Електронните игри притежават едно безспорно качество, което ги прави по-изгодна покупка от филмите например. Те предлагат развлечение в продължение на десетки, а понякога и стотици часове. Недостатък при тях е високата първоначална цена, която при хитови заглавия достига $60-70. Освен това хората, които предпочитат този начин на забавление, неизбежно натрупват огромни колекции от стари продукти, които събират прах, понасяйки своята безславна съдба, забравени от света.

През последните няколко години вследствие на тази характерна ситуация бавно се заражда пазарът на използвани компютърни и видеоигри. Гейм производителите и разпространители най-често коментират появата на този сегмент от две гледни точки - заплаха към реализацията на новите, хитови продукти и възможност за вторична печалба от стари, но все още интересни и търсени заглавия.

Според представители на гейм отдела на Microsoft развитието на пазара на употребявани игри е по-скоро положителна тенденция. Тя ще позволи на повече хора да достигнат до продуктите на развлекателната индустрия. Друго предимство е и фактът, че повечето налични методи за изкупуване на стари игри са свързани с тяхната замяна за нови. Т.е. връщате архаичните кутии и получавате актуални заглавия на по-ниска цена. По всичко личи, че този модел ще се развие, защото корпорации от ранга на Amazon (онлайн магазин), Best Buy (магазини за електроника) и Toys R Us (търговска верига за играчки) изявиха ясно желанието си да се потопят в този бизнес. И докато при последните две компании това са все още инициативи в ранен стадий, то в началото на месеца Amazon стартира онлайн платформа и реално вече е участник в този перспективен пазар.

Стимули

Интересът към използваните компютърни и видеоигри до голяма степен е подсилен от два фактора. Първо - добрата практика на GameStop, най-голямата верига от магазини на дребно за продажба на игри в САЩ, а също така и от влиянието на икономическата криза върху покупателните навици на хората. За миналата година GameStop, която оперира в 17 държави (но основно в САЩ) с над 6000 магазина, регистрира приходи само от сегмента на използваните компютърни игри от над 2 млрд. долара. Високите приходи идват и от факта, че старите заглавия се изкупуват за символични суми от по 5 - 10 долара, а след това се продават в пъти по-скъпо. Следователно и крайната печалба е по-добра.

Услугата на Amazon е различна - чрез нея корпорацията поема пощенските разходи на потребителите, които изпращат своите стари игри и след това получават определен брой кредити, с които могат да пазаруват различни стоки от каталозите на Amazon. Защитниците на модела на GameStop смятат това за погрешна стратегия, изтъквайки факта, че хардкор геймърите не обичат да чакат, а предпочитат на отидат на място със старите си игри и половин час по-късно вече да се забавляват в компания на поредната версия на Need For Speed например. От друга страна, в доклад на анализаторската компания Electronic Entertainment Design and Research (EEDR) се твърди, че "програмата, която Amazon предлага, ще бъде успешна и доходоносна", пише cnn.com. "Вярваме, че по-голямата част от бизнеса ще дойде от разрастването на пазара на използвани игри, отколкото от завземане на пазарен дял от конкуренти като GameStop", се казва в доклада на EEDR.

Приходите на GameStop за миналата година, интересът, проявен от мощните американски корпорации Amazon, Best Buy и Toys R Us, и очакванията за все по-обмисленото пазарно поведение на потребителите са ясни знаци за бъдещето развитие на пазара на използвани компютърни и видеогри. За момента моделите на GameStop и Amazon са достатъчно различни, за да не предизвикат пряк сблъсък, а и очакванията за разширяване на пазара предвещават наличие на място за повече компании. Остава само да видим какви ще са конкретните предложения на другите проектопрекупвачи на използвани компютърни и видеоигри - Best Buy и Toys R Us, които едва ли ще отложат още дълго качественото си навлизане в този явно доходоносен и перспективен бизнес.

Електронните игри притежават едно безспорно качество, което ги прави по-изгодна покупка от филмите например. Те предлагат развлечение в продължение на десетки, а понякога и стотици часове. Недостатък при тях е високата първоначална цена, която при хитови заглавия достига $60-70. Освен това хората, които предпочитат този начин на забавление, неизбежно натрупват огромни колекции от стари продукти, които събират прах, понасяйки своята безславна съдба, забравени от света.

През последните няколко години вследствие на тази характерна ситуация бавно се заражда пазарът на използвани компютърни и видеоигри. Гейм производителите и разпространители най-често коментират появата на този сегмент от две гледни точки - заплаха към реализацията на новите, хитови продукти и възможност за вторична печалба от стари, но все още интересни и търсени заглавия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове