С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 апр 2009, 13:13, 2454 прочитания

Медийният експерт Дан Гилмор: Дигиталният формат ще победи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трябва ли печатните медии да променят своя бизнес модел?
- Да, нямат избор.

Как ще стане това?
- Дори сега има повече от един бизнес модел, в бъдеще ще има все повече. Някои от настоящите все още ще работят. Не мога точно да кажа кой ще бъде най-успешен, ще бъдат няколко нови модела.


Кои са новите модели?
- Рекламата няма да изчезне. Тя обаче ще работи само за медии, които са много добре таргетирани. Най-общо там, където журналистиката е уместна за рекламодателя. Заради това технологичните издания вече са почти напълно в интернет. Това важи и за тесни теми, в които хората искат да говорят за идеи и политика. Вероятно няма да видим същата норма на печалба като от едно време. Абонаментът все още работи на някои места, но не както преди. Някои вестници продават консултантски услуги. Например някои журналисти могат да говорят на конференции. Това е добър бизнес. Разбира се, има и журналисти, които са готови да пишат, ако някой им плати.

Трябва ли правителството да финансира губещите вестници?
- Не. Държавите отдавна помагат на някои медии по директен и недиректен начин. Правителството на САЩ влияе много върху публикуването на статии, но това не е толкова очевидно. Има две неща - Първата поправка на конституцията, а другото е, че дълги години много ниските пощенски такси са субсидирали независимостта на изданията. Така държавата е искала да бъде сигурна, че новините ще достигнат хората навсякъде. Сега по-скоро бих предпочел парите на данъкоплатците да отидат за национална фиброоптична мрежа за високоскоростен интернет за всички.

Каква е рецептата за успеха на онлайн изданията? Там рекламата все още не носи достатъчно приходи.
- Няма една такава.



Дали вестниците трябва да променят съдържанието си? Например да го направят по-субективно или графично?
- До, но това няма да е достатъчно. Сега хората правят страшно много иновативни неща в посока визуализация. Но това не стига. Трябва да има още много експерименти, за да проверим кое работи.

Какво мислите за медиите, които публикуват новини, изпратени от хората?

- Те са част от бъдещето. Традиционните медии трябва да разберат, че сега новините са общуване. Аудиторията е част от процеса, но и конкурент. Но е неприемливо само да очакваш хората да изпращат новини. Те могат само да помогнат с репортажи и сътрудничество. Или пък да блогват.

 Ще започнат ли вестниците да работят като неправителствени организации?
- Да, някои от тях. Очаквам техният брой да расте. Повечето ще действат като уеб базирани организации.

Какво ще се случи с разследващите репортери?
- Те винаги ще имат работа. И то такава, която не разчита на приходи от реклама. Регионалните разследващи репортери обаче срещат повече проблеми.

Смятате ли, че седмичните издания имат по-голям шанс да оцелеят от ежедневниците?

- Не, това разделение няма никакъв смисъл. Не става въпрос кой вестник ще оцелее, а коя новинарска организация ще оцелее. Пазарът се движи твърде бързо. Надявам се, че "Гардиън", "Уолстрийт джърнъл", "Ню Йорк таймс" ще оцелеят. Тиражът на "The Economist" например е доста стабилен. Оптимист съм за бъдещето на журналистиката. Дигиталният формат ще победи. Все още сме много рано в този преход. Ще бъде много смущаващо, че ще загубим някои неща, но и ще спечелим нови.

Профил
Дан Гилмор е тeхнологичен журналист. Работил е във вестниците San Jose Mercury News, Kansas City Times и Detroit Free Press. Гилмор отразява активно дотком бума в края на 90-те години от своя блог към сайта SiliconValley.com. Сега е директор на Центъра за предприемачество в дигиталните медии "Найт" към Държавният университет в Аризона. През 2004 г. публикува своята книга "We The Media: Grassroots Journalism by the People, for the People" в интернет под лиценз Creative Commons. Година и половина по-късно книгата излиза на хартия. Дан Гилмор е инвеститор в няколко онлайн компании, сред които Seesmic, Dopplr и Wikia. Притежава акции в New York Times. Сега работи върху книга за медиите в онлайн епохата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет" 5 Boeing неочаквано спря проекта за товарен космически "самолет"

Въпреки това обаче корпорацията вече е усвоила за целта около 150 млн. долара от щатската изследователска агенция DARPA

28 яну 2020, 1527 прочитания

Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei Лондон е на крачка от отхвърляне на натиска от Вашингтон за Huawei

Спецслужбите познават как китайската компания работи във Великобритания и смятат, че могат да контролират евентуален риск

27 яну 2020, 1380 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
За едни - боклук, за други - злато

Как да продадем стария си компютър

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10