тях стана ясно, че и трите компании влагат сериозни средства, за да завладеят по-голяма част именно от конзолния пазар, а компютърните игри бяха изтикани в ъгъла. Microsoft обявиха, че ще подобрят хардуерно своята конзола Xbox 360, а освен това ще предложат нови услуги като възможност за сваляне на филми от каталога Netfix. Nintendo открито заявиха желание да задълбаят още повече в сферата на кежуъл гейминга, а освен това разкриха намеренията си да подобрят Wiimote - уникалния контролер на тяхната конзола, който регистрира движенията на потребителите. Новата приставка ще се казва Wii Motion Plus и би трябвало да проследява поведението на играча още по-прецизно. Sony също ще заложат на разширяване на функционалността на тяхната конзола Playstation 3, която според тях тепърва набира скорост, като осигурят достъп до каталозите с филми на Fox, Warner, Disney, Paramount и Sony Pictures.

А сега накъде

Вероятно растежът на развлекателната индустрия ще се запази и през 2008 г. Добрите продажби на конзоли през 2007 г., от една страна, могат да предизвикат частично насищане на пазара, но от друга, със сигурност ще доведат до повишено търсене на софтуер за тях. Сравнително силно е и развитието на портативните гейм конзоли като Nintendo DS и Sony PSP, които са идеални по време на пътуване, докато чакате на среща и т.н. и също попадат в модерния за момента кежуъл сегмент на пазара. Допълнителни приходи се очакват и от игрите за мобилни телефони, които стават все по-актуални вследствие на повишените технологични възможности на съвременните апарати.

Друга сравнително нова тенденция, която се развива основно в азиатските държави, се опитва да пребори цикличността в продажбите на конзоли и компютърни игри, които обикновено са обект на търсене най-вече по време на коледния сезон. При т.нар. азиатски бизнес модел игрите са напълно безплатни - всеки може да си ги свали от интернет. След това вътре в самите игри се продават различни предмети - оръжия, дрехи и всякакви други принадлежности, които носят постоянни парични постъпления. Към този модел може да се причислят и опитите на някои от водещите компании в развлекателния бизнес да интегрират реклами във виртуалните си светове, които за радост на обикновените потребители за момента не са особено ефективни.

--------

*Край на играта

Едно от най-значителните събития в сферата на развлекателния бизнес тази година беше като студентски купон, само че без студентите и алкохола. С други думи - много скучно. Причината за това е крайно прозаична - през 2006 Electronic Entertainment Expo (Е3) дотолкова се беше разраснало, че започна да бърка прекалено на дълбоко в джобовете на организаторите и участниците. По това време в Los Angeles Convention Center се събраха повече от 80 хил. зяпачи, а 400 компании от 90 държави представиха над 5000 своя продукта в сферата на развлекателния софтуер. И в този момент организаторите от Entertainment Software Association решиха да променят формата на Е3. То получи ново име - Media and Business Summit, и пое в явно погрешната посока, ограничавайки достъпа на обикновените фенове на компютърните игри.

Това може да се окаже сериозен удар за гейм бизнеса, след като от 1995 г. насам всички важни събития в този сектор се случват основно на E3. Там бяха анонсирани мегахитове като Starcraft и Half-Life, раждането на конзолите Playstation 2, Xbox и Gamecube и други, случваха се сделки между разработчици и разпространители на компютърни игри и се взимаха безброй важни за индустрията решения. През всичките години Е3 беше мястото, където до голяма степен се чертаеше бъдещето на развлекателния бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Gamespy

    Ами така си е, аз като един дърт геймър ще потвърдя че последните две издания на Е3 бяха най-слабите. Това до голяма степен се и очакваше защото организаторите решиха да загърбят шоуто за сметка на бизнеса, а обикновените кибици не се интерсуват от бизнес а искат да гледат сейр. Колкото до кажуал гейминга, ами да такава си е тенденцията напоследък но тя пък дразни т.нар. хардкор геймъри за които подобно опростяване си е направо прецаквация на геймплея на играта. И ако разработчиците не уцелят златната среда може да се окаже че са привлекли 10 нови кажуал геймъра но са загубили сто твърди фена. Както и да е важното е индустрията да се развива а игрите да стават все по забавни и готини, защото те заедно с филмите и книгите си остават най-приатния начин за бягство от суровата действителност.

  • 2
    Avatar :-|
    Gamer

    Въпросът по-скоро е правилно ли е решението Е3 да се превърне в скучна пресконференция, която рано или късно ще спре да привлича вниманието на медиите и обществото, а това силно ще намали влиянието на самото изложение.

    От друга страна не съм съгласен, че за 10 привлечени кежуъл геймъри ще се откажат 100 закоравели - по-скоро е обратното. На 10 кежуъл, ще има 1 хардкор разочарован.

    Също така е доста спорно дали развитието на развлекателния бизнес ще продължи така силно, ако се наблегне основно на комерсиални продукти. Все пак най-иновативните проекти в сектора са именно насочените към т.нар. хардкор геймъри.

  • 3
    Avatar :-|
    БГшит младеш

    БГшит младеш: Също така е доста спорно дали развитието на наркоманиата.)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK