Щепсел вместо бензиностанция
2010 ще е преломна година за масовото производство на електрически автомобили
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Само след няколко години изрази като "сипи догоре" и "д'вайсе литра 95" вероятно ще са архаизми. Водещите автомобилни производители вече осъществяват своите планове за масово производство на електромобили, които ще се зареждат в електрическата мрежа. Разликата със сегашните хибриди е, че возилата от типа на дългоочаквания Volt на General Motors Corp (GM) ще могат да се включват директно в контакта и няма да бълват вредни емисии в атмосферата.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
Г-н Георгиев, от 6 години Хонда предлага в Европа модела Сивик Хибрид, чиято втора генерация излезе през 2006 година.
Ако Приуса харчи 6 на 100 и струва два пъти по-евтино от Волт, то не виждам как Г-мотърс ще се конкурира с Тойота. За съжаление посочената миналата година цена от 30,000 за Волт се оказа силно занижена. Май че отиде на 40-45 хиляди. Като се добави и факта, че след няколко години (или съответния пробег) трябва да се бръкнеш за нови батерии...
ИМХО, петрола още яко трябва да поскъпва, а технологията за батериите доста да се развие, за да дойде момента ел. автомобили да станат икономически смислена алтернатива на колите с ДВГ. "Sad but true" (c)
Г.Василев
Технология за МНОГО по ефективни батерий ИМА, но събира прах в някой таен склад.Вие как си представяте света без петрол ... ? Поне за сега няма кой да измести петрола, защото там са най-големите пари.
Който не ми вярва да гледа филма "Сириана" http://syrianamovie.warnerbros.com/
Значи да смятаме към 2020-2030г.че електрическите автомобили ще доста разпространени, освен ако не се появи друга алтернатива. Електрическата мощност необходима на една кола никак не е малка - 40-80кВт. Да кажем, че трябва да се движи поне 5 часа без зареждане със средна мощност 50кВт. Това прави енергия от 250кВтч. Естествено в станцията за зареждане ще искаме да се зареди за не повече от 10 минути. Т.е.ще трябва да се измислят устройства, които ударно да зареждат акумулаторите. Значи всичките тези 250кВтч за 10мин ще е необходимо захранване от 1500кВтч. Като прибавим и загубите на енергията значи близо 2 МВтч ще са необходими захранваща мощност за една кола. Едва ли има достатъчно евтин вариант това да стане, а със сигурност на никой не е удобно да разчита, че цяла нощ трявба да зарежда колата в контакта за да измине 100км. Другият проблем е, че ако стане масово това ще е голям товар за електроенергийната система. Ще трябват значителни нови мощности и твърде вероятно напълно да погребе алтернативните източници на енергия - фотоволтаици, вятърни централи и пр.Преди време писах коментар за тях, че те са скъпо удоволствие, а ако електроенергията влезне във всеки един автомобил, ще станат и почти невъзможно удоволствие - поне за масовото потребление. Така че господата от автомобилната индустрия ще продължават да мислят варианти и в следващото десетилетие.
Доста елементарна грешка съм допуснал в горния си коментар - 1500кВтч да се чете 1500кВт, а след това 2 МВтч да се чете 2 МВт.
*Да кажем, че трябва да се движи поне 5 часа без зареждане със средна мощност 50кВт. *
--------------------------------
----------------------------
------------------------------
-----------------------------
----------------------------
Реалната средната мощност ще е много по-малка. Каква е тая кола дето средно седи на 70 коня!? Състезателна?
--------------------------------------------------
*Това прави енергия от 250кВтч.*
"Тесла" (тегло от 1.2 тона) на Тесла Мотърс има в батериите си 53-56 Квтч и изминава с тях около 320 км. в стандартен тест (градско+извънградско). Това е около 0.16-0.17 Квтч на километър. Следователно 250 е твърде много.
--------------------------------------------------
*Естествено в станцията за зареждане ще искаме да се зареди за не повече от 10 минути. *
1.5 Мвт мощност е адски много. Каква ще е тая станция за зареждане? В домашни условия това е невъзможно. То е равносилно като да включиш 1000 печки едновременно!
Зареждането трябва да става през ноща, за да не се товари електропреносната мрежа. Се същата Тесла се зарежда за 3.5 часа, т.е. иска мощност от 15 Квт, което при три фази не е проблем (то така е и направено).
--------------------------------------------------
*със сигурност на никой не е удобно да разчита, че цяла нощ трявба да зарежда колата в контакта за да измине 100км.*
В Еропа ще е неудобно, но в Щатите повечето домакинства живеят в къщи и си имат подходящите условия.
--------------------------------------------------
*Другият проблем е, че ако стане масово това ще е голям товар за електроенергийната система. *
Напротив, през ноща електрическите мощности предимно бездействат, поради липса на потребление- повечето ел. уреди не работят, фабриките не работят и т.н. Всъщност инвестициите в електропроизводсто ще станат по-изгодни, защото ще има по-пълно натоварване на мощностите и оттам по-бързо възвръщане на вложенията.
--------------------------------------------------
Г.Василев
Приемам забележките, но не съм съгласен с всички. Сега електроавтомобилите се правят възможно най-икономични и с доста ниски характеристики. При по-масово използване те ще се стремят да достигнат параметрите на бензиновите, а това означава повече енергия и повече мощност. Това е основата на разсъждението ми. Ако смятате, че 50кВт е много моля посочете цифра за да коригираме изчислението. Имайте в предвид обаче, че трябва да се отчеде и КПД-то на двигателя, т.е.ако то е 0,7 примерно то при консумирани 50кВт реално използвани от тях ще са 35кВт. Възможно е КПД да е и по-ниско. За бензиностанциите - и аз това казвам, че няма как да стане да си заредиш колата на електростанция за 10 мин. Дори и да намалее 2-3 пъти писаната от мен мощност, което честно казано ме съмнява. Без значение в САЩ, Европа, Русия и т.н.може да сте сигурен, че малко ще са хората, които искат кола неизползваема в 1/3 от денонощието. Аз не бих си купил такава даже и на безценица. За натоварването на електроенергийната система - всеки може сам да пресметне. Само в София има поне 800,000 автомобила, в цялата страна вероятно са поне 2,000,000 действащи.
*. Ако смятате, че 50кВт е много моля посочете цифра за да коригираме изчислението. *
Естествено, че е много! Това са 180 МДж за час. При КПД по-малко от 30% и 37 МДж на литър бензин следва двигателя да изгаря по 15 литра гориво на час, за да поддържа тая средна мощност от 50 киловата. Е, какъв е тоя режим на работа, при който един двигател гълта 1/3 от резервоара за 1 час? Спортно каране? Някаква безумна газ-спирачка.
--------------------------------------------------
*Имайте в предвид обаче, че трябва да се отчеде и КПД-то на двигателя, т.е.ако то е 0,7 примерно то при консумирани 50кВт реално използвани от тях ще са 35кВт.*
За КПД на ДВГ има ограничение за стойността му (цикъл на Карно и т.н). 70% е невъзможно, реално е около 30. Но двигателя често работи в режими при които има много ниски КПД- например потегляне. Така че средното значение на КПД може да падне и до 20%.
--------------------------------------------------
*Без значение в САЩ, Европа, Русия и т.н.може да сте сигурен, че малко ще са хората, които искат кола неизползваема в 1/3 от денонощието.*
Но тази 1/3 от денонощието е през нощта. Тогава хората и без това не използват автомобилите си. Поне повечето.
--------------------------------------------------
*Аз не бих си купил такава даже и на безценица.*
Аз пък бих си купил. Ако колата може да движи на батерии по 60км значи може да покрие дневните ми нужди през почти цялата година. За останалите случаи тя си има ДВГ, който ми гарантира, че мога да се движа и без енергия в батериите.
Проблем тука е цената. Ако цената е такава, че да обезсмисля икономията от спестеното гориво, то такава кола е непотребна. Това имах в предвид в първият си пост в темата.
--------------------------------------------------
*За натоварването на електроенергийната система - всеки може сам да пресметне. Само в София има поне 800,000 автомобила, в цялата страна вероятно са поне 2,000,000 действащи.*
Първо, София и България не могат да служат за пример. Ясно защо. ;)
Второ, не е коректно да се смята, че всички ел. автомобили ще си зареждад батериите едновременно. "Тесла" може да измине повече от 300 км. преди да се зареди отново, едва ли всяка нощ ще се нуждае от зареждане.
Шеви Волт "събира" 16 Квтч, при зареждане в продължение на 5 часа ще е необходима мощност от около 3.2 Квт. Това не е много голямо предизвикателство към ел. инсталацията, нали?
Г.Василев
г-н Василев, просто не виждам как кола нуждаеща се от 7-8 часа зареждане ще бъде търсена на пазара. Ще има хора, които ще я купуват, но съм убеден, че компаниите ще влагат милиони (ако не и милиарди) да намерят заместител на електродвигателя. В случая предполагаме, че бензинът вече е твърде скъп и дефицитен за да продължава да се използва - след 15-20 години примерно. И двамата постигнахме съгласие, че е невъзможно да се строят електростанции, които да зареждат за 10-тина минути колата. Дори по-горните ми изчисления да са грешни и реалната необходима мощност да е 2-3 пъти по-малка, то стойността пак е прекалено висока. За това лично аз съм убеден, че електромобилите нямат бъдеще. В момента човечеството търси и изпробва алтернативи на бензина. Те не са и няма да са 1 и 2, а много. Накрая тази с най-добри параметри ще пробие и ще остави другите в миналото, а междувременно това търсене и тази криза със сигурност ще доведе до редица научни открития. Без съмнение ни предстоят интересни десетилетия. Дано са само интересни...
Г-н moro като нищо не разбирате от електричество не слагайте на всяко гърне похлупак, че ставате смешен!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.