С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 окт 2008, 16:25, 2527 прочитания

Безразлични към "зеленото"

Потребителите са безучастни към екоинициативите на технологичните компании, ако трябва да плащат малко повече

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Древна мъдрост учи, че през живота си човек трябва да посади поне едно дърво. Все повече технологични компании искат да помогнат на крайните си потребители да познаят мъдростта и ги призоват да участват в инициативи за опазване на околната среда. От маркетинг гледна точка пък това е перфектен шанс една компания да се представи като социално отговорна. За купувачите би трябвало да остава удовлетворението, че срещу малко по-висока цена са допринесли за по-добро (или поне чисто) бъдеще.
В действителност обаче повечето подобни инициативи остават неподкрепени.

Случаят Dell


През 2007 г. компютърният производител Dell  заяви на света, че ще стане "зелена" компания. Година по-рано хардуерният гигант бе отстъпил лидерската позиция в сектора на конкурента си HP. Спешната интервенция по спасяването на компанията, известна с евтините си и стабилни конфигурации, превърна Dell "в най-приятелската към околната среда технологична компания" според Greenpeace. Мащабното и доста амбициозно начинание постави срок за "изкупуване" на вината на компанията пред природата до края на 2011 г. Част от проекта включва използване на възобновяеми източници на енергия, които при сегашното световно състояние на енергиен недоимък са почти изплатила се инвестиция. Освен това Dell започна да изкупува емисиите въглероден диоксид, които се отделят при производствената му дейност. За крайни клиенти компанията осигури безплатно рециклиране на остарелите продукти и си постави цел до 2009 г. да използва поне 50% рециклирано съдържание в изработката на новите си устройства. Предвид че един лаптоп средно "живее" или бива употребяван (ако сте късметлия) около 3 години, рециклирането на техниката е твърде сериозен въпрос.

Наред с тези инвестиции започна и проект с пряко участие на потребителите на име Plant a tree for me*. Срещу допълнителни два долара за лаптоп и шест за стационарен компютър при покупка на продукт на Dell крайният клиент спомага за засаждането на едно дръвче. Въпросните суми са изчислени на база на емисиите въглероден диоксид, отделяни при производството на електрическата енергия, която машината ще използва за срок от 3 години. Според Майкъл Дел, изпълнителен директор и основател на Dell, това са 0.42 тона СО2 за преносим компютър и 1.26 тона СО2 за десктоп конфигурация. Цената на един тон СО2 е 4.75 долара, а едно дърво може да погълне от атмосферата 1.33 тона вредни газове за период от 70 години. Компанията работи в сътрудничество с две големи екоорганизации - The Conservation Fund  и Carbonfund.org.

И въпреки че тези допълнителни долари са еквивалентни на цената на едно-единствено кафе от популярната верига Starbucks, потребителите казаха "не". Едва 1% от клиентите на Dell (около 300 000 души) са се включили в инициативата, обявиха от компанията в началото на октомври 2008 г. Според в. Guardian това се равнява на около 900 000 долара. Сравнено с приходите на Dell, които са 61.1 милиарда долара, и нетната печалба от 2.97 милиарда долара, това е, меко казано, смешна сума.



Какви са причините?

Причини за потребителската "екопасивност" могат да се търсят в непопулярността на проекта на Dell, в липсата на вяра в честното разпределяне на средствата и т.н. Според много хора няма смисъл да се засаждат дървета освен локално, защото това е свързано с транспорт и съответно нови вредни емисии. Други считат, че нищо не зависи от тях и че проблемът може да бъде решен само от политиците. Допълнително в момента екотемите са преексплоатирани, защото са относително евтин начин за изграждане на корпоративна идентичност.

Все повече хора се изморяват от заливащите ги предложения за благотворителност. Според изследването PM/CCB Insight Marketing-GAP Tracking Study във Великобритания през 2008 г. само 16% от хората не се дразнят при получаване на електронна поща, призоваваща към благотворителност и само 1% - при телефонни обаждания с подобна цел. Що се отнася до SMS съобщенията - те са абсолютно нежелани. През последните 2 години дори процентът на хората, приемащи подобни призиви (не е задължително да откликват), е паднал от 2% на 0%.

По-интересно е доколко хората въобще са склонни да платят допълнително за благотворителност. С други думи, готови ли са хората да бъдат активни в действителност, когато да дариш става все по-лесно (като време и действие). Съществуват вече и примери от българската действитeлност. Д. работи за компания във финансовия сектор, която е имала намерение да подкрепи благотворителни каузи, свързани с образованието на младежи в неравностойно положение. След предварителни проучвания сред клиентите доколко са склонни да приемат по-скъпа услуга, при условие че добавените пари ще са за благотворителност, идеята не намира реализация. Според Д. хората са по-склонни да платят по-скъпо за предлаганите услуги, ако това е продиктувано от пазарни фактори, било то и от чист (и користен) бизнес интерес, отколкото ако знаят, че целта е подпомагане на благородна кауза.

Двама професори от Olin School of Business към Washington University в Сейнт Луис са на друго мнение. Брайън Макманъс и Даниел Елфънбайн са изследвали наддавания в популярния онлайн аукцион eBay  за идентични стоки, като в единия случай артикулът е продаван в рамките на инициативата Giving Works. Според тази програма продаващите заявяват, че ще дарят част от постигнатия приход от продажба на някоя благотворителна кауза. Според изследването на учените хората са склонни да дадат по-висока цена в такъв случай, и то в рамките на цели 5% от "пазарната цена".

---

*Посади ми дърво. (англ.)
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Първите частни астронавти може да полетят през април Първите частни астронавти може да полетят през април

Ветераните Боб Бенкен и Дъг Харли вероятно ще останат в околоземна орбита няколко месеца вместо две седмици

20 яну 2020, 1692 прочитания

Битката за .org домейна Битката за .org домейна

Частната компания Ethos Capital иска да купи интернет актива за 1.1 млрд. долара, но среща отпор

20 яну 2020, 1581 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Успехът и заплахата на Wikipedia

Как стои въпросът с достоверността на най-голямата онлайн-енциклопедия в света?

Още от Капитал
По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10