С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 ное 2008, 12:52, 3735 прочитания

Сбогом на дисковете?

Интернет базирани бизнес-модели преобразяват гейм-индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сбогом на дисковете?

Автор: Shutterstock
Коледа наближава и с нея навлизаме в най-силния търговски сезон за производителите на компютърни и видеоигри. Почти нищо не може да развали празничното настроение на компаниите издатели, които са се подготвили за многомилионни печалби. Дори финансовата криза, която е надвиснала над пазара на дигитални развлечения като Меча на хилядата истини*, но някак си все още не се стоварва отгоре му...

До момента голямата част от продажбите на игри се случваха в магазините и този коледен сезон по всяка вероятност пак ще е така. Интернет обаче става все по-популярен канал за дистрибуция, който печели на своя страна нови и нови геймърски сърца. Тази тенденция е факт заради все по-високите скорости за пренос на данни в глобалната мрежа.


В момента бизнес моделът в бранша работи по горе-долу следния начин: ако едно студио иска да издаде игра, така че да достигне до много хора, то трябва да подпише договор с глобален търговец от типа на ЕА или Activision Blizzard (създадено от сливането на Vivendi Games и Activision). Тази схема обаче се променя бързо. Интернет вече достига до милиони домове и осигурява директна доставка на разнообразно дигитално съдържание включително игри. Крис Суейн, асистент-професор от Университета на Южна Калифорния, обяснява пред списание Forbes, че ако човек купи игра от онлайн търговеца Best Buy, гейм студиото запазва едва 17% от цената й. В случай че разработчикът продава директно през интернет, при него остават вече 85%, изчислява Суейн. Това спестява от комисионите за издателите и би трябвало да осигури повече средства за развойна дейност.

Добавена стойност на онлайн канала за дистрибуция е и създаването на общности от лоялни геймъри. Те могат да чатят помежду си и да сформират групи по интереси. Не на последно място преходът на игрите от продукт към интернет базирана услуга е удар срещу пиратството, тъй като софтуерът може да бъде пригоден да работи само за устройството, на което е изтеглен. Или поне на това се надяват фирмите производители.

По-малко посредници



Производителите на конзолни игри като Microsoft, Sony и Nintendo също инвестират много пари в дистрибуция през интернет в опит да стимулират продажбите на своя хардуер. Миналата седмица Microsoft създаде Community Games - онлайн магазин за игри, предназначен за собствениците на Xbox 360. Цените са между $2 и $10, а програмистите взимат до 70% от приходите от продажби. В резултат най-малките гейм студиа получават повече внимание, тъй като имат достъп до милиони потенциални клиенти. Без наличието на високоскоростен интернет това би било невъзможно.

Steam е може би най-известната система за продажба на развлекателен софтуер онлайн. Тя е собственост на компанията Valve - един от големите независими играчи в гейм бизнеса. Клиентите на Steam могат да изтеглят на компютъра си около 500 заглавия. "Продажбите на Valve във физически магазини за игри растат с по-малко от 10% [годишно]. В това време броят на продадените копия по алтернативен начин (основно интернет) е нараснал с над 200%", казва Гейб Нюъл, президент и съосновател на Valve, пред сайта eurogamer.net. Една игра в Steam е почти на същата цена, колкото кутията с диск в магазина, така че нормата на печалба става в пъти по-голяма. За сметка на това може да разчитате на денонощна поддръжка, тъй като игрите в Steam се обновяват автоматично. Този отдалечен контрол също така може да служи за наказване на геймърите, които нарушават правилата на играта или се опитват да пиратстват.

По-големите приходи в джоба на студиата означават инвестиране в "по-рисковани" начинания. Един от примерите е съвместна инициатива на създателя на игри Trion World Network и американския кабелен канал Sci Fi. Плод на обединените им усилия са телевизионно шоу и онлайн видеоигра, които следват един сюжет, като действието ще прелива между двете медии. Тъй като играта ще се намира на сървър, почти всяко устройство ще може да има достъп до нея - от компютри до PlayStation.

Така че студиата за игри най-вероятно ще продължават да инвестират все повече в интернет. Техният възход вероятно ще бъде финансиран от бурно растящите постъпления на световната развлекателна индустрия, които по данни на анализаторите от DFC ще достигнат $57 млрд. през 2009 г. Преходът към интернет обаче няма да мине гладко и очаквано ще срещне съпротивата на гигантски търговски мрежи като Wal-Mart. Все пак компании от този тип все още държат голямата част от пазара на игри. Също така разпространението на високоскоростния интернет не означава, че физическите магазини за игри ще изчезнат за една нощ. Така, както не са загинали книжарниците, въпреки че всеки може да чете книги и в интернет. Промяна обаче със сигурност няма да има за родителите. Те ще трябва да плащат солидни суми за забавлението на децата си.

------

* Оръжие в ролевата онлайн игра World Of Warcraft, измислено по идея на анимационния сериал South Park
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена) 1 Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена)

Първите частни астронавти проведоха "суха тренировка" преди финалния авариен тест на капсулата Crew Dragon днес

19 яну 2020, 5192 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

17 яну 2020, 1382 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Бързо, по-бързо, USB 3.0

Третата версия на най-популярния стандар за пренос на данни вече хлопа на вратата ни

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10