Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 7 авг 2009, 1:49, 4029 прочитания

Отчаян опит

Associated Press ще опита нов модел за плащане на съдържание онлайн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

До няколко месеца Рупърт Мърдок смята да направи платени своите онлайн медии. Това включва лондонския "Таймс", "Ню Йорк пост", "Сън" и т.н. "Ню Йорк таймс" също обмисля таксуване на своите читатели в интернет. Без съмнение още медии ще тръгнат по този път. Междувременно новинарската агенция Associated Press (AP) също започва подобна инициатива. Тя иска да вгради софтуерен код във всички свои новини. Той ще защитава съдържанието от злоупотреба, където и да е публикувано в интернет. Софтуерът ще сигнализира за текст, използван от медиа без лиценз. Освен това кодът събира данни как потребителят чете новините и изпраща информацията на AP и нейните партньори. По-нататък от анализа могат да възникнат много възможности за бизнес. "Това е възможно най-важният ни проект", казва Андон Балтаков, зам.-директор на отдел "Стратегическо планиране" в AP. В началото софтуерът ще маркира само извънредните текстови новини на AP. По-късно ще се използва и във видео и снимки.

Идеята е системата да "насочва аудиторията към авторитетни новини", обяснява Андон Балтаков.


Реакциите са остри. AP обяви война на блоговете, единодушни са повечето онлайн журналисти. Конфликтът е между организация, съществуваща от времето на телеграфа, и новите онлайн медии. Зад позицията на AP стоят всички големи медии отвъд океана. Мрежата е собственост на своите членове - над 1500 вестници, радио и тв станции в САЩ. Те плащат абонамент на агенцията, за да публикуват нейните репортажи и понякога сътрудничат със свои новини. В началото на 2010 г. те също ще могат да се включат в защитния вал на АP.

Сега бизнес моделът на АP се пречупва в интернет. Често активните блогъри и агрегатори на новини (Google News) публикуват в своите статии откъси от материалите на агенцията с линк към пълния текст. АP би трябвало да печели от тази практика, защото получава нов интернет трафик, но хората предпочитат да четат краткия откъс вместо по-дългия текст в оригинал.

От АP са недоволни, защото според тях онлайн журналистите получават рекламни приходи с тяхната информация. От друга страна, медиите в интернет се позовават на доктрината за справедлива употреба в САЩ. Тя позволява да се използва част от лицензирана творба за целите на коментар, пародия, критика и т.н., без да се иска разрешение.



Разбира се, AP е права да преследва сайтовете, които без разрешение под свое име публикуват нейните пълни текстове просто защото те застрашават бизнеса й. Но това са малко на брой нарушители, а и АP вече осъди един - allheadlinenews.com. Така че вече има установени механизми как да става това.

Феърплей

Като цяло системата много прилича на "защитата" с  DRM (Digital Rights Management) на музиката и филмите. Тя крие повече опасности за АP, отколкото добри възможности. Знаем, че развлекателната индустрия се опита да наложи формата DRM, но така и не успя. Самото събиране на DRM и новини в едно изречение води тонове негативна публичност след себе си. Дигиталната защита вбесява легитимните потребители, защото ограничава употребата и не дава допълнителна стойност, добавят от блога TechDirt. Колкото пъти около нещо се гради стена, също толкова пъти се намира начин как тя да се заобиколи. Още повече че хората не обичат да ги следят и да имат ограничени права. И със сигурност ще намерят начини да го покажат.

Проектът на АP може да влезе в противоречие с въведената със закон доктрина на справедливата употреба. Изп. директор на агенцията Том Кърли заяви пред вестник "Ню Йорк таймс", че "АP иска да й се плаща за всяка употреба на нейни материали в интернет". На този етап не е ясно, но цитат и линк от блог или агрегатор към материал на АP също могат да се сметнат за употреба. Това ще наруши основния принцип на работа на интернет. Ако този суров вариант стане реалност, със сигурност АP ще види отлив в получения трафик и понижен ранк при търсене в Google. А повече блогъри и агрегатори ще слагат линкове към статиите на Ройтерс и CNN. Трафикът на вестниците, които разчитат на материалите на АP в интернет, сигурно също ще пострада, смята блогърът Дънкан Райли. Агрегатори като Google News и Yahoo News имат лицензионни договори с АП, но още не е ясно дали споразуменията с тях ще се променят, ако линковете станат платени.

АP има и друг спорен проект, който едва ли ще й помогне да се приспособи към интернет епохата. От година мрежата таксува за цитати от свои текстове по $12.50 за всеки пет думи. Точно така, ако нямате лиценз, но искате да ползвате текст на АP, трябва да платите по тази тарифа. "Агресивният ход на AP да лицензира всеки цитат ще ликвидира новите креативни начини за използване на работата на агенцията. Начини, които могат да помогнат в намирането на нови източници на приходи. Вместо да работят с АP, иноваторите ще ги избягват", коментира за "Капитал" Уенди Селцър, професор по право в Американския университет във Вашингтон и специалист по авторско право.

Тарифата на AP също може да влезе в противоречие с доктрината за справедлива употреба. Защо този принцип се появява за трети път в текста ли? Защото той е много важен за икономическия напредък. Проучване от 2007 г. на асоциацията на компютърната и комуникационна индустрия CCIA показва, че американската икономика, зависима от документа, създава стойност за $2.2 трилиона годишно, или 1/6 от целия брутен вътрешен продукт на САЩ. За сравнение, това е 70% повече от цялата щатска икономика, базирана на авторските права. Тъй като в бъдеще икономиката ще се основава все повече на знанието, доктрината се превръща в крайъгълен камък на иновацията, смятат експертите на CCIA.

Доктрината предпазва от парадокси. Например автор да ви съди, ако напишете в своя блог критика срещу негова книга, като използвате цитати от нея. Възниква дебат - каква част от новината е собственост на нейния "създател". Не успяхме да се свържем със специалиста по право Дерек Бамбауер (Лоурънс Лесиг и Джонатан Цитрейн също отказаха коментaр), но той дава интересен пример в своя блог. Да речем, че човек купува кола на лизинг, за да прави бизнес с нея. Дали работниците в завода ще искат дял от неговите приходи? Парадоксът на Асошиейтед прес не е ли същият?

Кой ще плаща за новини?

Със сигурност ходът на AP ще заинтригува новинарските организации, които обмислят дали да искат пари за своето съдържание в интернет. Достатъчно на брой американски вестници фалираха, за да накарат оцелелите да се замислят по този въпрос. Андон Балтаков е прав - "Бизнес моделът на бъдещето не е ясен". Журналистът Кевин Келихър също е прав - абонаментът няма да помогне. Тази година не е от най-добрите за таксуване на читателите, чиито заплати падат. Абонаментният модел на "Уолстрийт джърнъл" работи отпреди рецесията, но това е защото изданието има добре разграничена аудитория. Ако голям брой вестници приемат онлайн абонамент, а не няколко както днес, едни и същи пари ще се разпределят между повече издания. Това е основният проблем, заради който сега рекламата в интернет не изхранва напълно журналистическия бизнес, пише Кевин Келихър.

Следващите няколко години ще са бурни, но бизнес моделите ще се появят така, както винаги са се появявали. Според журналиста Саймън Думенко медийните компании могат да се поучат от хардуерните производители и обратно. А защо не и да се съюзят? Цените и при двете индустрии вървят надолу. Представете си например минилаптоп под $100 с месечен абонамент за новинарски и видеосайтове. Дори и да не успее, по-добре компаниите да се хванат за нови възможности, отколкото отчаяно да налагат стар модел, смята Кевин Келихър.

А какво трябва да направи AP? Ако питате Уенди Селцър "AP трябва да се фокусира в своята основна дейност - координиране и редактиране на новинарски репортажи и фотографии... Вероятно може да печели от партньорства с тези, които искат достъп до изчерпателен обзор от новини или компилации от новини на АП, цитирани на други места".

Ново (15:00, 08.08.2009 г.): Дерек Бамбауер преподава интернет право в юридическия институт в Бруклин. Той успя да отговори на няколко наши въпроса след редакционното приключване на "Капитал":

- Смятате ли, че стратегията на AP е стъпка назад?
- AP иска да прави повече пари от своето съдържание. Ако успее да убеди другите доставчици на съдържание да плащат за лицензи, значи е стъпка напред, но мисля, че много ще откажат.

- Нарушават ли блогърите и агрегаторите на новини доктрината за справедлива употреба?
- Някои - да, но споделянето на факти и коментирането на статии е ядрото на доктрината. За блогърите и агрегаторите приписването на заслуги към източника (с линк) е също толкова важно както авторските права.

- Какво трябва да направи AP, за да оцелее в дигиталната епоха?

- AP трябва да се бори срещу необузданото копиране на статии и да направи своето съдържание от първа необходимост. Често компанията е първа в разпространението на новините и само това може би ще е достатъчно, за да печели в интернет. Не съм убеден, че дигиталната епоха е смъртоносна заплаха за AP.

- Каква част от статиите притежава AP след като създаването на новините не включва само репортери?
- Ако се замислим за "собственост" в контекста на авторските права - не много. Голяма част от това, което произвежда AP, е смес от факти и неизчерпателен текст. Това отслабва закрилата на законодателството за авторски права. Иронията е, че ако AP направи своето съдържание по-обстойно и изразително, ще се увеличат шансовете то да попадне в обхвата на тези закони.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 10 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 3126 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1635 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Физика на невъзможното*

Учените създават нови материали с непознати в природата свойства

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10