Селски хитрости
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Селски хитрости

Според непотвърдена информация, FarmVille скоро ще излезе от Facebook и ще може да се играе на FarmVille.com. Това ще даде на Zynga по-голяма свобода в капитализирането на онлайн аудиторията.<br />

Селски хитрости

Игрите в социалните мрежи отбелязват феноменален ръст въпреки разкритията за измами на потребители

Андриан Георгиев
10637 прочитания

Според непотвърдена информация, FarmVille скоро ще излезе от Facebook и ще може да се играе на FarmVille.com. Това ще даде на Zynga по-голяма свобода в капитализирането на онлайн аудиторията.<br />

© Sheffe


Добра ли ще бъде следващата реколта във FarmVille и дали някой недобронамерен виртуален фермер няма да ми обере "градината", докато не внимавам? Подобни странни за простосмъртните хора въпроси вероятно си задават над 65 милиона потребители на Facebook (около 8 пъти повече от населението на България), които всекидневно отделят част от времето си за въпросната игра.

Забавленията в социалните мрежи са супер за тези, които ги практикуват, и зле прикрит спам за всички останали. През 2009 г. този тип игри добиха огромна популярност благодарение на ракетата носител, наречена Facebook.

Новите геймъри не са страстни фенове, които прекарват дни пред монитора, а хора, които разпускат, докато шефът не ги гледа или в паузата между няколко делови срещи.

Най-популярните игри във Facebook и MySpace са FarmVille, Mobsters и Pet Society. В класацията по приходи трите най-големи разработчици на подобен развлекателен софтуер са компаниите Zynga, Playfish и Playdom. През 2009 г. тези фирми култивираха гигантска аудитория. Вниманието на инвеститорите не случайно е спечелено и първите сделки вече са факт.

Най-големият производител на видео игри в света - Electronic Arts (EA), ще плати $275 млн. кеш, за да придобие Playfish. Допълнителни $25 млн. ще бъдат инвестирани в задържане ръководителите на компанията на позициите, които заемат. EA ще плати нови $100 млн., ако до 2011 г. бъдат постигнати високи резултати.

Заслужава си да се отбележи е, че гейм -разпространител номер едно в света инвестира при влошени икономически показатели и това доказва стратегическата важност на покупката. EA завърши третото тримесечие на 2009 г. със загуба от почти $400 млн. Една от предстоящите мерки е съкращаване на 1500 служители, които едва ли ще са възхитени от паралелно случващите се инвестиции в Playfish.

Гигантът Ubisoft (третият по големина разпространител на компютърни игри в света) също се активизира в тази ниша и пусна своята първа игра във Facebook през юли. Компанията също така обяви, че ще създаде портал с игри за социални мрежи.

Конкурентите на Playfish също не страдат от липса на инвестиции. Playdom, която специализира в приложения за MySpace, сега набира финансиране от $43 млн. По този начин компанията ще бъде оценена на $260 млн. Малко по-късно пък един от по-старите играчи - RockYou, който разработва софтуер за социални мрежи (не игри) и доставя реклами, получи нова инвестиция от $50 млн. По същото време Zynga, най-голямата компания в бизнеса с игрите, събра нови $15 млн. Нейните мениджъри дори планират излизане на борсата през 2010 г.

С изключение на RockYou всички изброени компании съществуват от около две години и основно дължат добрите си резултати на свръхпопулярността на Facebook. Социалната мрежа надхвърли 350 млн. потребители и продължава да добавя нови.

Този успех има две важни предпоставки. Разработването на игри за Facebook е сравнително лесно и не е като да програмираш дигитални произведения на изкуството. Освен това достигането до огромна аудитория става по-бързо, отколкото при продажбата на дискове с нелегално съдържание на столичния площад "Славейков" например. Zynga доказа това с дистрибуцията на новата игра Cafe World. За един ден тя привлече 1.5 млн. потребители, а за седмица - 10 млн.

Производителите на игри за социални мрежи печелят основно по два начина. Най-познатият бизнес модел се базира на рекламните приходи. Другият е продажбата на виртуални предмети срещу реални пари, характерна предимно за приложенията в социалните мрежи. Например, за да преминат по-бързо в следващото ниво, играчите могат да платят 1-2 истински долара за по-хубава пушка. Това не е задължително, те отново ще играят безплатно, но ако искат гаранция, че ще надделеят над своите съперници, плащането също е опция.

Ако потребителите искат да получат по-добър виртуален предмет, но без да плащат, няма проблем. Стига да се запишат за оферта, платена от рекламодател, те пак ще получат желаното оръжие.

Ето как става това на практика. Свършват ви семената във FarmVille, а така е леко скучно. Трябват пари. Играта ви предлага виртуален кеш, ако изтеглите софтуер за намиране на безплатни поздравителни картички. С него обаче неочаквано се озовавате с инсталирана в браузъра търсачка на Ask. Собственикът на Ask се явява рекламодател на Farmville и плаща за всеки записал се потребител. След това Zynga инвестира част от парите в реклама във Facebook, за да привлече нови потребители. И така до безкрай.

Напоследък социалната мрежа Facebook отчита все по-добри приходи и излезе на печалба. До голяма степен това се дължи на безмилостните схеми на разработчиците на приложения. Според доклад на Inside Network само в САЩ приходите от виртуални стоки за 2009 г. ще достигнат $1 млрд., или два пъти повече от 2008 г. Прогнозите са, че през 2010 г. пазарът може да достигне $1.6 млрд.

СпамВил

На теория рекламните оферти в игрите са законни, но голяма част от тях не са, разкриха наскоро блогърите от TechCrunch. Ето друг пример от FarmVille - в замяна на безплатна виртуална валута попълвате тест за интелигентност с четири въпроса. За да разберете своя резултат, трябва да въведете своя мобилен номер, на който получавате sms. По-късно разбирате, че незнайно как сте се абонирали за мобилни картинки и мелодии срещу $10 месечно.

Дори да не посочите номера на своята кредитна карта, а само електронна поща, без вашето одобрение може да бъдете таксуван за произволна безсмислена услуга.

В разгара на скандала от Zynga признаха, че над 30% от техните приходи идват именно от оферти на рекламодатели. Не е ясно какъв е делът на незаконните "продадени" предложения.

Авторите на TechCrunch са сигурни, че повечето измамни схеми в игрите за Facebook минават през рекламните мрежи Offerpal и SuperRewards.

И все пак не всички разработчици на игри за социални мрежи участват в тези измами. По-малки фирми като HotOrNot и PlentyOfFish не разчитат на съмнителните оферти. Но иронията е, че най-печелившите компании са тези, които мамят най-сериозно своите потребителите. Марк Пинкъс, създателят на Zynga, дори беше заснет на видео да разказва как в началото компанията е вършила какви ли не гадости само и само да се издигне по-бързо.

Официално Facebook и MySpace заявиха, че винаги са настоявали правилата да се спазват. Големите разработчици на игри спряха предлагането на рекламните оферти, докато се избистрят всички процедури по тяхното включване в игрите. Възможно е да се стигне до съдебно дело, като Федералната търговска комисия (FTC) на САЩ също може да се намеси.

Това няма да е за пръв път. Преди година и половина държавният регулатор наложи глоби на три американски компании, продаващи подобни подвеждащи реклами. Тогава ValueClick отнесе най-сериозната глоба от почти $3 млн.

"Няма да се изненадам, ако се стигне до дело и измамените потребители получат обезщетения. Но едва ли техният размер ще е от сериозно значение за разработчиците на игри", коментира за "Капитал" Джулиан Дибел, журналист, пишещ за виртуалните общности и външен автор на авторитетното технологично списание Wired. Според него компаниите като Zynga и техните брокери може би са използвали филтриране на IP адреси, така че да прикрият измамите от Facebook.

Имиджът на социалната мрежа обаче едва ли ще бъде сериозно ощетен. "Facebook преживя няколко скандала и все пак тълпи от хора продължават да се регистрират там", коментира за "Капитал" професорът по право в университета "Рутгърс" Грег Ластовка. Това не означава, че нещата трябва да останат така. "Facebook трябва да наложи стандарти за нормални бизнес практики и да наложи по-стриктен надзор", смята проф. Ластовка. "Не вярвам, че пазарът ще се коригира сам, така че за мен намеса на FTC е по-обнадеждаваща", заключва той.

"Не мисля, че популярността на тези игри ще пострада. Огромен процент от хората, които ги играят, въобще не са и чували за тези измами", споделя за "Капитал" Иван Иванов, изп. директор на медиа агенцията Zed digital Cybermark, която се занимава с онлайн реклама. "Те се отразяват на западните потребители, защото те са доста по-лековерни и са свикнали да плащат онлайн. Българският потребител е по-скоро скептик", допълва Иванов.

Инвазията на гигант от калибъра на EA обаче показва, че игрите в социалните мрежи все още имат огромен потенциал за растеж. Прави впечатление, че повечето компании създават игри с близки сюжети (гангстери, агростратегии) и за момента липсва разнообразие. Затова скоро можем да очакваме специални версии на класически видеоигри - например хит като Civilization ще се появи през 2010 г. във Facebook.

Популярността на смартфоните и безжични устройства като iPod Touch вече стимулира все повече разработчици да създават игри и за тях.

Фирмите набират капитал без затруднения, така че очаквайте все повече подобни нови игри. Facebook е силно зависим от техните рекламни инвестиции и затова едва ли ще се стигне до съдебно дело срещу Zynga и сие. Изглежда, гневът на измамените потребители не застрашава успеха на игрите в социалните мрежи. Засега реколтата ще бъде богата.

Ново (23:38): Все пак съдебно дело има. Адвокатската кантора Kershaw, Cutter, and Ratinoff ще търси обезщетение от Facebook и Zynga в размер на $ 5 млн. Обвинението е в заблуждаване на потребители чрез рекламни оферти в замяна на виртуална валута. Главният ищец е Ребека Суифт, която е таксувана с над $ 165 след като приема "безплатно" предложение в YoVille. Срещу брокерите, доставили рекламите, засега няма обвинение. Юристите на Kershaw, Cutter, and Ratinoff обединяват исковете на между 20 000 до 50 000 души. От размера на общата сума - $ 5 млн. - следва, че всеки от тях е бил ощетен със $ 100 до $ 300. "Капитал" ще продължи да следи темата.

Автор: Капитал

Добра ли ще бъде следващата реколта във FarmVille и дали някой недобронамерен виртуален фермер няма да ми обере "градината", докато не внимавам? Подобни странни за простосмъртните хора въпроси вероятно си задават над 65 милиона потребители на Facebook (около 8 пъти повече от населението на България), които всекидневно отделят част от времето си за въпросната игра.

Забавленията в социалните мрежи са супер за тези, които ги практикуват, и зле прикрит спам за всички останали. През 2009 г. този тип игри добиха огромна популярност благодарение на ракетата носител, наречена Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    zaza avatar :-|
    zaza

    Няма такива недоброжелатели! Най-много някой приятел да мине и да ти натори фермата.

  • 2
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    По света сигурно има затънали по разни измами във ФБ, но почти всички хора които познавам и копат ферма там най-много за по 30 мин. на ден да оберат, прекопат и засеят и това е...незнам и не съм виждал някой да е купувал вируални предмети с реални пари (те са различни и си личат). Освен това не виждам как ще дадеш реални пари без да разбереш?!? Как ли пък и Мтел напр. ще ме таксуват за някакви мелодии от други компании без да искам...Явно е, че статията преувеличава в тая насока.

  • 3
    Avatar :-P
    фен

    с всичко в тази статия съм съгласен, само с една важна "подробност" не съм: семаната във Farm Ville - НЕ МОГАТ да свършат.

  • 4
    Avatar :-|
    asia

    игрите са разтоварващи след напрегнатия работен ден, когато всички вече спят :)

  • 5
    oktavian avatar :-P
    Стефан Станчев

    Андрианчо, ако не ти торят достатъчно чифлика, не е нужно да пишеш толкова обширен материал със скрит упрек към FarmVille. Ще те добавя във Фацебука и като ударник в делото "гуд самарянин" и отличен облагородител, ще се погрижа на ден да имаш поне 5 от мен омагьосани парцела.
    Ако не нещо друго, то играта заздравява фацебук взаимоотношенята благодарение на взаимната помощ. :)
    Много се радвам, когато успея да помогна на някои с няколко кликания на мишката и накрая му подаря кравичка или кокошка носачка. :)

  • 6
    edge404 avatar :-P
    Edge404

    Вие сте се побъркали ве %). Като искате да се социализирате - гледайте турските сериали, та да има за какво да си говорите с бабите пред блока %)

  • 7
    Avatar :-|
    До #6

    ааа, не си прав! Фермата е супер-готино забавление. А бабите пред блока, ако могат да ползват компютри, и те ще са във ФармВил :))

  • 8
    Avatar :-|
    пълна филтрация

    като първа превантивна мярка предлагам бизнесът в БГ да филтрира достъпа на служителите си до сайта на facebook:)

  • 9
    Avatar :-P
    Xfermer

    след като около 2 месеца играх Фармвил и стигнах до определено ниво...ми писна и озелених разработените терени,продадох трактора и сеялката и си купих 10 коня и 10 крави да пасат на воля...:)

  • 10
    Avatar :-?
    123

    Не разбирам как може да се занимавате с подобни глупости. Оставам с впечатлението, че едва ли не всички сте хора без работа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK