Някои предпочитат джентълмени

Някои предпочитат джентълмени

Когато имат избор, женските водни паяци избират скромните "момчета" пред настойчивите ухажори. В този на пръв поглед еволюционен парадокс има логика.

Ясен Пекунов
19004 прочитания

© Антония Тилева

Основният постулат на социобиологията е, че "индивидът е носител на гени и оцеляването и репродукцията на тези гени е главната му цел". Оттук следва, че агресивното и настойчиво търсене на партньор е чудесна еволюционна стратегия. Но дали наистина е така? Според скорошно изследване, публикувано в Science (2009;326:816), ситуацията в природата не стои точно по този начин. Група американски учени доказва, че при водните паяци агресията е печелившо поведение за мъжкарите, само когато женските паячета са лишени от свобода.

Еволюция ли?

Теорията за еволюцията среща огромни затруднения да опише едновременно влиянието на средата върху индивидите и върху обществото. Ясно е, че индивидът зависи от обществото, защото то е част от обкръжението, към което той се адаптира - процес, наричан еволюция от учените. Също така е ясно, че индивидът се стреми да се сдобие с повече блага, за да осигури по-голям шанс на поколението си да оцелее. Що се отнася до общите блага обаче, този стремеж ощетява обществото.

Явлението е известно като "трагедията на общото". Като пример за него американските изследователи дават едно общо пасище и стремежа на всички овчари да увеличат броя на животните си, което води до недостиг на трева. Един успява за сметка на друг. Обществото е наранено, започват конфликти. Трагедията на общото поражда следствия, които са вредни за еволюцията (например войни за ресурси).

Очевидно подобни събития ще са вредни за развитието. В такъв случай е логично да очакваме, че съществува механизъм, който запазва обществения интерес, доколкото за еволюцията обществото (като обкръжение) е по-голяма ценност от индивида. Все пак първото е донякъде причина за еволюцията на втория.

Известно е, че сексуалната конкуренция може да предизвика "трагедия на общото" при много видове. Най-общо тя се изразява в това, че малък брой много агресивни мъжкари монополизират женските чрез насилие над всички членове на групата. Следствията от това са две – намалено генетично разнообразие и изчезване на неагресивните индивиди. В някакъв смисъл сексуалната конкуренция може да се разглежда като форма на (бавен) геноцид.

Ролята на дамите

Животът обаче не е "глупав". Само за миг, ако погледнем безкрайно сложното и буквално съвършено устройство на тялото си, ще се уверим в това. Ето защо агресивните мъжкари невинаги успяват и в живота скромни и възпитани момчета все още има в изобилие.

В експериментални условия животинките са изолирани от света. Резултатите от изследвания с водни паяци и други видове, при които мъжкарите могат да бъдат изразено агресивни, показват, че настойчивостта е печеливша стратегия при тези обстоятелства.

Каква е ситуацията обаче, когато има свобода, когато дамите могат да сменят мястото и обкръжението си? Този въпрос изследват учените от университета на Туксон, щата Аризона. В басейн, разделен на няколко изолирани части, те разполагат 30 женски и толкова мъжки водни паяка в няколко групи. Всички животинки са маркирани с различни цветни точки по гърба. Така изследователите могат да наблюдават поведението им.

А то е типично. Агресивните мъжки паяци монополизират женските. Те извършват много повече опити за съвкупление и логично много по-често успяват от по-скромните си събратя. Ситуацията е еволюционно бедствие.

Когато учените премахват преградите и всички паяци се оказват свободни да плуват из басейна, нещата се променят по твърде любопитен начин. Женските паяци, които вече не са принудени да живеят на тясно, започват да странят от агресивните мъжкари. Дамите умишлено избират своите сексуални партньори от по-скромната група господа, които доскоро са нямали почти никакъв шанс. Броят съвкупления на женските в изолирани и отворени условия остава непроменен. Променят се само бъдещите татковци.

Резултатите обясняват защо в природата неагресивните паяци не са изчезнали, а агресивните не са се избили взаимно след това. Ползата за еволюцията от поведението на женските е очевидна - генетично разнообразие.

При хората ситуацията е доста подобна, или поне така сочи историята. Там, където жените са потиснати, агресивните мъжкари контролират обществото. Подобни държави често са тоталитарни и в тези общества има сериозни вътрешни конфликти. Изследването на американските учени подсказва, че свободата на жените е от огромно значение за еволюцията. В това има логика – обикновено възпитаните и скромни мъже са по-интелигентни от подсвиркващите и пощипващите. Интелигентните господа носят интелигентни гени и са харесвани от интелигентни дами. Еволюцията цени интелигентността.

Avatar :-?
    анонимен

статията е много добра и показателна

Avatar :-?
    Змей Горянин

"Там, където жените са потиснати, агресивните мъжкари контролират обществото. Подобни държави често са тоталитарни и в тези общества има сериозни вътрешни конфликти."

В България открай време цари феодализъм, а повечето хора са превърнати в крепостни (следователно и жените). От статията става ясно защо затъваме в "блатото" все по-дълбоко.

Разпознахме ли се?

ano

Поздрави за статията! Имаме нужда повечко българи и българки да я прочетат.

t avatar :-|
    т

замислете се за мачо-културата в България.

Кристи

Да се пренасят изводи, направени от изучаване на поведението на паяци, към човешкото общество е несериозно. Аз пък мога да дам пример с паяка черна вдовица, където женската е по-голяма от мъжките и на всичкото отгоре изяжда този, с който се съвокуплява, независимо дали е скромен или агресивен.
    Паяците да не би да живеят в общество с йерархия и разпределение на труда, и да оцеляват и преуспяват заедно? От почти 40 хиляди вида паяци е документиран само един единствен вид живеещ заедно, но без разпределение на труда.
    Щом подтискането от страна на "мъжкарите" е толкова пагубно, защо страните с многовековни традиции в подтисничеството на жените, до сега не са се самоунищожили? Тези общества не само, че не се самоунищожават, но са инвазивен вид.
    Авторът вероятно си търси приятелка, но понеже е от по-скромните, си повдига духа, като превежда статии как скромните паяци успяват да се вредят при оставяне на гените на следващото поколение.
    Има книги по историческа психология, социология и др., които обясняват защо агресивните мъже не могат да монополизират жените в човешкото общество.
    Хората не са паяци, пръкващи се с хиляди от пашкул и всеки тръгва да си плете паяжината, където му видят осемте очи.
    От раждането до съзряването си, човешкото потомство има нужда от много грижи и обучение. Жените обикновено избират този, който има най-много ресурси да обезпечи този дългосрочен процес.

Avatar :-P
    Рецензент

Ох, защо когато Ясен Пекунов пише за еволюцията, всеки път настава смях в залата. На него еволюцията му е фикс-идея.

Този път обаче няма свободен достъп до статията, за да сверя със статията на Пекунов с оригинала. Като чета резюмето на статията, не виждам тя да е основа на волните интерпретации на Явор. Както винаги, той се опитва да хързулка аудиторията си по любимата му тема, която самият той не разбира.

Яворе, пусни нещо за най-новите палеонтологични открития в областта на "липсващите връзки". Ще ти се дигне рейтингът, вервай ми.

Kritichen

Казва се ТЮсон, а не "Туксон", Аризона!!! Ама нали сега всичките много разбирате от английски...

angelito avatar :-P
    the saint

Ех, поразвеселихте ме рано-рано.Вземете преместете статията от раздел "Технологии" в раздел "Забава" ...

circuitboi avatar :-|
    circuitboi

Произнася се Тюсон, Аризона.

Смяна на фокуса