С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 19 юни 2009, 14:08, 6386 прочитания

Уроци по цифровизация

САЩ показва как телевизията в една държава може да стане цифрова без много сътресения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Какво е общото между автомобилните състезания NASCAR и телекомуникационния регулатор на САЩ - Federal Communication Commission (FCC)? Отговорът е прост: дигиталната телевизия.

Може да ви звучи странно, но дори държавен орган като FCC реши да прибегне до маркетингови активности и рекламира планирания преход от аналогово към цифрово излъчване чрез финансиране на автомобилен отбор от NASCAR. Наистина спонсорираната кола претърпя катастрофа по време на едно от състезанията, но за сметка на това цифровизацията в САЩ, след един отложен фалстарт, финишира успешно на 12 юни 2009 г. Така САЩ се превърнаха в най-голямата държава до момента, която преминава изцяло към дигитално разпространение на телевизионния сигнал. И даде повод за размисъл върху потребителския аспект на този преход.


Заровеното богатство

Комерсиалното телевизионно излъчване набира популярност още през 40-те и 50-те години на XX в. По това време, както се досещаме, радиочестотният спектър, в който се предават аналоговите телевизионни сигнали, не е кой знае колко използван и щедро е заделен за телевизията. Бъдещето обаче е отредено на комуникациите чрез безжично предаване т.е. мобилни телефони, Wi-Fi интернет и т.н. За тях същият този ограничен радиочестотен спектър е жизненоважна необходимост.

Аналоговото предаване на телевизионен сигнал е разточително, защото използва твърде много ресурси, а същевременно е и ограничаващо от гледна точка на услуги за самите зрители. Възможностите на дигиталните технологии са много по-богати - видео по поръчка (video-on-demand), интерактивност, повече канали и информация – за времето, борсова информация и какво ли не. За покриване на еднаква площ чрез дигитално (т.е. в цифров вид) предаване пък е нужна 100 пъти по-ниска мощност, отколкото при аналогово.



Нещо повече - цифровизацията позволява компресия на данните без промяна в качеството на получения образ и звук. Така в един радиочестотен канал могат да се предават няколко програми - от 4 до 6 при ефирно предаване и до 12 - при кабелно и сателитно. Оттам следва и най-важното предимство на цифровизацията в средносрочен план. Дигиталната телевизия ще освободи ценни части от радиочестотния ефир за високоскоростен безжичен интернет, мобилна телефония и т.н. Правителствата пък могат да спечелят (или поне да покрият част от разходите си по цифровизация) като раздадат на концесия тези честоти.

Ето защо по цял свят започва целенасочено да се планира и осъществява преход към следващата телевизионна ера - дигиталната. Но, както става често, промените са съпроводени от много малки неуредици, а те от своя страна се преодоляват само чрез мащабно планиране. Такъв в общи линии бе и случаят с наскоро случилата се цифровизация в САЩ.

Успешен финал

Преминаването към дигитално ефирно разпространение изисква от телевизионните компании изграждане на нова инфраструктура, каквато в САЩ се създава след държавно лицензиране. Зрителите пък трябва да притежават приемници, разчитащи сигнала. Новите модели тв приемници разполагат с вградени цифрови тунери. Всички телевизионни устройства, продадени след 2007 г. в САЩ, бяха снабдени с такъв. В България такава мярка все още не се прилага, а наличните тунери са с няколко различни алгоритми за декодиране (един от които, MPEG-2 може да се окаже неподходящ).

По-старите телевизори се нуждаят от допълнителен декодер (т.нар. set-top-box). Повечето държави субсидират покупката на такива устройства за нуждите на социално слаби семейства. По същия начин и в САЩ в началото на 2008 г. (тоест година преди обявената дата за цифровизация – 7 февруари 2009 г.) започна раздаването на купони на стойност 40 долара за декодери на тези 10% телевизионни зрители, разчитащи само на ефирна телевизия. С приближаване на момента за прекратяване на аналогово предаване обаче се оказа, че около 7% от засегнатите няма да могат да приемат дигитална телевизия. Затова, а и поради пазарни интереси, последва отлагане на дигиталния преход до 12 юни т.г. Правителството отдели допълнително 740 милиона за купони и комуникационно подсигуряване на промяната (чрез реклама и отваряне на кол-центрове за въпроси по темата).

Така в крайна сметка се оказва, че САЩ са раздали 31 милиона купона за декодери. Въпреки това в началото на юни 3% от зрителите, или 2.8 милиона души (по данни на анализаторската компания Nielsen), все още не са готови за цифровизацията. За сравнение: в България близо 30% от зрителите (около 2 млн. души) могат да гледат само аналогова телевизия.

След като потребителите се сдобият с декодери, те трябва да започнат да ги използват правилно. В деня след голямата промяна в САЩ FCC получава над 300 хиляди обаждания от потребители. Благодарение на 4000 телефонни оператори потребителите са обслужени след максимум 5 минути.

Покрай подмяната на хардуера спечелиха и американските търговци на битова техника, които отчетоха 30% увеличаване в продажбите на телевизори на годишна база за първите месеци на годината, а отделно получиха и допълнителни приходи от покупки на декодери. В същото време честа практика бяха големите намаления на този вид стоки

Американската администрация помисли и за потребителите, останали извън света на дигиталната телевизия. За нуждите на системата за спешни съобщения, касаещи бедствени ситуации, станции из цялата страна запазиха наземното си аналогово предаване. Част от освободилия се радиочестотен спектър пък бе предварително заделен за нуждите на полиция, пожарна и т.н.

При цифровизацията в САЩ 1609 от общо 1745 големи телевизионни станции преминаха към дигитално предаване. Разходите на правителството за подпомагане на потребителите са около 2.1 милиарда долара. Срещу тях обаче то получава приходи в размер на 20 милиарда долара от провелите се миналото лято търгове за разпределение на част от освободилия се спектър. Пак за сравнение: по думите на еврокомисаря по телекомуникациите Вивиан Рединг в България едва 36% от честотния спектър се използва.

Макар и критикувана от някои, цифровизацията в САЩ мина успешно от гледна точка на крайните клиенти. При подобен преход е нормално да има "усложнения" - по-лош сигнал, временен смут на потребителите и т.н. След 12 юни обаче сме свидетели на още един урок как дигиталната телевизия – безспорно полезна за потребителите, може да стигне до тях максимално безболезнено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

SpaceX ще изстреля в орбита и космически туристи SpaceX ще изстреля в орбита и космически туристи

Частните мисии с пилотираната капсула Crew Dragon трябва да започнат още в края на 2021 г.

19 фев 2020, 1067 прочитания

FinTech Summit 2020: Финансовите технологии и изкуственият интелект FinTech Summit 2020: Финансовите технологии и изкуственият интелект

Оперативният директор и съосновател на "ЛогСентинел" Антон Герунов ще е лектор в конференцията на "Капитал"

18 фев 2020, 874 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Ще ме дават по... интернет!

Каква е разликата между уебтелевизията и IPTV решенията

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10