С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 8 авг 2008, 12:31, 3853 прочитания

Трябва още

Новата интернет-търсачка Cuil трудно би била заплаха за гиганта Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Онлайн търсачката Google е толкова необезпокоявана на своя лидерски трон, че дори най-заклетите й фенове вероятно ще изпитат задоволство, ако видят конкурент, който да я предизвика на нейния собствен терен. За съжаление този хипотетичен сблъсък на титани отново се отлага за неопределеното бъдеще - миналата седмица поредният сериозен претендент, наречен Cuil, направи леко разочароващ дебют.

Cuil*, но не достатъчно

Създатели на новата търсачка със звучното име Cuil са професорът в Станфорд Том Костело и съпругата му Ана Патерсън, която е бивш специалист по архитектура на търсенето в Google. Дебютът на проекта, който се състоя на 27 юли, бе съпроводен с небивал интерес от страна на потребителите, които искаха да тестват "убиеца на Google". Часове след като се появи на бял свят, Cuil бе пренатоварен, блокира или генерираше невалидни или никакви резултати при запитванията. Според Ана Патерсън за ден са извършени 50 милиона търсения, много от които са били свързани с непопулярни теми (например проверка на собственото име и т.н.).


Но не този лек фалстарт е причината, поради която много експерти се съмняват в успеха на новия сърч енджин. За момента най-запомнящото се нещо в новата търсачка е, че не прилича на Google (Cuil дори е с черен фон), а това едва ли е достатъчно за сериозна промяна на пазарното статукво. Основната фундаментална разлика между Cuil и доминиращия Google e свързана с метода, по който се индексират уебстраниците. PageRank - алгоритъмът на сортиране на данни на Google, изчислява ранга и надеждността на интернет сайтовете чрез линкове и тагове, докато Cuil се стреми да анализира съдържанието на сайта. Според Том Костело търсачката е "контекстуална". Това обаче не означава, че използваната технология е семантично търсене, каквото опитва да развие купената наскоро от Microsoft разработка Powerset. При Cuil най-вероятно се разпознават и сравняват честотата на използване и връзката между търсени думи в рамките на сайт с цел по-правилно класифициране.

Интересен е и моделът, по който са представени генерираните резултати от търсенето - в две или три колони, а не както добре познатия дълъг списък от сайтове, използван от Google. В горния десен ъгъл на сайта има предложения за конкретизиране на търсенето, които да улеснят потребителите. Освен това повтарящите се резултати се групират в смислови ядра. Уебстраниците са представени със снимка и доста подробно описание на съдържанието им. Въпреки че е удобно за потребителите, това разполагане на информацията в рамките на сайта също не е революционно ново. По-рано тази година друга прохождаща търсачка, наречена SearchMe, дори постави скрийншот на разглеждания сайт до описанието му за улеснение на потребителите.

Предимство на новата търсачка


пред Google е, че не пази архив с информация за осъществените търсения и по този начин не нарушава анонимността на потребителите си. Google от своя страна съхранява анонимни записи за действията на всеки от клиентите си за период от 18 месеца. Освен че тази информация може да бъде предоставена на трети страни, тя се използва и за таргетиране на рекламно съдържание. След като през 2006 г. AOL ( бившият America Online) неволно направи публична информацията за търсенията на над 650 хиляди потребители, сигурността на личните данни в интернет започна да се разглежда като доста по-сериозен проблем. И все пак малко хора биха използвали Cuil само заради по-голямата анонимност.



Иначе авторите на проекта Cuil не страдат от излишна скромност. Новопрохождащият проект на тандема Парсънс - Костело се самообяви за търсачката с най-много индексирани страници - 120 милиарда и 186 милиарда разгледани обекта. Според Костело водачът Google имат едва 40 милиарда класифицирани сайта. В същото време официалният блог на Google публикува атрактивното число от 1 трилион уникални страници, за които от търсачката "знаят". Броят на индексираните, т.е. на тези, където е търсен резултат, е далеч по-малък.

Това обаче не означава, че има зависимост между броя на страниците, въведени в сърч енджина, и качеството на изведените резултати. Много страници са с повтарящо се съдържание, ирелевантни и т.н. Именно генерирането на полезни резултати е преимуществото на Google, което за момента изглежда недостижимо за Cuil. При търсене по ключова дума "София" най-близкият до столичния град резултат сред първите 10 показани в Cuil е сайт на Техническия университет. За сметка на това Google първо представя страницата на общината и после описанието във Wikipedia.

Да победиш първия

Всъщност за момента пазарът на онлайн търсене принадлежи почти изцяло на Google и с това свикнаха дори големите конкуренти в сектора. Yahoo дори интегрира в собствената си търсачка по-добрата система за таргетирани реклами на Google. Изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър пък призна пред инвеститори, че компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин има превъзходство пред останалите, защото показва по-подходящи реклами и съответно печели повече рекламодатели. В момента бизнес моделът на Google е почти съвършен - повече търсене води до нарастване на рекламните приходи и съответно подобряване на търсенето. За сметка на това създателите на новия претендент Cuil още не са разработили модела си за генериране на приходи. Google предлага и множество полезни и любопитни услуги извън търсенето. В проектите на компанията присъстват виртуален свят-Lively, новостартирала онлайн енциклопедия Knol и т.н.

Марката Google далеч надхвърля пределите на онлайн търсенето. Съвсем скоро онлайн гигантът създаде и собствен рисков инвестиционен фонд за финансиране на IT проекти. Досега Google просто купуваха интересните идеи, но по всичко личи, че са решили да започнат отглеждането им от ранен етап. Миналата година пък компанията, водена от мотото "не прави зло" обяви, че ще инвестира стотици милиони долари в проекти за възобновими източници на енергия.

На фона на всичко това новата търсачка Cuil изглежда по-скоро невзрачна. Дани Съливан, експерт в областта на сърч енджините и главен редактор на Search Engine Land, заяви, че тя може да пробва да работи по нещата, които са предизвикали недоволство в потребителите на Google. Това със сигурност няма да й донесе вечна слава на детронирaлия недосегаемия лидер, но пък би й спечелила някакъв дял от бизнеса. За да си убиец на Google, се иска не само да си по-добър от него (а Cuil още не е доказал тези си качества), но да предизвикаш голяма еволюционна стъпка.

-----
* Cuil е келтската дума за знание и се чете като кул (cool - на англ. готин)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нагоре по веригата Нагоре по веригата

Блокчейн технологията напуска нишовата среда на криптовалутите, а големите световни компании масово инвестират в нея

18 май 2019, 1948 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Чат навсякъде; Застраховка срещу климата; Намери ми колеж

10 май 2019, 2647 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Хакерите изпревариха танковете

Руски и грузински сайтове паднаха жертва на ожесточена информационна война

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София