Съпротивата е безсмислена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съпротивата е безсмислена

Съпротивата е безсмислена

Казусът със спирането на Google Voice може да катализира следващата безжична революция

Калина Калчева
7306 прочитания

© shutterstock


Когато през март тази година Google представи приложението си Google Voice, все още никой не подозираше, че то ще предизвика толкова фундаментален скандал. Благодарение на програмата може да използвате различни устройства - стационарен телефон, компютър и т.н., за да приемате и започвате/правите обаждания от един нов Google номер (виж втория текст - Google Voice - вашият нов телеком). Макар и интересна сама по-себе си, услугата привлече внимание по неприятен повод и доведe до почти философски дебат.

Изненадващо компютърният производител Apple забрани разпространението на Google Voice за популярния си смартфон iPhone. Решението веднага бе отдадено на ексклузивното партньорство между "ябълковата" компания и най-големия американски телеком AT&T. Google Voice като алтернативен клиент за пренос на глас по интернет (VoIP) застрашава бизнес модела на безжичния гигант.

Историята накара изпълнителния директор на Google Ерик Шмид да излезе от борда на директорите на Apple. Всичко можеше да приключи с това, но в края на юли американският телекомуникационен регулатор FCC (Federal Communication Commision) обяви, че ще разследва случаяq и изпрати официално запитване до трите замесени компании. Така Google Voice се превърна във формален повод за преосмисляне на бъдещето на мобилните комуникации.

Сочният бизнес

на телекомите се изчерпваше само с гласова телефония, която генерираше ръст не в няколко процента, а в пъти. В последните години обаче мобилните оператори са подложени на постоянен потребителски и регулаторен натиск за понижаване на цените за разговори. Освен това напредъкът на технологиите (3G, GPRS, Wi-Fi) превръща традиционното аналогово, цифрово и мобилно предаване (PSTN) в един от многото конкурентни стандарти за скоростен обмен на данни. Резултатът е, че печалбите на телекомите от телефония започнаха бързо да се стопяват. Мобилните оператори естествено осъзнават, че в близко бъдеще основната част от приходите им ще спре да идва от разговори. В момента телекомите се опитват да задържат настоящите си клиентите, докато успеят да намерят нови източници на печалба и печеливши бизнес модели.

Бъдещето на телекомуникациите е в конвергенцията (сливането) на всички нива: стандарти за пренос на данни, устройствата, който използваме, бизнес модели. Това изключва възможността за ексклузивно предлагане на някоя услуга от един сектор. В наши дни може да получите стационарен телефон от кабелна телевизия, интернет доставчик или пък традиционен телеком. Можете да получите телевизия по телефонната жица. При това положение конкуренцията се пренася на друг фронт - при съдържанието и функционалността за крайния потребител. Все повече нови услуги използват съществуващата мрежа на телекомите, за да развиват алтернативните си продукти в областта на забавленията, мобилното търсене и какво ли още не.

Традиционните мобилни оператори се опасяват, че ще се превърнат само в среда за пренос на данни. С напредването на технологиите този обмен неминуемо ще става не само по-бърз, но и по-евтин. Някои от телекомите, като AT&T например, обаче имат да изплащат и колосални суми (70 милиарда долара) за покупката на големи части от безжичния спектър. Това е причината повечето от тях да отказват да отворят мрежата си за трети страни и нови услуги.

Мобилните оператори все още могат да действат от позицията на силата и се опитват да бранят завоюваното с недотам коректни средства. Преди години основният коз за обвързване на клиенти бе номерът на телефона, който беше притежание на съответния телеком. В САЩ, а и по света, обаче бяха наложени законодателни мерки, които да гарантират преносимостта на номерата между мрежите на различни доставчици. На американския пазар например дори можете да мигрирате от мобилен оператор към алтернативен VoIP телеком.

Заради това впоследствие се наложи традиционната практика телекомуникационните компании да сключват ексклузивни партньорства с производителите на хардуер за разпространение на продуктите им. Така в САЩ смартфонът на BlackBerry Storm се предлага само в мрежата на оператора Verizon, апаратът Palm Pre е при Sprint, а iPhone се продава само със закрепостяващ абонаментен договор на AT&Т. Операторите използват в момента същата стратегия и по отношение на мобилния интернет и ултрапреносимите нетбук устройства.

Наскоро обаче стана ясно, че новият председател на FCC, Джулиъс Геначовски, ще разследва практиката за ексклузивитет на операторите върху новите телефони, защото тя е в ущърб на клиентите. Именно в тази връзка трябва да се разглеждат и действията на регулатора по казуса Google Voice.

Софтуер вместо хардуер

Новите алтернативни телекоми от своя страна имат много предимства. VoIP технологиите за пренос на данни не само че са по-евтини за потребителите, но носят и по-голяма печалба за оператора. Освен това повечето алтернативни телекоми са направили първите си стъпки онлайн, т.е. свикнали са да търгуват съдържание и познават потребителите от интернет поколенията. Допълнително преимущество е, че разполагат с изградени общества от разработчици на софтуер. Това им осигурят неспиращ поток ново съдържание под формата на приложения.

"Злополучната" платформа Google Voice е именно от този род "телекоми" - повече услуга и по-малко чиста проба VoIP клиентски софтуер. Приложението е сериозна заплаха за бизнес модела на AT&T, но не защото предоставя евтини разговори на потребителите си. В крайна сметка Google Voice използва съществуващата инфраструктура и съответно носи някакви приходи на доставчиците от генерирания трафик на данни. Приложението обаче предлага преносимост на номерата в реално време и тотално заличава разликата между стационарен телефон, GSM и компютър. За традиционните телекоми това е голям удар, защото оспорва уникалността на услугите им. В момента, в който потребителите свикнем с идеята, че и мобилните разговори, и тегленето на филми, по същество са еднакви услуги, т.е. обмен на данни, телекомите ще се превърнат само в посредник. Става въпрос за чисто еволюционна смяна на технологиите - по същия начин, както мобилната комуникация все повече прави стационарните телефони излишни.

"След 10 години повече от половината от мобилния обмен на глас ще бъде осъществен от потребител до потребител благодарение на VoIP" казва Акшай Шарма, изследователски директор на анализаторската компания Gartner.

Бъдещето

Всъщност участта на платформа-посредник не е толкова лоша. Кевин Мофет и Амелиа Уонг, които са изследователите от анализаторската компания Bernstein Research, още през 2007 г. представиха доклад, свидетелстващ, че за големите мобилни оператори е по-изгодно да са просто среда за обмен на данни. Това би увеличило потреблението в мрежите им, следователно и печалбата им, а и би им спестило част от оперативните разходи по промоции, обслужване на клиенти и т.н. Като развиват чисто технологично трасетата си, собствениците на инфраструктурата ще могат да таксуват новите телекоми за платформата, която ползват.

Поне засега обаче телекомите, изглежда, не желаят да обмислят подобен вариант, така че остава регулаторите да опитат да стимулират по-бързото развитие на технологиите чрез принуда. За целта първо трябва да се премахнат пречките пред стартиращите иновативни бизнес модели, като се гарантира правото на пазарен избор на потребителите. Това означава, че ексклузивни договори между оператори и производители на телефони като този между Apple и AT&T би трябвало да останат в миналото.

Положителните резултати от пазарната конкуренция в бранша вече саналице. Според сп. Consumer Reports надпреварата между кабелните телевизии и телекомите, предлагащи интернет свързаност, е довела до понижаване на цените на услугите с 20% само за една година. По същия начин трябва да се стимулира конкуренцията между традиционните мобилни оператори и алтернативните телекоми.

Трябва да се отбележи също така, че в момента големи части от радиочестотния спектър са притежание на компаниите от бранша, като по този начин се затруднява появата на нови доставчици (например Wi-Fi и WiMax такива). Отговор на това донякъде са освободените при преминаването към цифрово телевизионно предаване "бели полета" в спектъра на САЩ, които бяха запазени именно за безжичен интернет. Все още обаче няма яснота как ще се извършва това предаване, дали ще са нужни лицензи на доставчиците (и съответно отново ще има търгове) или не, и т.н. От технологична гледна точка се очаква, че скоро ще разполагаме с устройства, които да улавят и излъчват подобни сигнали, без да пречат на съседни излъчвания. С други думи, "белите полета" ще могат да се ползват от всички и съответно да увеличат разпространението на високоскоростен безжичен интернет.

Увеличаването на скоростта на мрежите за обмен на данни също е приоритетна предпоставка за развитие на сектора. Всъщност и в момента опорната мрежа позволява значително по-високи скорости, отколкото достигат в крайна сметка до потребителите. "Последната миля", т.е. разклоненията на тези главни мрежи, които достигат до крайните потребители, все още не са добре разработени. Именно в тях трябва да се инвестира в момента, което и планира да прави САЩ...

Широколентовият интернет достъп вероятно след време ще стане конституционно право на много места по света, но в момента трябва да се определи рамката, която ще стимулира развитието му. Доста амбициозна и тежка задача, с която председателят на FCC Джулиъс Геначовски вероятно е решил да се заема. Същото предстои да се случи по цял свят. С различна скорост, но неминуемо.

Google Voice - вашият бъдещ телеком?

Google Voice не е просто VoIP клиент, а съвкупност от телекомуникационни услуги. Google обещава на потребителите си един единствен телефонен номер за цял живот - доста съблазнително за всеки, които жонглира с 4 мобилни телефона и един стационарен. След като получите свои уникален нов номер от приложението, може да го използвате в която решите мрежа за пренос на данни т.е. от свързан с интернет компютър, през GSM или от домашен телефон. Обратното също е валидно - чрез Google Voice можете да пренасочите обажданията от 6 различни телефонни линии - мобилен номер, VoIP акаунт и т.н. към служебния си стационарен пост. Би било доста удобно да ви звънят на домашния телефон, а вие да се обадите от плажа, нали? Разделянето на номера от хардуерния носител ще промени начина, по който възприемаме телекомуникационните услуги, и би могло да увеличи ефективността на комуникациите.

Интересни функционалности на Google Voice не свършват с това. Google са направили свои прочит на популярни мобилни функционалности и са ги доближили до начина, по които биха изглеждали в интернет среда. Нагледен пример е подходът на GoogleVoice спрямо гласовата поща, която вече може да бъде прочетена под формата на текстово съобщение, изпратена като имейл и т.н. Друга удобна функционалност е възможността да слушате входящите обаждания в реално време, както позволяваше телефонният секретар от близкото минало.

Всичко това е достатъчно да привлече потребители към платформата, но Google са подготвили и чисто VoIP услуги - безплатни разговори в рамките на САЩ и евтини международни такива. Всъщност това на пръв поглед е реалната заплаха за бизнеса на големите телекоми, но пък други VoIP клиенти са били допускани до мрежите на операторите без проблемите, които срещна Google Voice. Приложението използва по подразбиране присъщата на устройството, от което се набира, инфраструктура за пренос на данни, за да достигне до собствената си мрежа и да осъществи VoIP разговора. За съжаление, бета версията на софтуера е достъпна само в САЩ и то с покана, но това сигурно ще се промени скоро, както се случи преди години с пощата Gmail.

Как ще печели Google от всичко това? Спекулации твърдят, че онлайн търсачката ще разчита на печелившия си бизнес модел - приходи от реклама. Те са провокирани от факта, че Google наскоро патентова технология за аудиореклами. Подобни съобщения могат да бъдат излъчвани в 30 секундното технологично време на изчакване, преди да бъде осъществен разговор чрез Google Voice. Друга възможност е това, което виждаме сега като бета версия, да е само прелюдия към платен бизнес продукт. По същия начин компанията разработва корпоративна версия на GoogleApps - уеб базирания си офис пакет.

В крайна сметка обаче, голямата полза на Google ще е дългосрочна. На този етап компанията може да си позволи да поддържа продукта без особена печалба от него. Когато той добие популярност (а това вероятно ще стане бързо), уникалният GoogleVoice номер може да се превърне в единствената реална ценност, в свят, в която можете безпроблемно за секунди да смените средата и устройството за обмен на данни.

Tази проста концепция не е уникална. В момента и други подобни услуги си пробиват път, но те не са собственост на най-популярната търсачка в света. Всъщност преди 2 години и GoogleVoice не беше притежание на основаната от Лари Пейдж и Сергей Брин компания. Тогава базовият софтуер се наричаше GrandCentral и бе продаден на уеб гиганта за 50 милиона долара. Един ден тази инвестиция може да превърне Google за телекомуникациите в това, което е сега за онлайн търсенето.
Какво oтговориха Apple и AT&T

На 21 август бяха представени отговорите на трите компании, замесени в скандала около спирането на Google Voice, до американсия телекомуникационен регулатор FCC. Логично, АТ&Т отрече да е участвал във вземането на решение за забраняване на Google Voice. Apple от своя страна заяви, че все още продължава да разучава приложението, но то не е било одобрено в традиционния срок от 3 седмици, защото дублира някои от основните функционалности на iPhone като ги замества с такива под марката Google. Oт "ябълковата" компания също свидетелстваха, че решението е било лично тяхно. От отговорите й обаче за пръв път официално стана ясно, че съществува клауза в договора с AT&T, която забранява одобряване на VoIP приложенията за iPhone без изричното знание и съгласие на телекома. Ако наскоро Apple не беше позволила работата на друг VoIP клиент, базиран върху смартфона й, щеше да е твърде очевидно, че става дума за защита на интересите на ексклузивния телеком партньор АТ&Т. Още повече, че по силата на споразумението между компаниите, AT&T плаща на производителя процент от месечните сметки на потребителите на iPhone. По-логично изглежда обаче, че Аpple също се чувстват застрашени от евентуално обезценяване на собствения си софтуер.

За разлика от другите две компании, Google не публикува пълните си отговори публично.

Когато през март тази година Google представи приложението си Google Voice, все още никой не подозираше, че то ще предизвика толкова фундаментален скандал. Благодарение на програмата може да използвате различни устройства - стационарен телефон, компютър и т.н., за да приемате и започвате/правите обаждания от един нов Google номер (виж втория текст - Google Voice - вашият нов телеком). Макар и интересна сама по-себе си, услугата привлече внимание по неприятен повод и доведe до почти философски дебат.

Изненадващо компютърният производител Apple забрани разпространението на Google Voice за популярния си смартфон iPhone. Решението веднага бе отдадено на ексклузивното партньорство между "ябълковата" компания и най-големия американски телеком AT&T. Google Voice като алтернативен клиент за пренос на глас по интернет (VoIP) застрашава бизнес модела на безжичния гигант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    stealth

    Стига вече с този GPS. GPRS е технологията за пренос на данни.

  • 2
    tsekata avatar :-|
    tsekata

    Запознатите хора знаят много добре, че телекомите директно ни се подиграват с различните си планове, промоции и т.н. Телекомите инвестират еднократно в технология, който след това им вади чиста печалба с доста минимални разходи. Това не е като да правиш хляб..

  • 3
    edin_gradinar avatar :-|
    Един Градинар

    Аман от ексклузивитети и обвързаности с договори и чудесии на корпоративни кръвопийци!

  • 4
    Avatar :-|
    Teo

    Капитал, какво ви става? В този брой има поне по 5 дразнещи правописни грешки във всяка статия! "настоящите си клиентите"? "почти почти"?

  • 5
    Avatar :-|
    oho

    Това не форум по граматика. При това нормално е като се пише бързо да се правят грешки.

  • 6
    Avatar :-|
    хм

    граматиката не е за форумите по граматика, а за всички грамотни хора и издания

  • 7
    Avatar :-|
    Калин

    Страхотна статия, браво Капитал!

  • 8
    Avatar :-|
    Kobe

    Доста неграмотно преведена компилация от чужди статии... Редно е авторката да добави забележка "по материали на ..."

  • 9
    Avatar :-|
    Гочоолу

    Да, ама времето тече и ВоИП със страхотна скорост навлиза навсякъде. Интернет компаниите изместват Мобилните оператори. Не можеш да спреш напредъка на технологиите. Както и упадъка на цените.. (помните ли 2000-2002 какви бяха цените на МТел?) . И ще падат още.

  • 10
    georgi.mtev_1955 avatar :-|
    Георги Димитров Митев

    От конкуренцията в областта на телекомите най-голяма полза имаме ние, потребителите. Проблемът е в това, доколко сме в състояние да се възползваме от тази конкуренция. Защото да се възползваме като погребители ще можем само ако опознаем същността на тази вид конкуренция. Точно поради шеметната динамичност на която най-ярко проличава истинността на твърдението, че знанието е сила, материално богатство и независимост, а пък невежеството е слабост, материална нищита и зависимост от способностите на други хора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK