Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 мар 2009, 14:23, 2854 прочитания

Сбогом, двуцифрен ръст!

Постъпленията от онлайн реклама в САЩ падат, но скоро отново се чака ръст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди няколко месеца, когато ставаше дума за приходи от реклама в интернет, изразът "небето е пределът" беше изключително уместен. После дойде финансовата криза. Дали сега същото това небе няма да се стовари върху онлайн рекламата? Оказва се, че уж неуязвимият онлайн маркетинг също страда от рецесията. Анализатори на IDC предричат, че в първото тримесечие на 2009 г. приходите от интернет реклама в САЩ ще паднат с около 5%. Това се случва за пръв път от дотком кризата през 2001 г.

Тенденцията се очертава ясно през последните три месеца на 2008 г. Данните на IDC сочат, че ръстът в постъпленията от онлайн реклама в САЩ от октомври до декември е едва 0.4%. Тоест растежът се забавя и скоро може да изчезне. Предвид темповете, с които секторът се увеличаваше в последните няколко години, подобно забавяне е равносилно на (внимание!) криза. Въпреки това интернет остава най-светлият ъгъл в цялата индустрия. Особено на мрачния фон на свити бюджети за всякаква реклама в целия свят. В САЩ например общият спад в сектора може да стигне 10% тази година, пише в доклад на Barclays Capital. Няма нищо учудващо предвид следната зависимост, която анализаторите на Morgan Stanley са открили: всеки един процент от годишния спад на брутния вътрешен продукт отговаря на около 4% намаление в разходите за реклама.


През призмата на кризата

Прогноза на IDC отпреди няколко месеца гласеше, че през 2009 г. онлайн приходите ще се увеличат с 10%. По това време куп анализатори пророкуваха, че финансовата криза е моментът, когато ще има бум на рекламата в интернет. Яркото предимство на мрежата, смятаха те, е по-доброто измерване на ефективността на рекламните кампании. Другото тяхно редовно твърдение е драстичната разлика между броя на хората в интернет и парите, които се харчат за реклама онлайн. Например през 2008 г. по неофициални данни в България има над 3 млн. онлайн потребители и 20 млн. лв., похарчени за интернет маркетинг. Следователно рекламодателите трябва да последват тези хора онлайн. Звучи логично, нали?

Точно тези два аргумента ще запазят рекламата в интернет над водата за разлика от другите медии, смятат блогърите на TechCrunch. Но засега няма да доведат до чудовищни приходи. Със сигурност не и през 2009 г.



Една от причините за потенциалния успех е измерването на ефективността на рекламата в интернет. Бизнесът иска да знае как всеки негов долар влияе на продажбите и твърди, че засега уебсайтовете не им предоставят такива данни. "Да, със сигурност рекламодателите и агенциите могат да проследят подробно кликовете и ангажирането [на потребителите] в интернет. Но само телевизионната реклама засега демонстрира връзка между разходите за реклама и ръста в продажбите." Изказването е на Ник Дентън, изпълнителен директор на Gawker Media - мрежа от сайтове с технологични новини. Забележете, че това го казва не рекламодател, а представител на медиите в интернет.

Лимонада от кликове

Ситуацията е най-кисела за банерите, обяснява Имран Кан в аналитичен доклад на J.P. Morgan. Те са традиционен онлайн формат, тръгнал от офлайн медиите, и може би заради това сега те търпят най-много критики. Много хора са развили т.нар. банерна слепота и напълно игнорират рекламните картинки в мрежата. Ръстът при тях се забавя вече няколко месеца и според Хенри Блоджет от BusinessInsider през 2009 г. ще има спад в приходите от тях в размер на 10%. Така че тази година вероятно най-много ще пострадат интернет компаниите, залагащи на банери. Погледите са насочени към Yahoo и AOL. Тези, които разчитат на кликове, като Google вероятно ще излязат "по-сухи".

Очакваната миграция към кликовете ще циментира ръста на рекламата, вградена във видеоклиповете в интернет, сочи анализът на J.P. Morgan. eMarketer вече намали прогнозите си за увеличението в тази категория от 81% на 45%. Рекламата, излъчвана от дисплея на мобилните телефони, също ще трябва да изчака по-добри времена. Много мрежи за продажба на реклама в интернет едва ли ще оцелеят. Първи ще си отидат тези, които разпределят автоматично рекламите между всякакви сайтове без знанието на купувача. Затова те биват обозначавани като "слепи". Обратно, можем да очакваме повече успехи от мрежите, прицелили се в по-специфични аудитории. Това е заключението на скорошен доклад на the Rubicon Project - глобална мрежа от над 350 рекламни мрежи.

Говорейки за мрежи, сайтове за социални контакти като Facebook все още търсят начин да превърнат милионите си потребители в приходи. Явно хората не желаят да гледат реклами, докато общуват с приятелите си. От J.P. Morgan съветват тези сайтове да продават повече кликове, виртуални стоки от рода на коктейл за $3 в рамките на социалната мрежа и т.н.

Постъпленията от кликове от своя страна ще продължават да растат. Те са уникални за интернет и поставени в контекста на съдържанието на даден сайт, могат да бъдат много ефективни. Силата им е в това, че рекламодателят плаща само ако има активно действие от страна на потребителя. Все по-бясното търсене на точната аудитория ще напомпа ръста и при т.нар. маркетинг, основан на човешкото поведение. Един от методите там е изучаване на любимите ви сайтове, посочени от вас в браузъра ви, и излъчване на реклами, съобразени с вашите интереси.

Като цяло интернет рекламата ще продължи да расте. Увеличението в глобалните приходи за 2009 г. се очаква да бъде 10%, а в САЩ - 5%, твърди проучване на GroupM. Възможно е слабите първи три месеца да се повторят, но въпреки това прогнозата за онлайн пазара на реклама е по-скоро оптимистична. Наскоро мрежата измести пресата като основен източник на новини за американците и няма причини маркетинговите инвестиции да не последват хората в интернет.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 10 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 3631 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1823 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Къде са ми парите

Няколко безплатни онлайн услуги, които ще ви помогнат да следите изкъсо личния/семейния бюджет

Още от Капитал
Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10