На гребена на вълната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На гребена на вълната

На гребена на вълната

Symbian Foundation ще стимулира разработчици да създават мобилни приложения за най-разпространената операционна система за смартфони

Асен Георгиев
4096 прочитания

© Shutterstock


Колкото и добре да ви служи мобилният телефон, идва момент, в който трябва да обновите софтуерните му възможности. Това важи с особена сила за смартфоните, които стават все по-достъпни и популярни в световен мащаб. Мобилните приложения се превръщат в мощно конкурентно предимство в борбата за надмощие между производителите на умни телефони. Доказателство за това е успехът на Apple App Store и интересът, който се заражда сред потребителите именно поради възможността за използване на над 65 000 (към момента) различни софтуерни продукта, съвместими с iPhone.

Звучи като добра идея

Очевидно не само Apple съзират потенциал в пазара на мобилни приложения. Миналия четвъртък Symbian Foundation направи сериозна заявка да получи своя дял от този набиращ скорост софтуерен сегмент. Организацията с идеална цел, която е собственост на финландския гигант Nokia, обяви, че навлиза в бизнеса с разпространение на софтуер за смартфони, работещи с операционна система Symbian. Това ще се случи чрез платформата Horizon. Очаква се тя да бъде онлайн още този октомври.

Платформата Horizon не е поредният магазин за приложения, каквито вече имат Apple, Nokia, Google, Microsoft, LG и Research in Motion. Тя е нещо като сито, което ще отсява качествените приложения за операционната система, която задвижва половината от смартфоните в света, а после централизирано ще ги разпраща по партньорски сайтове. Разработчиците ще бъдат свободни да пращат колкото искат програми. Одобрените програми ще са достъпни както чрез Horizon, така и в мрежата с партньорски магазини, която предстои да бъде изградена. За момента са подписани договори с Ovi Store на Nokia, Samsung Applications Store и AT&T MEdia Mall. Междувременно се водят преговори с поне още четири онлайн магазина (на мобилни оператори и производители на апарати), а вероятно в бъдеще ще се търси допълнително разширяване на мрежата.

Изгодата на Symbian Foundation, респективно на Nokia, ще бъде по-голямата популярност на телефоните с тази операционна система, което би накарало повече хора да ги купуват. Печалбата за разработчиците на приложения пък ще се изразява в приходите, които ще генерират продажбите на техните продукти. Symbian Foundation няма да таксува разработчиците за консултациите, които ще получават и за това, че ще могат да пласират приложенията си чрез Horizon.

Голям, колкото интернет

Пазарът на мобилни приложения ще бъде "голям колкото интернет". Броят на софтуерните продукти, предназначени за умни телефони, ще прескочи 10 милиона през 2020 г. Това прогнозира пред bbc.co.uk Иля Лаурс - изпълнителен директор на онлайн магазина GetJar, който регистрира над 14 млн. сваляния на софтуерни програми за смартфони месечно. Лаурс смята, че свръхмодерните напоследък мобилни приложения ще достигнат 100 000 до края на годината. Това ще е своеобразен връх, след който ще се наблюдава постепенно намаляване на темпото на създаването им. Той е убеден, че пик ще има след десет години, когато мобилните приложения ще са популярни колкото уебсайтовете днес.

На друго мнение е обаче Вик Гундотра, вицепрезидент по инженерна дейност в Google. Той смята, че мобилните приложения и магазини от типа на Apple App Store нямат шанс. Разбира се, Гундотра съзира бъдещето на сегмента в уеб базираните приложения, които могат да се достигат чрез браузър (в синхрон с концепция на Google - всичко в интернет). Силен аргумент в защита на тезата на Гундотра е липсата на единен стандарт за десетките, дори стотици модели смартфони и различни операционни системи. Това оскъпява създаването на мобилен софтуер и в много случаи прави тази дейност икономически нецелесъобразна. Решение на проблема Google вижда в създаването на уеб базирани приложения, които да могат да се използват от смартфони с различни операционни системи. Така те ще трябва да се оптимизират за малък брой браузъри вместо за голям брой операционни системи, твърдят от интернет търсачката. Очевиден проблем на тази концепция е все още високата цена на мобилния интернет и слабото покритие с безплатен безжичен достъп до мрежата.

Фактор в бъдеще време

Мобилната операционна система Symbian живее във всеки втори смартфон по света. Това може да звучи впечатляващо, но на фона на 70-те процента пазарен дял през 2005 г. си е малка катастрофа. Притеснителен за поддръжниците на фондацията е фактът, че в САЩ телефоните със Symbian са едва около 5%. Инициативата за подбиране и разпространение на качествени мобилни приложения обаче може да стимулира ръст. Не е тайна, че когато преди година Nokia придоби Symbian и основа Symbian Foundation, целта на финландската компания беше да наложи операционната система като стандарт при мобилните телефони, като започна да я разпространява безплатно. Сега тази идея би могла да бъде доразвита именно чрез Horizon. Целта е противопоставяне на епълския iPhone, който за второто тримесечие на годината регистрира 5.2 млн. продадени бройки или 626% ръст спрямо същия период миналата година.

Обиколка напред

Компанията на Стив Джобс създаде своя онлайн магазин за мобилни приложения още преди година. За този период са регистрирани 1.5 млрд. сваляния на приложения. Към момента в различните категории са разпределени над 65 000 приложения, а зад тяхното създаване стоят над 10 000 разработчици, които получават 70% от приходите при продажба.

Все още писането на такива програми изглежда примамливо начинание и много хора насочват вниманието си в създаването на малки компании, които да се занимават с това. За да бъде печеливша обаче подобна фирма, нейните приложения трябва да са постоянно в челото на класациите на сайта, в който се продават. Това е почти невъзможно, защото постоянно се разработват нови предложения. Някои разработчици на мобилен софтуер за iPhone вече определиха тази дейност като "лотария" - шансът да се добереш до върха на класацията не е базиран на качествата на твоя продукт, а на чиста случайност. Въпреки това интересът към създаването на мобилни приложения продължава да расте. Въпросът е доколко той е обоснован.

Много хора се втурнаха да пишат приложения, следвайки шумния успех на Apple App Store, но печалбата не е сигурна, коментира Иля Лаурс. Според него около 90% от разработчиците ще се провалят в опитите си да печелят по този начин - няма да могат да възвърнат инвестициите си или дори да изкарват достатъчно средства, за да живеят нормално само от тази работа. Основната причина за това е ниската цена на приложение и кратката му популярност. Също така и времето и средствата за оптимизирането му към различните операционни системи. В този ред на мисли идеята на Google за уебприложения звучи разумно. Стига мобилният интернет да поевтинее и да се измисли начин за използване на уеб приложения при липсата на интернет по подобие на Google Gears - система с отворен код, която освен в интернет позволява определени приложения да се използват, без да имате достъп до мрежата.

Колкото и добре да ви служи мобилният телефон, идва момент, в който трябва да обновите софтуерните му възможности. Това важи с особена сила за смартфоните, които стават все по-достъпни и популярни в световен мащаб. Мобилните приложения се превръщат в мощно конкурентно предимство в борбата за надмощие между производителите на умни телефони. Доказателство за това е успехът на Apple App Store и интересът, който се заражда сред потребителите именно поради възможността за използване на над 65 000 (към момента) различни софтуерни продукта, съвместими с iPhone.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK