С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 ное 2009, 13:26, 2415 прочитания

По вкус, а не по разум

Хората гласуват емоционално, а не рационално

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Изборът на управляващи е една от най-важните отговорности на гражданите в развитите страни. Въпреки това научните изследвания сочат, че избирателите като цяло подхождат към проблема повърхностно.

Съдбата на един народ в голяма степен зависи от избора му на управници. Когато той е удачен, тоест избраниците са честни  и компетентни, страната се радва на период на благоденствие. Когато пък изборът е неудачен и властта попадне в ръцете на хора некомпетентни и корумпирани, гласоподавателите и другите граждани страдат. Съчетанието от корупция и некомпетентност, както знаем, е наистина взривоопаснo.


Обществото е отговорно за съдбата си и я изковава по време на избори. Гласоподавателите в крайна сметка се тези, които в този момент поемат отговорността как ще живеят в бъдеще, и носят отговорност за това бъдеще. Означава ли това, че хората по света внимателно изучават възможните кандидати, техните умения и нравствени качества, преди да отидат до урната? Според учените отговорът е категорично не.

По лицето ще го познаеш

През февруари тази година списание Science публикува статия, озаглавена: Predicting Elections: Child's Play. Авторите на изследването твърдят, че да се предвидят изборните резултати е буквално детска игра. И доказват, че малчуганите са наистина способни да разберат кой от двама чичковци ще бъде избран само по снимките на кандидатите.



Д-р Джон Антонакис и д-р Олаф Далгас от факултета по бизнес и икономика на университета на Лозана, Швейцария, допускат, че немалка част от хората избират политиците по лицето. Буквално. Подобно оценяване на качествата на индивида (само) по неговия външен вид е характерно за децата, които още не умеят да оценяват според делата, вкусовете и прочие.

Антонакис и Далгас цитират изследвания, доказали отдавна, че по лицето на човек е невъзможно да се оцени достоверно неговата интелигентност, морал, компетентност и т.н. С тази невъзможност те обясняват големите разлики между различните избрани демократично политици. Но дали наистина са прави, че някои от хората предимно избират политиците по лицата им, тоест без да знаят много за тях?

Швейцарските икономисти показват снимките на двама политици, състезавали се един срещу друг на френските парламентарни избори през 2002 г., на 684 възрастни и ги молят да оценят компетентността на кандидатите. Седемдесет  и два процента от участниците решават, че по-компетентен е политикът, който действително е спечелил изборите. Нека допуснем за миг, че възрастните имат опит и разбират какви са хората по лицата им. Децата това няма да го могат, нали?

Учените показват същите две снимки на 681 деца на възраст между 5 и 13 години. Въпросът към хлапетата е кой от двамата мъже да бъде капитан на кораба, който ще отведе Одисей от Троя до Итака (експериментът се провежда като компютърна игра за време. Изборът на капитан е важен за децата). 71% от децата избират капитан да им бъде спечелилият изборите политик.

Авторите заключават, че възрастните често избират политиците си по вкус, а не по разум. Децата пък в допълнителен експеримент са предрекли вярно какво ще се случи на предварителните избори на демократическата партия и после на президентските в САЩ.

Хормони в урната

Наскоро в списание PLoS One (4:e7543) бе публикувано изследване, което посочи връзката между изборите, тестостерона и желанието на мъжете да доминират. Тестостеронът е хормон, свързан със сексуалното желание, съревнованието и конкуренцията. Той повишава нивата си по време на съревноваване и повлиява преценката ни. Така например инвеститорите с по-високи нива на този хормон залагат по-големи суми и рискуват повече (повече за тестостерона в свързаните статии).

Стремежът към доминация има основно място в живота на хората и повечето други видове. Доминиращите членове на групата имат по-голям достъп до наличните ресурси и дори власт да ги разпределят. При човека доминацията често е психическа. Кой не се бори със зъби и нокти за авторитета си?

Доминацията се налага чрез съревнование. Козлите си блъскат главите, малките деца се бият, после спортуват. Някои от възрастните се доказват по-фино, но като цяло през целия си живот човек в една или друга област се съревновава с другите, стремейки се да достигне върха на дадена обществена йерархия.

Жаждата ни за доминация е в немалка степен отговорна за съществуването на спортовете и любовта ни към тях. Ние просто обичаме да се съревноваваме, защото победата ни носи огромно удоволствие. Част от ефекта на победата са по-високи нива на тестостерон, което ни прави по-сексуални. Победителите са по-силни, следователно тяхното поколение ще е по-пригодно да оцелее. От гледна точка на науката това е много полезно за еволюцията и затова наградата е сексуален нагон.

Логично е нивата на тестостерона да не се променят при жените, доколкото при тях този хормон действа много по-слабо. Това бе доказано в случая на инвестиране, но предизвика разгорещени спорове в научните среди. Сега учени от университета Duke в САЩ потвърдиха тази разлика между половете и доказаха, че мъжете разбират изборите като състезание.

През 1998 г. едно малко изследване докладва спад на тестостерона при привържениците на губещ отбор (Physiol Behav 65:59). Резултатите на този експеримент, макар да не могат да бъдат приети за безусловни поради малкия брой участници, навеждат на мисълта, че победата на трети лица може да има косвен ефект върху тестостерона, тоест върху усещането ни за доминация. Накратко, щом моят отбор е велик, значи и аз съм велик.

Хипотезата на изследването, публикувано в PLoS One, е, че гласоподавателите мъже възприемат в известна степен изборите като съревнование и средство да наложат собствената си доминация (макар и косвено). Ако е така, в изборната нощ нивата на тестостерон на гласувалите за губещия кандидат трябва да паднат.

Точно това се случва след президентските избори в САЩ при 160 души. Тестостеронът на симпатизантите на Макейн и Бар (губещите) рязко пада след обявяването на резултатите, докато нивата на хормона при подкрепилите Обама остават високи. Този ефект се наблюдава само при мъжете.

Интересно е да се спомене, че социологическите проучвания показваха преди изборите, че симпатизантите на Обама знаят учудващо малко за своя кандидат, но много го харесват. Той спечели с огромна преднина, та дори получи Нобелова награда наскоро. Загубата пък на Джон Макейн нанесе страхотен удар по самочувствието на Републиканската партия, която и до днес страда от липса на свежи идеи и харизматични лидери.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 2180 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1805 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
404 error: File not known*

Грешките, които движат интернет напред

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10