С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 8 авг 2008, 12:31, 3894 прочитания

Трябва още

Новата интернет-търсачка Cuil трудно би била заплаха за гиганта Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Онлайн търсачката Google е толкова необезпокоявана на своя лидерски трон, че дори най-заклетите й фенове вероятно ще изпитат задоволство, ако видят конкурент, който да я предизвика на нейния собствен терен. За съжаление този хипотетичен сблъсък на титани отново се отлага за неопределеното бъдеще - миналата седмица поредният сериозен претендент, наречен Cuil, направи леко разочароващ дебют.

Cuil*, но не достатъчно

Създатели на новата търсачка със звучното име Cuil са професорът в Станфорд Том Костело и съпругата му Ана Патерсън, която е бивш специалист по архитектура на търсенето в Google. Дебютът на проекта, който се състоя на 27 юли, бе съпроводен с небивал интерес от страна на потребителите, които искаха да тестват "убиеца на Google". Часове след като се появи на бял свят, Cuil бе пренатоварен, блокира или генерираше невалидни или никакви резултати при запитванията. Според Ана Патерсън за ден са извършени 50 милиона търсения, много от които са били свързани с непопулярни теми (например проверка на собственото име и т.н.).


Но не този лек фалстарт е причината, поради която много експерти се съмняват в успеха на новия сърч енджин. За момента най-запомнящото се нещо в новата търсачка е, че не прилича на Google (Cuil дори е с черен фон), а това едва ли е достатъчно за сериозна промяна на пазарното статукво. Основната фундаментална разлика между Cuil и доминиращия Google e свързана с метода, по който се индексират уебстраниците. PageRank - алгоритъмът на сортиране на данни на Google, изчислява ранга и надеждността на интернет сайтовете чрез линкове и тагове, докато Cuil се стреми да анализира съдържанието на сайта. Според Том Костело търсачката е "контекстуална". Това обаче не означава, че използваната технология е семантично търсене, каквото опитва да развие купената наскоро от Microsoft разработка Powerset. При Cuil най-вероятно се разпознават и сравняват честотата на използване и връзката между търсени думи в рамките на сайт с цел по-правилно класифициране.

Интересен е и моделът, по който са представени генерираните резултати от търсенето - в две или три колони, а не както добре познатия дълъг списък от сайтове, използван от Google. В горния десен ъгъл на сайта има предложения за конкретизиране на търсенето, които да улеснят потребителите. Освен това повтарящите се резултати се групират в смислови ядра. Уебстраниците са представени със снимка и доста подробно описание на съдържанието им. Въпреки че е удобно за потребителите, това разполагане на информацията в рамките на сайта също не е революционно ново. По-рано тази година друга прохождаща търсачка, наречена SearchMe, дори постави скрийншот на разглеждания сайт до описанието му за улеснение на потребителите.

Предимство на новата търсачка


пред Google е, че не пази архив с информация за осъществените търсения и по този начин не нарушава анонимността на потребителите си. Google от своя страна съхранява анонимни записи за действията на всеки от клиентите си за период от 18 месеца. Освен че тази информация може да бъде предоставена на трети страни, тя се използва и за таргетиране на рекламно съдържание. След като през 2006 г. AOL ( бившият America Online) неволно направи публична информацията за търсенията на над 650 хиляди потребители, сигурността на личните данни в интернет започна да се разглежда като доста по-сериозен проблем. И все пак малко хора биха използвали Cuil само заради по-голямата анонимност.



Иначе авторите на проекта Cuil не страдат от излишна скромност. Новопрохождащият проект на тандема Парсънс - Костело се самообяви за търсачката с най-много индексирани страници - 120 милиарда и 186 милиарда разгледани обекта. Според Костело водачът Google имат едва 40 милиарда класифицирани сайта. В същото време официалният блог на Google публикува атрактивното число от 1 трилион уникални страници, за които от търсачката "знаят". Броят на индексираните, т.е. на тези, където е търсен резултат, е далеч по-малък.

Това обаче не означава, че има зависимост между броя на страниците, въведени в сърч енджина, и качеството на изведените резултати. Много страници са с повтарящо се съдържание, ирелевантни и т.н. Именно генерирането на полезни резултати е преимуществото на Google, което за момента изглежда недостижимо за Cuil. При търсене по ключова дума "София" най-близкият до столичния град резултат сред първите 10 показани в Cuil е сайт на Техническия университет. За сметка на това Google първо представя страницата на общината и после описанието във Wikipedia.

Да победиш първия

Всъщност за момента пазарът на онлайн търсене принадлежи почти изцяло на Google и с това свикнаха дори големите конкуренти в сектора. Yahoo дори интегрира в собствената си търсачка по-добрата система за таргетирани реклами на Google. Изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър пък призна пред инвеститори, че компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин има превъзходство пред останалите, защото показва по-подходящи реклами и съответно печели повече рекламодатели. В момента бизнес моделът на Google е почти съвършен - повече търсене води до нарастване на рекламните приходи и съответно подобряване на търсенето. За сметка на това създателите на новия претендент Cuil още не са разработили модела си за генериране на приходи. Google предлага и множество полезни и любопитни услуги извън търсенето. В проектите на компанията присъстват виртуален свят-Lively, новостартирала онлайн енциклопедия Knol и т.н.

Марката Google далеч надхвърля пределите на онлайн търсенето. Съвсем скоро онлайн гигантът създаде и собствен рисков инвестиционен фонд за финансиране на IT проекти. Досега Google просто купуваха интересните идеи, но по всичко личи, че са решили да започнат отглеждането им от ранен етап. Миналата година пък компанията, водена от мотото "не прави зло" обяви, че ще инвестира стотици милиони долари в проекти за възобновими източници на енергия.

На фона на всичко това новата търсачка Cuil изглежда по-скоро невзрачна. Дани Съливан, експерт в областта на сърч енджините и главен редактор на Search Engine Land, заяви, че тя може да пробва да работи по нещата, които са предизвикали недоволство в потребителите на Google. Това със сигурност няма да й донесе вечна слава на детронирaлия недосегаемия лидер, но пък би й спечелила някакъв дял от бизнеса. За да си убиец на Google, се иска не само да си по-добър от него (а Cuil още не е доказал тези си качества), но да предизвикаш голяма еволюционна стъпка.

-----
* Cuil е келтската дума за знание и се чете като кул (cool - на англ. готин)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

5 сеп 2019, 3055 прочитания

България в новата индустриална вълна 1 България в новата индустриална вълна

Дигиталната трансформация на производството и развитието на автомобилния сектор ще са основните теми на конференцията Industry 4.0

3 сеп 2019, 5214 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Хакерите изпревариха танковете

Руски и грузински сайтове паднаха жертва на ожесточена информационна война

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател