Фейсконтрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фейсконтрол

Фейсконтрол

Канада е първата държава, провокирала ревизия в правилата на най-голямата социална мрежа

Андриан Георгиев
5609 прочитания

© Капитал


Около най-голямата социална мрежа в света Facebook постоянно ври и кипи. В последния месец сайтът за социални контакти е особено активен. Той купи конкурентния FriendFeed и непрекъснато добавя нови услуги. Например наскоро Facebook направи така, че чрез едно @ ще може да маркирате приятели не само в снимките, но и в своите статуси и инсталирани приложения.

Доста по-тихо мрежата въведе търсенето на приятели по градове. Така Facebook се опитва още повече да сегментира своите потребители и някой ден да ги залее с ултрацеленасочена реклама. По всяка вероятност никой няма да бъде пощаден. За да обхване страни, където високоскоростният интернет е лукс, сайтът дори създаде своя по-лека и бърза версия - Facebook Lite.

Сякаш нищо не може да спре сайта. Освен може би... Канада. Правителството на северноамериканската държава е насочило своето внимание към пропуски в правилата на Facebook, гарантиращи сигурността на неговите потребители.

Според доклад на Дженифър Стодарт, комисар по защита на личните данни, един от проблемите е в разработчиците на софтуер за Facebook. Един милион души от цял свят пишат най-различни приложения за сайта. Според канадската администрация тези хора имат достъп до твърде много лични данни на потребителите.

В доклада се отбелязва, че всеки трети канадец има профил във Facebook. Освен това сайтът не обяснява как и каква информация се събира от хората. А вие например знаете ли как да изтриете своя профил, а не просто да го изключите...?

Дженифър Стодарт настоя за промени в политиката на Facebook и ръководството на социалната мрежа е на път да се съгласи. Предстои смяна в правилата на сайта, които ще са валидни в цял свят. Те трябва да влязат в сила до една година. Срокът е дълъг, защото социалната мрежа ще изисква одобрение от своите потребители при редакцията на правилника.

Хората идват, за да споделят, не да крият

Това е позицията на Facebook. Все пак сайтът ще направи промени в политиката си по отношение на личните данни и използването им. Първо, разработчикът на приложения вече ще обяснява какви данни ще взима от вас, например когато попълвате тест от рода на "В каква кола ще те карат на сватбата?" (трябваха ми само няколко секунди, за да открия някакъв подобен пример). Това важи и за достъпа на програмиста до информацията на хората от вашия списък с контакти.

Освен това Facebook ще трябва да обясни каква е разликата между изключване и изтриване на профил и как работят нейните рекламни платформи.

Пропуските на Facebook в сигурността са важен въпрос, защото вече твърде много хора използват тази социална мрежа. Често се случват парадокси. Например лица на потребители на Facebook да се използват за реклама на продукти в социалната мрежа. Попълването на тестове пък често не е безвредно, както безсмислените им имена намекват.

Пробвайте теста на Американския съюз за граждански свободи (ACLU). С всеки отговор ще разберете, че постепенно разкривате религия, сексуална ориентация, политически пристрастия, снимки, рождени дни и т.н. Тези данни могат да са полезни за разработчика, ако иска да разпространява реклама чрез своя софтуер.

Сигурно сте чували, че не може да изтриете снимки във Facebook. През май изследователи от университета в Кембридж направиха следния експеримент. Преди да изтрият снимка, те запазват уникалния адрес на изображението. След като натиснат delete, те изчакват 30 дни и въвеждат адреса на снимката. Оказва се, че тя все още е там въпреки уверенията на Facebook, че мрежата изтрива веднага файла.

В желанието си да проверя това твърдение самият аз изтрих няколко свои снимки от сайта. Опитайте и вие. "Видеоклиповете също остават. Случаят с друго съдържание не е ясен, но то сигурно изчезва по-бързо заради технологията, чрез която се съхранява в интернет", коментира за "Капитал" Джоузеф Боно, участник в експеримента на учените от Кембридж.

"Facebook трябва да улесни начина, по който хората обменят информация с други социални мрежи. Така потребителите няма да бъдат "заключени" във Facebook, когато решат, че компанията не работи, както те искат", каза за "Капитал" Ребека Джешке, представител на "Електронна граница". Джоузеф Боно подкрепя позицията на Канада: "Приоритет на Facebook трябва да бъде ограничаването на достъпа до лични данни от страна на трети лица."

И накрая един прост съвет: колкото и досадно да е, четете условията за ползване на сайтовете, където ходите. Може да са скучни, но ако някога се почувствате измамен, ще знаете защо и как да реагирате. Това също е много важно. Ако чувствате, че правата ви са нарушени, сигнализирайте. Ето едно нещо, което може да направите още сега - отидете тук и настройте своя Facebook така, че да гарантирате своята неприкосновеност.

Около най-голямата социална мрежа в света Facebook постоянно ври и кипи. В последния месец сайтът за социални контакти е особено активен. Той купи конкурентния FriendFeed и непрекъснато добавя нови услуги. Например наскоро Facebook направи така, че чрез едно @ ще може да маркирате приятели не само в снимките, но и в своите статуси и инсталирани приложения.

Доста по-тихо мрежата въведе търсенето на приятели по градове. Така Facebook се опитва още повече да сегментира своите потребители и някой ден да ги залее с ултрацеленасочена реклама. По всяка вероятност никой няма да бъде пощаден. За да обхване страни, където високоскоростният интернет е лукс, сайтът дори създаде своя по-лека и бърза версия - Facebook Lite.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    cons avatar :-|
    conservoir

    Нео: 'Къде сме? В компютърна програма? '
    Морфиъс : 'Толкова ли е трудно да си го представиш!'

    фразата "заключени в FB" страшно много ми напомня на матрицата. Случвало ли ви се е след повечк време в социалните мрежи да си представяте приятелите си чрез снимките им(FB) и начина по който заглавната страница изглежда (myspace)?

    много фирми използват мрежата за реклама и PR, а много хора за търсене на работа. Виждал съм много обяви за communication officer които изискват работа с web 2.0 ежедневно... съзнанието остава там понякога доста дълго след като съм log-нал out.

  • 2
    Avatar :-P
    Tom

    Както бях писал вече (а някой грозно го изтри), мрежите вече се казват
    Assbook и Twatter :)

  • Иван

    Някъде след около половина година ползване на ФБ защитих данните си, като направих САМО ПРИЯТЕЛИ да могат да гледат страницата (мисля, че е опасна опцията ПРИЯТЕЛИ НА ПРИЯТЕЛИ да имат достъп, понеже не знаеш кой с кого се познава).
    Обаче от 1-2 седмици ФБ се превърна в ад с няколко нови приложения, които автоматично правят няколко снимки на приятелите ти и те таг-ват автоматично. Оказа се, след акато прочетох правилата, че НЯМА ОПЦИЯ да НЕ те отбелязват на снимка, без твое разрешение?!?!
    Иначе ФБ има много предимства, стига да не забравиш да се видиш с приятелите си, след работа на по бира!

  • myhappypond

    Отдавна го наричам Fuckbook. Не напразно.

  • 5
    pvp avatar :-|
    P.V.P

    Поздравления на автора за страхотната статия; Крайно време е хората да се замислят, че в днешни дни личната информация е нещо, което трябва да се пази с всякакви средства,а не доброволно да се публикува в т.н. социални мрежи със съмнителни общи правила.

  • 6
    kbderror avatar :-?
    kbderror

    Все се чуда дали да го изтрия тоа фейс. LinkedIn ми доапада повече може би защото е по профешънъл ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK