Блогъри срещу инженери
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Блогъри срещу инженери

Това е CrunchPad месеци преди да се превърне в JooJoo.

Блогъри срещу инженери

Бъдещето на интернет таблетите е също толкова неясно, колкото изходът от скандала с CrunchPad

Андриан Георгиев
5488 прочитания

Това е CrunchPad месеци преди да се превърне в JooJoo.

© Robert Scoble


"За какво служат тези неща, освен да сърфираш в мрежата от тоалетната?". Според бивш подчинен на Стив Джобс точно така разсъждава изпълнителният директор на Apple, когато става въпрос за мобилните таблети.

В еволюционната стълба на технологичните устройства те попадат някъде между лаптопите и смартфоните. На теория трябва да са леки и с удобно голям екран за четене (но не огромен). Трябва да издържат няколко часа без включване в ел. мрежата и цената им да е поносима.

Досега обаче никой не успя да предложи продукт, който в голяма степен да покрива всичките изисквания на потребителите, вероятно затова напоследък не виждаме хора с таблети по улиците.

Човекът, който обяви, че ще създаде първото подобно устройство на цена от $200, е Майкъл Арингтън, издателят на кръга блогове TechCrunch. Това се случи през юли 2008 г. Година и половина по-късно този толкова амбициозен проект е мъртъв. И то броени седмици преди официалното му завършване...

Welcome to couch computing*

Арингтън нарича своята разработка CrunchPad, като заимства марката на своя популярен технологичен блог TechCrunch. За пръв път онлайн медиа има потенциала да наложи темпото на хардуерната индустрия и така да разбърка статуквото.

CrunchPad започва добре, блогърите създават сами няколко прототипа. Снимки на първия таблет се появяват през август 2008 г. Интернет избухва във възторг и много хора подават заявки за сътрудничество с TechCrunch.

Арингтън наема сингапурската компания Fusion Garage. Нейната задача е да продължи с разработката на хардуера и софтуера, за да подготви масовото производство. TechCrunch и Fusion Garage делят правата по интелектуалната собственост и оперативните разходи. Екипът снове между Сингапур и Силициевата долина. Започват разговори с инвеститори и търговски вериги. Процесът не е лесен. От $200 крайната цена на продукта се вдига до $300. После до $400.

CrunchPad има няколко приложения. Основните са преглеждане на електронна поща, гледане на клипове, видеочат и използване на функционалностите, предлагани от социални платформи като Facebook и Twitter. Екипът на Арингтън е убеден, че хората ще използват таблета вместо вестник, излегнати на канапето, докато закусват, може и в банята.

А сега, кратка техническа пауза. CrunchPad използва опростена операционна система Linux без модули, които изсмукват излишна енергия. При включване устройството зарежда директно програмата за сърфиране в интернет. То се задвижва от енергоефективния процесор Intel Atom. Таблетът няма клавиатура, навигацията се осъществява чрез докосване на 12.1-инчовия екран. След повече от 30 млн. продадени iPhone с тъчскрийн това е очевидният избор.

Проектът претърпява забавяне, тъй като до последно се търси най-доброто решение за най-скъпия елемент - дисплея. Постепенно таблетът добива все по-тънък вид, а обвивката му става алуминиева.

Година след обявяването на идеята Fusion Garage и TechCrunch насрочват премиерата на CrunchPad за ноември 2009 г. Дни преди нея обаче Майкъл Арингтън получава съобщение от Чандрасекар Ратакришнан, изпълнителен директор на Fusion Garage, че предстои поредното забавяне.

В него пише още, че поради натиск от акционерите Чандрасекар се готви да продължи с проекта без TechCrunch, твърди Арингтън. Инвеститорите смятат да ограничат неговата роля до маркетингов консултант, тип гуру. Блогърът се счита излъган и вероятно ще съди Fusion Garage и неговия директор. Версията на Арингтън е, че първоначално взима под крилото си екипа на Fusion Garage, но сега те се обръщат срещу него.

Ратакришнан от своя страна коментира във видеоконферентна връзка, че неговата компания държи пълните права за интелектуалната собственост върху CrunchPad. Той твърди, че първи казва на Арингтън своята визия за таблет. Версията на Чандрасекар е, че Арингтън е обещал да помогне, но не е изпълнил нищо.

"Ние създадохме хардуера. Ние направихме софтуера. Ние осигурихме финансирането", казва Ратакришнан. В потвърждение Fusion Garage ще започне тази седмица да продава CrunchPad онлайн, но под името JooJoo. Цената вече е $500. Офлайн продажбите трябва да започнат в средата на 2010 г. Устройството зарежда браузъра девет секунди след като бъде включено. Има само три, но най-необходимите портове - за USB, микрофон и слушалки. Достъпът до интернет се осъществява единствено чрез Wi-Fi.

Дързостта, с която Fusion Garage представят готов продукт в средата на огромен скандал, показва, че най-вероятно Арингтън държи част от правата, но само върху марката CrunchPad. Вероятно той ще базира своя съдебен иск на това твърдение, без да претендира за технологията, коментира Los Angeles Times.

Дамоклевата ябълка

По думите на Ратакришнан JooJoo е мексиканска дума, която значи магически. И наистина устройството ще има нужда от магически способности, защото ще трябва да влезе в нелека битка с митичния таблет на Apple, който според непотвърдени данни ще се появи през март/април 2010 г. За такъв проект се говори от години, но основният аргумент е, че ако има компания, която би могла да удовлетвори невъзможно високи очаквания (какъвто е случаят с таблетите), това в повечето случаи е Apple.

Но не във всички случаи. В средата на 90-те години например компанията се провали със своя бленуван цифров бележник Newton, който разчита ръкопис. Затова, когато Стив Джобс се завръща в Apple през 1997 г., той спира развитието на авангардния продукт.

Ако и ние допуснем, че действително има разработка на епълски таблет, няма да сме единствените. Анализаторът Яир Райнер от Openheimer смята, че Apple планира производство на над 1 млн. устройства всеки месец. Според него дисплеят ще бъде 10.1-инчов LCD, а цената - около $1000. Книгоиздателите вече преговарят с Apple за доставка на съдържание, тъй като условията на Amazon за Kindle не са изгодни за тях, допълва Яир Райнер.

По-рано и Financial Times съобщи, че музикалната индустрия също смята да доставя съдържание през таблет на Apple. Явно развлекателната индустрия е убедена в успеха на продукта, обръщайки поглед към продажбите на iPod и iPhone. Отново проблемът е, че в този си вид таблетът на Apple комбинира твърде много очаквания в едно. Това изисква трудно постижим баланс между отделните елементи.

Историята на CrunchPad/Joo Joo показва, че не е трудно да се конструира таблет. Анализ на Gartner по повод медийните истерии около възникващи технологии сочи, че на подобен вид устройства ще има трябват още между 2 до 5 години, за да се наложат като продукти и услуги, за която хората биха плащали. Процесът протича по следния начин - появява се нова технология и очакванията как тя ще промени бъдещето са безобразно високи. Твърде често тя не успява да изпълни всички очаквания и хората се разочароват (виж Newton). Минава време, технологията се развива и намира ефективно приложение. Следва пускането й на пазара...

А дали Стив Джобс не е променил своето мнение за таблетите? Може да го попитате на [email protected].

------

*Добре дошли при компютрите за диван

Фотограф: Дневник

"За какво служат тези неща, освен да сърфираш в мрежата от тоалетната?". Според бивш подчинен на Стив Джобс точно така разсъждава изпълнителният директор на Apple, когато става въпрос за мобилните таблети.

В еволюционната стълба на технологичните устройства те попадат някъде между лаптопите и смартфоните. На теория трябва да са леки и с удобно голям екран за четене (но не огромен). Трябва да издържат няколко часа без включване в ел. мрежата и цената им да е поносима.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    За да успее, таблетът, трябва да предоставя функционалност между телефон с голям диспрей и нетбук или да иземе функциите на нетбука, което е по-вероятно. Въпросът е дали потребителят ще свикне?

  • 2
    nba avatar :-|
    HA

    Заглавието "Блогъри срещу инженери" не се вписва много коректно. Все едно ще се бият или какво?

  • 3
    Avatar :-|
    читател

    аз ползвам n810 от година. взех го за $250.
    225гр и влиза в заден джоб на всякакъв панталон. екрана е достатъчно

    комфортен за четене (FB Reader).
    като таблет е добре също - идва с инсталирани mozila, SIP клиент, skype.
    музиката също свири добре. за видео - зависи от филма, но не му там силата.
    една батерия не стига за четене по време на презокеански полет. трябва и да се подреме ;) включиш ли WiFi трябва да се огледаш и за контакт.

    в сравнение със специализирани читалки е по-тежък и с много по-кратък живот. но има и повече функции. според мен е удобното нещо в джоба по време на командировки и пътуване.

  • 4
    Avatar :-|
    Herr

    Статията не е ясно дефинирана. Или си говорете за войната на блогъра с бившите му парньори, или коментирайте пазара на таблетите. Това, че някой си е решил да прави нов продукт, не означава, че този продукт има техническите характеристики на своите конкуренти.
    На никой нормален потребител(човек) не му трябва таблет. Таблетите са за няколко таргетни групи. Те и затова са все още толкова скъпи, защото се използват за професионални цели. А не сульо и пульо да си четат вестника в тоалетната и после да се чудят къде да го сложат, за да си избършат някои части :)

  • 5
    Avatar :-|
    Соркин

    До коментар [#4] от "Herr":
    Какъв пазар на таблетите? Тези недоразумения с писалката на Майкрософт ли?

    "На никой нормален потребител(човек) не му трябва таблет."
    Показал съм го това на няколко нормални потребителя, и фактите са че всички харесват идеята за едно такова ДОПЪЛНИТЕЛНО устройство вкъщи. Явно ти не си срещал нормални потребители.

    И изобщо какви са тези категорични глупости които плямпаш от последна инстанция?

  • 6
    Avatar :-|
    Соркин

    До коментар [#3] от "читател":

    Пък аз ползам 3 кг лаптоп дето държи два часа, каква е връзката?

  • 7
    Avatar :-|
    Гочоолу

    Като е наел азиатци с неясни морални качества, няма защо да се чуди в резултата.

  • 8
    Avatar :-|
    sh-IT

    Много некадърно преписана статия от стари източници. Ама така е, Капитал като нямат пари за сериозни журналисти, сме принудени да се облъчваме с мненията на 19-год/ "специалисти".

  • 9
    Avatar :-|
    До Соркин

    Г-н Соркин,
    аз не говорех за тъчскрийн устройства, камо ли за такива, за които вие споменавате и подобни глезотии, които са мах. 10".
    Говорех точно за онези смешни лаптопи с тъчскрийн и писалка, които не са на Майкрософт, а ползват операционни системи на Майкрософт, така че не си приказвайте на изуст.

    И второ, не знам в България каква е ситуацията, но тук в Германия, само хора на които им е нужен въпросният таблет си купуват. Да, пак този с писалката. И същите хора сформират пазара от страната на купувача.

    Аман от безпардонни всезнайковци, които критикуват нещо, с което не са запознати изцяло.

  • 10
    Avatar :-|
    10

    $500!
    Скъпо е!
    Около 100 евро е по-реална цена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK