Хайку е японска къса поетична форма. Три реда и съответно 5-7-5 срички рисуват моментно отражение на света в красива и ефектна лаконичност. Най-често в едно хайку се появяват съвсем обикновени образи от заобикалящия ни свят - природа или предмети от бита.
Лаконичността обаче провокира усилие за качество, за импресия на момента. В общи линии идеята на хайку - простота, улеснение, общуване - е най-доброто обяснение за успеха на микроблога Twitter.
Онлайн хайку
Twitter полетя в онлайн пространството през 2007 г. Преносно и буквално, защото името му идва от английски и значи чуруликам, а логото на сайта е канарче. В рамките на максимум 140 знака потребителите на микроблога могат да кажат каквото си поискат. Ограничението е концептуално, а не само техническо (писането в Twitter може да става и чрез sms от мобилен телефон).
Мъдреците, както знаем, винаги говорят кратко и ясно. Ограничението на Twitter се опитва да превърне обикновените хора в мъдреци. Потребителите, които ви харесват и искат да следят микросъобщенията ви, стават ваши "последователи". А ние, поне в собствените си очи, ставаме по-интересен и значими - нали има хора, които ни следват.
Броят на потребителите на Twitter постоянно расте. Няма официални данни за присъединилите се към мрежата на Obvious (от англ. очевиден) - компанията, създала проекта. Според анализаторската агенция ComScore броят им само в САЩ е 1.9 милиона. От април 2008 г. Тwitter има и японска версия, която се разрасна толкова бързо, че в момента японският е вторият по използване език за микроблогване.
Спомагателен фактор за успеха на Twitter освен простата концепция е и отвореният приложен програмен интерфейс. Той позволява на всеки да създаде онлайн приложение към сайта. Например специална програма, включваща и хардуерно обезпечаване със сензор, следи кога цветята у дома имат нужда от поливане. Така маргаритките вкъщи могат да ви изпратят съобщение по Twitter, че пак сте ги забравили. Съществуват и хиляди други допълнения - за търсене на хора със сходни интереси, публикуване на снимки и какво ли още не.
Опиши се
Всеки има нужда да се дефинира и предефинира, да се опита да бъде мъдър. Освен ограничението в съдържанието друга успешна част от идеята на Twitter е въпросът какво правиш. Възможността да споделиш нещо незначително вече е легитимирана като допустима. Преди време писането в блог носеше част от тази интимност, усещането, че въпреки че имаш 2000 читатели, няма натиск да говориш само сериозно, фокусирано, с претенция. Това обаче не е така в момента. Например Джейсън Каланис, основател на Weblogs.Inc, която продаде на AOL притежаваните от нея и вписвани от блогъри сайтове през 2005 г., напусна официално блогърското общество миналата година. "Блогването просто е твърде голямо, твърде неперсонално, няма интимността, която ме привлича", споделя той по повод решението си. Да поддържаш собствен блог наистина може да стане тежка отговорност и инвестиция във време. Twitter от своя страна прави точно обратното.
Силният интерес към кратки форми на самоизразяване не е характерен само за Twitter. Статистика на Facebook твърди, че около една десета от активните му потребители (или над 13 млн. души) сменят статуса си поне веднъж на ден.
Twitter е и уникална платформа за маркетинг и пропаганда. Кратката форма сякаш е създадена за рекламни афоризми и скъсяване на дистанцията между марка, политик и т.н., от една страна, и обикновените хора - от друга. Компютърният производител Dell например има 11 000 последователи в Twitter. Mрежата се използва за обслужване на клиенти, реклама и съобщения за промоции. По изчисления на компанията усилията, вложени в този комуникационен канал, са генерирали 1 милион допълнителни печалби.
Освен това пряко използване на Twitter бизнесът вече не може да си позволи да подцени и силата на маркетинга "от уста на уста". Всеки потребител на Twitter е свободен бързо и лесно да сподели в движение какво е видял - зле измити чинии в ресторант или пък некачествена стока в магазин. Това може да причини големи загуби да въпросните компании, ако подценят силата на тази нова комуникационна среда.
Полетът на птичката
Колкото и да е силна и популярна, концепцията на Twitter има две съществени и - както често става - взаимообвързани пречки. Първата е, т.нар. fail whale,* или с други думи, симпатичната картинка на животното, която се появява, когато сайтът не е достъпен. За съжаление Twitter често имаше проблеми с техническото си обезпечаване. Причината е, че системите, които могат да поемат такъв наплив от посещения, са недостатъчни като количество, но затова пък скъпи за закупуване и поддържане. Случаите на прегряване съвпадат с особено интересни за потребителите събития като представяне на нов продукт на Apple и т.н.
По-сериозният проблем е, че Twitter реално не печели пари. Сайтът няма работещ бизнес план, не се издържа от реклама или абонамент. Засега мрежата е поддържана чрез инвестиции, което не може да продължи вечно. Някои анализатори смятат, че Twitter е изпуснал подходящия момент, за да намери бизнес фокус, и че на този етап потребителите няма да приемат появата на реклама в любимата си мрежа.
Всъщност това не е точно така - в японската версия на сайта онлайн реклама вече има. Самата природа на съобщенията в Twitter също търпи реклами или де факто нежелани съобщения. Влизайки в Twitter, потребителите, освен да споделят, се съгласяват и да бъдат изненадвани от останалите пишещи хора. Освен това потребителите много по-лесно биха приели модел, който да гарантира съществуването на мрежата финансово, т.е. реклама, стига да е умерена.
Стъпка в тази посока е разработването на TwitterHawk. Това е външно приложение, което позволява на рекламодателите да следят използването на предварително зададена ключова дума. Щом потребител напише, да кажем, "кафе", от местния магазин за насипно кафе и чай могат да му изпратят кратко съобщение в стил "Здравей, ела при нас". Рекламните съобщения не би трябвало да "замърсят" Twitter невъобразимо - засега се планира да са по едно на ден. Според анализатори именно през 2009 г. полетът на Twitter ще подскаже каква ще е работещата бизнес стратегия и ще стане финансово успешен.
----
*паднал кит (от англ.) - китовете са наричани канарчетата на моретата заради звуците, които издават
Хайку е японска къса поетична форма. Три реда и съответно 5-7-5 срички рисуват моментно отражение на света в красива и ефектна лаконичност. Най-често в едно хайку се появяват съвсем обикновени образи от заобикалящия ни свят - природа или предмети от бита.
Лаконичността обаче провокира усилие за качество, за импресия на момента. В общи линии идеята на хайку - простота, улеснение, общуване - е най-доброто обяснение за успеха на микроблога Twitter.
7 коментара
Реклама във вида на банери, флаш и т.н няма да има. А пък това с едно рекламно съобщение на ден на никого няма да се хареса. Говори се, че скоро компаниите ще плащат за да имат официален акаунт в twitter.
на мен ми прилича не на "врабчово чуруликане" а на "хитрата сврака", която всичко уж знае всичко е видяла на всякъде но, не разбрала за какво става дума! лично мнение!
Статуса може да бъде сменен по 100 пъти и в icq и skype.
За ползата от това всички да дават гръмки и кратки обяснения и определения като Градоначалници, хм странно...на къде върви този свят?
Много харесвам стила на Капитал и затова много си личи кога една статия е превеждана и от там - безлична. Вестникарският стил от САЩ е различен от този в България и не задължително е по-добър.
Съмнявам се, че Twitter няма бизнес стратегия. Както Facebook, той е яка машина за изследване на общественото мнение и маркетинг стратегии. След като всякакви организации започнаха да обръщат внимание на защитата на личните данни, покрай спам съобщенията и терористичните заплахи, индустрията намери начин да накара потребителите сами да ги предоставят. "Засега мрежата е поддържана чрез инвестиции", а няма печалба. Кой инвеститор, по време на криза (а и без криза) ще инвестира без да има бизнес план? Бизнес планът на Twitter е да следва Facebook по петите.
"Всеки има нужда да се дефинира и предефинира" - това именно е в основата на американската социална шизофрения.
използването на Twitter за привличане на нови партньори е също добро приложение, например Betfair вече набира онлайн партньори именно чрез Twitter
то вие забелязахте туитър, когато той започна да залязва:-)
You live in my head.
&t=123004795&p=659809#p659809
When a memory
outshines and
a glimmer of
love discovers
a care, you
live in my
head....
Francesco Sinibaldi
http://neighbors.denverpost.com/viewtopic.php?f=20
туй маркетчията... ако нема реклама... не разумей... нооо... дай на един статисчия... от пиенджи да речем... достъп да майнва в туитърската база... шее штаслиф... ако го чарджнат само несколко мильона на час... ако и да нема реклами... :)))