Електрически тунинг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електрически тунинг

Електрически тунинг

Високите цени на петрола засилват желанието на шофьорите да се отърват от двигателите с вътрешно горене

Асен ГЕОРГИЕВ
3972 прочитания

© Shutterstock


"Моята кола харчи само четири на сто бензин. При това е екологично чиста, не се чупи и развива 200 км/ч на трета предавка." Доскоро това беше обичаен разговор между автомобилни фенове, седнали да си побъбрят в компанията на няколко халби бира. През последните няколко месеца обаче чеириколесните фенове все повече се интересуват от малко по-различни неща. И вече може да чуете различни вариации на репликата: "Сложих си газова уредба, обаче сега смятам да пробвам с метан, защото цената на бензина вече е непоносима."

Има обаче една малка група от хора, разпръснати из различни държави и континенти, които мислят по въпроса и търсят малко по-различно решение. Общото между тях е, че не искат да плащат все повече пари за гориво без значение какъв вид е то - бензин, дизел, пропан-бутан, метан. Донякъде те се интересуват и от проблемите, свързани с околната среда. Тези хора предпочитат да изхвърлят старите двигатели с вътрешно горене и да изразят своя обществен протест, като на тяхно място инсталират напълно функционални електрически мотори. Цялата операция по реконструкцията коства средно около 12 хиляди долара и няколко месеца труд. Освен това "всеки може да се справи с това в собствения си гараж", твърдят вече миналите по пътя ентусиасти. Така че електрическата авантюра придобива все по-примамливи очертания.

Струва ли си?

Американецът Лари Хорсли, който живее в Атланта, щата Джорджия, разказва пред cnn.com как и защо е решил да преоборудва своя 13-годишен пикап Chevy S-10 в електромобил. "Ако мога да спестя долар, ще похарча два сега", размишлява той и разказва как цялата процедура, включително купуването на стария автомобил и всички необходими части - електрически мотор, батерии, инсталация и т.н., са му стрували около 12 хиляди долара. Според разпространители на части за електромобили тази цена е съвсем реална. Цялата интервенция отнела на Лари Хорсли няколко месеца, най-вече защото е трябвало да изчака доставката на отделните части. За сметка на това обаче той твърди, че за четири месеца, откакто ежедневно ходи на работа с новия си стар електромобил, е спестил 700 долара само от гориво. Ако прибавим и парите, които би дал за смяна на масло и консумативи като въздушен, маслен и бензинов филтър и т.н., числото определено ще придобие други измерения.

На пръв поглед подобна авантюра изглежда трудна и не особено смислена. Особено в България, където подходящите части едва ли могат да се намерят, без да се наложи да се поръчат от другия край на света. Въпреки това напоследък се появяват все повече примери, които оборват тази теза. Един от тях е проектът на младеж от Нова Зеландия, който е документирал стъпка по стъпка цялата работа по създаването на своя електрически автомобил - от закупуването на колата "донор", през инсталацията на всички компоненти до първото излизане на пътя. Всичко това е качено в сайт, изработен специално за целта (www.kiwiev.com), както и в страницата за споделяне на видеосъдържание youtube, където филмчетата се радват на особен интерес. С нарастването на цените на петрола в пряка пропорционалност се повишават и коментарите под кратките видеоклипове. Хората започват да се интересуват все по-силно от електромобили и не искат да чакат световните автомобилни гиганти да благоволят да им предоставят възможността да си ги закупят, заключават и журналистите от cnn.com в материал по темата.

Информацията е навсякъде

Съществуват десетки интернет страници, където хора, които вече са отделили средства и време, за да преоборудват своите бълващи газове в атмосферата стари коли в екологични електромобили, споделят своя опит. Сред най-популярните са www.evconvert.com и www.diyelectriccar.com. Там всяка стъпка по създаването на новия ви електромобил е внимателно описана, а ентусиастите, които поддържат сайтовете, са склонни да дават съвети на хора, които се интересуват от материята.

Феновете на каузата стават все повече - показателно за нарастващия интерес към подобни манипулации е увеличението на бизнеса на фирмите, занимаващи се с доставка на части, необходими за изграждането на електромобили. Собственикът на такава компания, наречена Electric Vehicles of America, Боб Батсън от Ню Хемпшир разказва пред cnn.com как през изминалата година бизнесът му се е разширил тройно. Причината за това според него е нарастващите цени на горивата.

Разбира се, на този етап захранваните от електричество коли имат и своите недостатъци. Средната дистанция, която могат да изминат с едно зареждане в зависимост от това с какви и колко на брой батерии се захранват, е около 30 мили. Донякъде е ограничена и максималната скорост, която е около 100 км/ч. От друга страна обаче, парите, които човек може да спести от гориво и консумативи, както и вредите, които може да не причинява на околната среда, до голяма степен се противопоставят на изброените недостатъци.

"Моята кола харчи само четири на сто бензин. При това е екологично чиста, не се чупи и развива 200 км/ч на трета предавка." Доскоро това беше обичаен разговор между автомобилни фенове, седнали да си побъбрят в компанията на няколко халби бира. През последните няколко месеца обаче чеириколесните фенове все повече се интересуват от малко по-различни неща. И вече може да чуете различни вариации на репликата: "Сложих си газова уредба, обаче сега смятам да пробвам с метан, защото цената на бензина вече е непоносима."

Има обаче една малка група от хора, разпръснати из различни държави и континенти, които мислят по въпроса и търсят малко по-различно решение. Общото между тях е, че не искат да плащат все повече пари за гориво без значение какъв вид е то - бензин, дизел, пропан-бутан, метан. Донякъде те се интересуват и от проблемите, свързани с околната среда. Тези хора предпочитат да изхвърлят старите двигатели с вътрешно горене и да изразят своя обществен протест, като на тяхно място инсталират напълно функционални електрически мотори. Цялата операция по реконструкцията коства средно около 12 хиляди долара и няколко месеца труд. Освен това "всеки може да се справи с това в собствения си гараж", твърдят вече миналите по пътя ентусиасти. Така че електрическата авантюра придобива все по-примамливи очертания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    balubri

    Разгледах някой от саитовете, мисля че с купе на трабант ще се получи още по-ефективно, защото е най-лекото купе което може да се намери у нас.Май ще се закрастя.

  • 2
    Avatar :-|
    JayV

    Това, че автомобила работи с електричество въобще не го прави екологичен (справка ТЕЦ Марица Изток).

  • 3
    Avatar :-|
    И. Николов

    Проблема не е в това около Вас или в капака пред Вас да Ви е чисто.
    Проблема е в прекомерния стемеж за растеж. Това е!
    Накратко:
    - Енергийните източници на база на "фосилите" изискват най-малка концентрация на добивен, преработвателен и разпределителен бизнес.
    Схемата еволюционно се е наложила. Не от някакви си тексаски лобита.
    И въпреки факта, че крайното КАПД за добив на механична енергия е по-нисък от други решения.
    - Енергийните източници на база физико-полеви процеси, като добива на ел.енергия изискват оптимизация относно точките на производство, значителни разходи за изграждане на разпределителни и преносни инфраструктури, както и бизнеси за преобразуване и конвертиране.
    И това ще стане доста скоро видимо и ясно за повечето хора.
    Всичко това се налага поради невъзможността за съхранение на енергиен потенциал без междинно преобразуване - съхранение в батерии или друг спомагателен физико-химичен процес.

    По-дългосрочната перспектива е в чисто физичните процеси. Където необходимостта от наличието, транспортирането, притежаването! на енергиен потенциал и възможност за незабавно получаване на межанична/кинетична/топлинна енергия, като за придвижване или извършване на друга работа е в самата физична структура на веществата. Подобна е причината от която политическите лидери получават "ерекция", макар и нехуманна, когато осъзнаят факта, че притежават ядрени оръжия са масово поразяване.
    Близко е усещането и от собственността на ядрени централи.
    Все пак да не забразяме, че тази технология променя материята и създава множество нестабилни елементи, на които ще трябва да се мутира хиляди години за да може да се устои и оцелее.

    Та това е. Истината е просто в прекомерния растеж и желание за доминация.
    Всичко останало са компромисни, временни технологии за по-кратък или по-голям срок от време.
    Мисля, че някои духовни водачи биха казали, че разбирането на този факт е равносилно на факта да приемем и очакваме достойно и в хармония с околния свят смъртта си.
    А защо всичко това е така, не бих могъл да кажа.
    Но сякаш незабележимото наличие на баланс и естествена хармония около нас е просто най-доброто решение..
    Успех!
    Бъдете здрави и нормални!

  • 4
    Avatar :-|
    Rewind

    >>Това, че автомобила работи с електричество въобще не го прави екологичен (справка ТЕЦ Марица Изток).

    Това, че не е напълно екологичен ще се промени с появата на повече завършени проекти за добив на електроенергия от алтернативни източници. Да не говорим, че в една централа горивото се изгаря с двукратно по-висока стойност от тази на дори най-енергоефективните двигатели с вътрешно горене /справка Ванкел - http://dvigateli.info/future.php/
    Всяко нещо си има начало.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK