Виж какво виждам
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Виж какво виждам

Виж какво виждам

Как глобалната мрежа, обновяваща се в реално време, променя света

Андриан Георгиев
5311 прочитания

© Shutterstock


Твърде вероятно е скоро всички ние да заживеем по правилата на борсовите спекуланти. Откакто съществуват, те усъвършенстват играта "печели този с най-бързата и вярна информация". Тази реалност вече става осезаема и на много други места в обществото.

Приливът на информация в интернет се ускорява непрекъснато. Постепенно се обособява една част от мрежата, която се обновява в реално време. В този текст условно ще да я наречем моментния интернет за краткост.

А защо го наричаме така? Нали интернет и сега работи в реално време? Не, не точно. Днес електронните писма не пристигат на момента. За сметка на това съобщенията, изпратени във Facebook и Twitter*, се получават след секунди, също както кореспонденцията в Skype например.

Затова потребителите на социалните мрежи са нещо като борсовите играчи, но в интернет вариант. Шумът в системата ще се увеличава главоломно. Аудиторията на Facebook скочи от 200 до над 300 млн. души само за няколко месеца.

В опит да спечелят от тази популярност се появиха сайтове, които в реално време издирват и сортират съдържание, създадено от потребители на социални мрежи. За сравнение, когато търсите сега в Google, виждате предимно професионално създадено съдържание и статии от Wikipedia.

Някои от търсачките в реално време са Scoopler, OneRiot, Spezify. Ако в четвъртък бяхте написали в тях gdp, щяхте да видите моментните реакции на потребителите на социалните мрежи за обявения в същия ден ръст на американската икономика през третото тримесечие. Именно това е силата на този тип търсене - оперативността. Виждате коментари на реални хора и участници в събития, преди да разберете за тях от медиите.

Големите интернет компании осъзнават потенциала на тази информация. Преди дни Google и Microsoft решиха да включат в своите търсачки кратките публикации на потребителите на Twitter. За да не остане по-назад, Yahoo преговаря с OneRiot, търсачка в реално време. Всички тези партньорства бяха обявени в рамките на една и съща седмица.

МИГ-нет

Моментният интернет дава нови възможности за връзки с клиенти. Портър Гейл е маркетинг вицепрезидент в авиокомпанията Virgin America и знае това от собствен опит. На лятната конференция Real-Time Stream Crunchup тя даде добър пример за ангажиране на клиенти с марката им. Пътничка на самолет на Virgin, оборудван с Wi-Fi, пише в Twitter, че току-що се е дипломирала като доктор. Човек от екипа на Портър Гейл публикува съобщението на пътничката в профила на Virgin в Twitter и пита: "Кой ще я почерпи с питие?" В този момент втора пътничка от същия полет отговаря в Twitter, че ще почерпи прясно дипломирания лекар.

Почти сурово или препечено? Дребните търговци също се облагодетелстват от мигновения интернет. В Лос Анжелис например обикаля корейска камионетка, продаваща месо, сготвено на барбекю. Неговите собственици информират своите 39 хил. последователи в Twitter за маршрута на камионетката.

Този тип разпространение информация може да е още по-важна за търговци на бързо развалящите се плодове и зеленчуци. Препоръките също не са за подценяване. Ако в някой фризьорски салон измият косата ви със студена вода, може да се оплачете в Twitter и останалите ще разберат къде да не ходят.

Прекрасният нов свят**

Скептиците посочват два минуса в цялата концепция. Технологията е скъпа за внедряване. Фактът, че единици се справят с тази задача, дава отговор на въпроса защо скоро няма да видите силен български аналог на Facebook или Twitter.

Също така в един момент информацията ще прелее и хората трудно ще я асимилират. Логично ще се нуждаем от по-добри филтри. Никой не знае как изглеждат те. "Сега голямото предизвикателство е как да се подреди информацията, създадена в реално време в социалните мрежи", смята дори Ерик Шмит, изпълнителен директор на Google.

Възходът на мигновения интернет обаче е неукротим. "Хората на практика ще усетят мрежата в реално време през мобилните телефони. В този смисъл много е важен дебатът за мрежовата неутралност или изискването операторите да предоставят еднакво бърз достъп до всички уебуслуги независимо от техния произход. Какво ще изберат тогава хората? Съобщение във Facebook или изпращане на sms?" Въпросът е на интернет експертът Александър Варов, член на борда на директорите на Mail.bg.

Пускането на нови компютърни чипове задвижват тази промяна. Snapdragon на Qualcomm, OMAP на Texas Instruments и PXA на Marvell са сърцата на актуалното поколение леки, безжични устройства с живот около ден без зареждане и високоскоростен интернет.

Скоростите за качване на данни в интернет ще се повишават и ще става по-лесно за хората да споделят не само текст, но и снимки и видео. Уебстандартите XMPP (Extensible Messaging and Presence Protocol), Simple Update Protocol и Gnip постоянно се подобряват, за да заличат закъснението при обмена на данни по интернет.

Но да погледнем още по-далеч. Коли, къщи, електрически уреди, свързани със контролиращо приложение като Twitter. За Анди Станфърд, инженер в IBM, това не е мечта. Той може да изключва уредите вкъщи, да следи тяхната електрическа консумация и употребата на вода от компютъра или телефона именно чрез Twitter.

Тази година и софтуерът, който прикачва данни за реални обекти, снимани с мобилен телефон, също е в подем. Например насочвате камерата на смартфона към ресторант и получавате на екрана в реално време обедното меню. Подобен софтуер работи за Android базирани устройства и iPhone.

А сега си представете влиянието на мигновения интернет в публичния сектор. "Технологията може да е част от електронното правителство и да даде по-голям контрол на гражданското общество", прогнозира Александър Варов. Жалко, че няма къде да се подпишем, за да стане това реалност.

--------

Видео от конференцията Real-Time Stream Crunchup:

Ново (30.10): "Капитал" се свърза с Тобиас Пегс, ген. мениджър на търсачката OneRiot. Ето какво ни каза той:

- Защо моментният интернет е във възход? Кога очаквате популярността му да достигне критична маса?

- Интернет се превърна в идеалната среда за комуникация с приятели в социалните мрежи. Той позволява на приятели, семейства и непознати да общуват помежду си отвъд физическите граници. 2009 е годината на мигновеното обновяване на глобалната мрежа и търсенето в реално време. Тя вече достигна критична маса, тъй като милиони хора ползват услуги като Facebook, Twitter, за да споделят социално уместна информация.

- Как търсенето в реално време ще променят поведението на хората?

- Всеки ден има стотици милиони търсения за "Обама" или "Бритни Спиърс", защото хората искат да видят какво се случва в момента по тези теми. Търсачките в реално време помагат на хората да консумират по-лесно новини, да се съветват с много други хора при вземане на решения.

- Колко потребители има OneRiot? Какъв е годишният ръст?

- OneRiot работи от ноември 2008 г. Имаме феноменален ръст - обработваме над 1 млн. търсения на ден. Отделно повече от 70 партньори използват нашия приложно-програмен интерфейс (API), за да интегрират технологията ни в своите приложения, мета търсачки, приставки за браузъри, уебсайтове и други услуги.

- Какви предизвикателства създават мигновените търсачки за рекламата в интернет?

- Нашите проучвания показват, че хората ползват по-често търсачки като OneRiot, отколкото традиционни продукти. Причината е, че те искат да знаят най-актуалната информация. Има страхотни възможности да се свърже динамично създадено съдържание с контекстуална реклама. OneRiot създаде RiotWise - програма за издатели на онлайн съдържание, подобна на Google AdSense. Чрез нея те поставят своето най-добро съдържание в среда, променяща се в реално време, за да увеличат притока на читатели. Нещо като AdSense за динамично съдържание (блогове, видео, новини). RiotWise е в пилотна фаза, но засега има обещаващи резултати.

- Как мигновените търсачки филтрират резултатите, така че да не се появяват материали с ниско качество?

- Добър въпрос. Това е ключово, ако искаме да представяме висококачествен продукт. Ние разработихме алгоритъма PulseRank, който подрежда резултатите, подобно на PageRank. Но ако той измерва историческото доверие към една уебстраница, PulseRank проучва нейния актуален социален отзвук. Сега 40% от хората търсят нещо, което търсачките в реално време намират по-уместно от традиционните. PulseRank се вглежда в десетки фактори, които придават тежест на заредените резултати. Това включва свежест, ускорение, авторитет на домейна и човешки авторитет. Тук има по-подробна информация.

- Какви нови бизнес модели създават моментните търсачки?

- Има планина от нови възможности за бизнеса. Компаниите се отварят все повече към своите клиенти. Фирмите променят отделите за връзки с клиенти, така че да предложат общуване. Хората се превръщат в посланици на марката и помагат на компаниите да разработват по-удобни за хората концепции и дизайн. Накратко, чрез мигновения интернет бизнесът по-лесно се вслушва в своите клиенти.

- Има слухове, че OneRiot започва партньорство с Yahoo, както Twitter с Google и Bing. Вярно ли е това и какви са параметрите на сделката?

- Няма да коментираме. Сега е много вълнуващо да правите нововъведения в моментния интернет.

---------

*сайт за публикуване на съобщения до 140 знака.

**антиутопия на Олдъс Хъксли, която рисува безгрижно бъдеще, претоварено от комуникации.

Твърде вероятно е скоро всички ние да заживеем по правилата на борсовите спекуланти. Откакто съществуват, те усъвършенстват играта "печели този с най-бързата и вярна информация". Тази реалност вече става осезаема и на много други места в обществото.

Приливът на информация в интернет се ускорява непрекъснато. Постепенно се обособява една част от мрежата, която се обновява в реално време. В този текст условно ще да я наречем моментния интернет за краткост.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Христо Иванов

    Защо слагате * на туитър, а на Фейсбук - не?

  • 2
    fen avatar :-|
    fen

    интересна статия, благодаря!
    или по-скоро въпросните три търсачки трябва да ви благодарят, защото допреди 5 минути не бях чувал за тях, а сега вероятно ще ги използвам, когато търся информация!

  • 3
    Avatar :-|
    Соркин

    Поздравления за статията. Но малко поправки в детайлите.

    Всъщност, стандартите който движат Real Time Web не са точно XMPP, Simple Update Protocol и Gnip, a pubsubhubbub (Google) и RSS Cloud (WordPress), SUP (създаден от FriendFeed, купен от Facebook) пък по-скоро залязва със залеза на FriendFeed, а GNIP пък играе ролята на прокси, като нормализира данните и предлагат PUSH технология, така необходима за RealTimeWeb, с един недостатък за GNIP - платен е.

  • 4
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    На търсенето в реално време му липсва монолитност и стабилност, този проблем се крие точно в силата на моментното търсене, но дали някой ще иска да се информира постоянно за голям брои неща - надали, но за дадена строго специфична сфера - да, вероятно всеки има поне една такава в личните си и/или професионални интереси.

  • 5
    Avatar :-|
    .com

    От обявените търсачки само една от тях подържа кирилица, това показва първият ми поглед в/у тях.Но явно наистина сме пред нова ера в интернет еволюцията.Добра статия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK