Онлайн съм, следователно съществувам
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн съм, следователно съществувам

Онлайн съм, следователно съществувам

Как да изградим и да управляваме виртуалната си репутация

Калина КАЛЧЕВА
3954 прочитания

© Shutterstock


Това, което излезе като резултат в Google, след като някой напише името ви в търсачката, е новата ви визитна картичка. Това твърдение въобще не е преувеличено. Всички сме чували истории за работодатели, които проверяват служителите си онлайн. Повечето от нас са "шпионирали" съученици, бивши гаджета, бизнес партньори и съседи с помощта на интернет - било то чрез блог, социална мрежа, онлайн търсачка. Въпросът в случая е следният: как да следим какво се говори за нас онлайн и как да управляваме по-добре личните си дири в интернет?

Републиканци на борда

Влиянието на интернет върху нагласите на хората спрямо продукт или даден човек е изключително. Челен пример за това ни дава американската политика. След края на предизборната кампания Републиканската партия започва анализ на причините за неуспеха й. Стига се до извода, че интернет не е достатъчно ефективно използван за контакт с поддръжници. Републиканците приемат присърце каузата за усвояване на онлайн социалните мрежи и медии.

Така изведнъж важна точка от дневния ред на партийните сбирки става... броят контакти в социалната мрежа за микроблогване (кратки съобщения за текущи случки и наблюдения) Twitter на висшите членове на партията. Вестник Wall Str. Journal описва как сериозни политици на сериозни позиции в щатската администрация следят популярността си в социални мрежи, променят по няколко пъти на ден статуса си там и на всичко отгоре дават партиен отчет за тази дейност. Кен Блекуел, бивш секретар на щата Охайо, е горд собственик на профил във Facebook с 4000 контакта и такъв в Twitter с 2500 последователи.

Нещо повече: републиканците имат и сайт, който насърчава използването на Twitter като комуникационна среда за подкрепящи ги единомишленици. Изведнъж да кажеш онлайн "благодаря" на привърженик добива значение за политиците. Естествено големите компании отдавна следят онлайн връзките си с потенциални клиенти, което изискваше допълнителен финансов ресурс. Сега обаче всеки изкушен от онлайн славата или желаещ да рекламира собствения си бизнес може да го направи без особени усилия.

Място под слънцето

Малко онлайн публичност не вреди, естествено без да стигаме до ексхибиционистични прояви. Откъде да започнем все пак, ако сме решили да изградим "виртуален бранд"? Основа на виртуалната ви репутация е персоналният блог - за начинаещите са предназначени безплатните платформи wordpress.com или blogspot.com. Eстествено, новото ви интернет Аз няма да е завършено без профил в някоя социална мрежа. Тук може да избирате между LinkedIn за професионални контакти, най-масовата мрежа Facebook и Twitter за миниблогване. Всичко това може да визуализирате със собствен профил в сайт за обмен на снимки (Flickr, Picasa) и да добавите музикален съпровод със слушателски профил в Last.fm или собствен подкаст (аудиоблог). Не забравяйте, че интернет е най-интерактивната медия. Промотирайте блога си, като използвате Twitter, за да поставите линк и да генерирате трафик към нов пост и обратно.

Не е задължително блогът ви да е специализиран в някаква тема, но е полезно. Малко са хората, които, описвайки единствено собствения си живот, могат да събудят постоянен масов интерес. Така че мислете за читателите си, докато пишете.

Грижата за толкова различни късчета "виртуална личност" е трудна. Един от вариантите за управление на различни профили в няколко социални мрежи е FriendFeed. Услугата събира всички новости около вас от различни социални мрежи на един място - от профила ви в сайта за видеообмен YouTube през този в онлайн магазина Amazon до акаунта ви в MySpace.

За да изградите цялостен, постоянен онлайн имидж, е добра да сте с едно "лице" или аватар навсякъде. Сайтове като OpenID или Gravatar синхронизират снимките, паролите и имената ви навсякъде, където "минавате". Можете да подчертаете индивидуалността на личния си блог и чрез негов собствен аватар (фавикон). Такъв може да си нарисувате на сайта Favicon.

След като вече сте навлезли в изграждането на онлайн имидж, най-вероятно ще се изкушите да следите развитието му. Специалистите по онлайн репутация (да, такава професия вече съществува) съветват да се информираме редовно за продуктите и услугите на конкурентите, ключовите им служители и оферти. Ако поддържаме личен блог, трябва да следим къде се споменава не само той, но и ние като автори, също така трябва и да знаем кой е водещият блог в нашата сфера.

Движението и авторитета на блогове може да следите в technorati.com. Както в доста други сфери на онлайн комуникацията, и тук Google ще е пръв ваш приятел - чрез Google Blogsearch може да търсите в блоговете по дума, а чрез Google Analytics да следите и да анализирате трафика към сайта си.

Къде сме ние:


Проследяване на коментари: www.backtype.com.


Проследяване на тагове: www.keotag.com Лесно може да търсите материали по даден таг в няколко онлайн търсачки, YouTube, сайтове за микроблогове.


Проследяване на блогове, микроблогове и т.н.: www.socialmention.com. Генерира резултати от Digg, Delicious, Twitter и т.н.


Проследяване на рейтинг и линкове: www.socialmeter.com ; Mоже да видите колко споменавания има вашият сайт в Google, Twitter и т.н.

Това, което излезе като резултат в Google, след като някой напише името ви в търсачката, е новата ви визитна картичка. Това твърдение въобще не е преувеличено. Всички сме чували истории за работодатели, които проверяват служителите си онлайн. Повечето от нас са "шпионирали" съученици, бивши гаджета, бизнес партньори и съседи с помощта на интернет - било то чрез блог, социална мрежа, онлайн търсачка. Въпросът в случая е следният: как да следим какво се говори за нас онлайн и как да управляваме по-добре личните си дири в интернет?

Републиканци на борда


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive


    Въпросът е защо трябва да сме интернет звезди

  • 2
    Avatar :-|
    пресен емигрант

    Анонимен, някои хора нямат избор - обществено известни личности са, и интернет е пълен с публикации за тях - някои от които съвсем не доброжелателни и похвално. Имидж, PR, чаткаш ли :)

  • 3
    Avatar :-|
    oggin

    Или ако перефразираме стария лаф : Ако ти не се занимаваш с интернет, не значи че интернет не се занимава с теб :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK