Таранът на промяната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Таранът на промяната

Ако има човек, който може да убеди потребителите в смисъла от таблетите, това е шефът на Apple Стив Джобс

Таранът на промяната

Защо именно Apple и Стив Джобс могат да накара хората да повярват в таблетите

Момчил Милев
4003 прочитания

Ако има човек, който може да убеди потребителите в смисъла от таблетите, това е шефът на Apple Стив Джобс

© ROBERT GALBRAITH


Когато преди около 3 години главният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс представя придобилия митична слава iPhone, той едва ли си е давал ясно сметка за мащаба на промените, които продуктът му ще катализира в телекомуникационния бранш. По време на презентацията си тогава технологичният гуру заявява, че Apple се стреми да получи пазарен дял от около 1%. Три години по-късно цифрите са красноречиви, че Джобс не просто е бил прав. В края на 2009 г. оглавяваната от него компания държи не 1%, а около 18% от пазара на смартфони в света...

Умният телефон на Apple предизвика няколко малки революции, най-съществената от които е, че разби консервативното схващане на мобилните оператори как телекомуникации означава предимно пренос на глас. След появата на iPhone безжичният пренос на данни и мобилния интернет престанаха да бъдат бутикова услуга и достигнаха масовия потребител. Наред с това телефонът на Apple принуди останалите производители на мобилни устройства да излязат от удобните коловози на рутината и да интегрират в своите продукти дисплеи, чувствителни на докосване, Wi-Fi поддръжка, удобна навигация за потребителите, възможност за инсталиране на софтуерни апликации и какво ли още не.

Появата на iPhone далеч не е първата технологична революция, случила се след завръщането на Стив Джобс в Apple през вече далечната 1997 г. Не по-малка е промяната, която донася премиерата на преносимия музикален плеър iPod през 2001 г. и особено интегрирането му със стартиралия през 2003 г. онлайн магазин за музика iTunes. От iPod и разновидностите му до момента са продадени над 220 милиона устройства, което го прави най-популярното устройство в своя клас.

По-важното в случая е революцията, която iTunes донася на музикалния бранш. Онлайн магазинът започва да продава отделни парчета на цена 0.99 долара. Това тотално разбива досегашния модел на звукозаписните компании, които предпочитат да продават цели албуми, като събират на едно място няколко хита и музика със съмнителна стойност за потребителите. През 2007 г. Apple успяват да направят още един пробив по отношение на дигиталната музика – пускат парчета без DRM защита и сключват историческо споразумение по въпроса с водещия лейбъл EMI.

На базата на iTunes компанията на Стив Джобс прави и следващия си суперуспешен технологичен пробив – т.нар. App Store. Това е магазин за софтуерни апликации, предназначени за iPhone. Услугата стартира в средата на 2008 г. До края на април 2009 г. от App Store са изтеглени над 1 милиард софтуерни приложения. А според данни от последната седмица изтеглените апликации вече са достигнали 3 млрд.

За да бъдем обективни в оценката си, не трябва да пренебрегваме и факта, че ябълковата компания има и своите поражения. Като например супертънкия лаптоп MacBook Air, който така и не успя да излезе от зоната на бутиковото и остана предимно скъпа играчка за заклети фенове на Джобс. Въпреки това обаче, ако претеглим успехите и провалите, везните застрашително се накланят в полза на Apple. Ако има някой, който може да накара потребителите да повярват в дадена технология и да я приемат безрезервно (независимо дали става дума за таблетите или нещо друго), то това са именно Джобс и неговият екип. Затова и целият технологичен свят чака със затаен дъх датата 26 януари 2010 г.

Когато преди около 3 години главният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс представя придобилия митична слава iPhone, той едва ли си е давал ясно сметка за мащаба на промените, които продуктът му ще катализира в телекомуникационния бранш. По време на презентацията си тогава технологичният гуру заявява, че Apple се стреми да получи пазарен дял от около 1%. Три години по-късно цифрите са красноречиви, че Джобс не просто е бил прав. В края на 2009 г. оглавяваната от него компания държи не 1%, а около 18% от пазара на смартфони в света...

Умният телефон на Apple предизвика няколко малки революции, най-съществената от които е, че разби консервативното схващане на мобилните оператори как телекомуникации означава предимно пренос на глас. След появата на iPhone безжичният пренос на данни и мобилния интернет престанаха да бъдат бутикова услуга и достигнаха масовия потребител. Наред с това телефонът на Apple принуди останалите производители на мобилни устройства да излязат от удобните коловози на рутината и да интегрират в своите продукти дисплеи, чувствителни на докосване, Wi-Fi поддръжка, удобна навигация за потребителите, възможност за инсталиране на софтуерни апликации и какво ли още не.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    KingOfPain

    няма да мога спя до 26-и януари
    ще су уплътня времето с трошене на пс-то ми :)

  • 2
    Avatar :-|
    App

    Апликации не е синоним на приложения.

  • 3
    borko avatar :-|
    борко

    "Наред с това телефонът на Apple принуди останалите производители на мобилни устройства да излязат от удобните коловози на рутината и да интегрират в своите продукти дисплеи, чувствителни на докосване, Wi-Fi поддръжка, удобна навигация за потребителите, възможност за инсталиране на софтуерни апликации и какво ли още не." - Е, хайде посмалете малко! Освен тъч дисплея и преди е имало телефони с Уай фи, удобна навигация и възможност за инсталиране на приложения!

  • 4
    Avatar :-|
    G

    Колкото повече някви палячовци ми възхваляват епъл, толкова повече ги намразвам. Епъл, та епъл. Фак оф! Много преди да се появи айфон ползвах интернет на телефона си СЕ К800, правех прилични снимки, пращах мейли, играех на игри и така нататък, Епъл не са открили топлата вода! Сега има много по-добри телефони с по-мощни процесори и по-добри екрани от тъпите айфони. Ма нали овцете требва да са модерни:)))))

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    а гроздето е кисело...:)

  • 6
    arte avatar :-|
    arte

    Само че, тъкмо Епъл и Джобс успяха да направят всички тия иначе отдавна съществуващи неща в масови - пробивът не е само технологичен, а по и скоро маркетингов, психологически и т.н. Ама то за да го разбереш това трябва да си малко повече от задръстен техничар

  • 7
    Avatar :-|
    n

    масови за някой

  • 8
    Avatar :-|
    До G

    Само си мислиш че си ползвал интернет на К800 :) Виждали ли си какви игри има за айфон ? Само си мислиш 4е си играл игри на К800 :)

  • 9
    Avatar :-|
    G

    Да, ама говоря за преди 4 години, когато още немаше ни айфон ни гявол :П, не ми сравнявай айфона с к800, сравни го с HTC HD2, Toshiba TG01, Samsung B7610 OmniaPRO, Sony Ericsson Satio и подобни. Иначе не може да се отрече, че епъл много добре се възползват от овчемисленето на повечето хора и ги карат да дават един куп пари за модерни играчки :)

  • 10
    Avatar :-|
    Petar

    До коментар [#5] от "tucker case":

    grozdeto ti e kiselo v Evropa i po specialno v Bylgaria. Ako se naredish na opashka ot 50 choveka da si vzemesh neshto koeto struva 400USD - vse pak ne struva maika si i bashta si, moga da ti kazha che se chuvstvash kato v masovka za eftini krastavici i tozi "status" deto si go mislish che pridobivash... zabravi za nego po-dobre i vzemi cheti knigi i sde razvivai, chovek. iPhone ne te pravi gazar i to mnooogo otdavna. Nito pak edin krasiv no skap laptop, bil toi s iabalka otpred ili krusha. Ako ne si syglasen - prosto sme na razlichni mneninia togava.

    До коментар [#6] от "Анонимен":
    masovi my ass => 18% pazaren dial ne e 95% vse pak. Mai niakoi drug prodava masovo smart foni.

    I oshte: touch screen i vsichko ostanalo kato WiFi i t.n. imashe mnogo po-otdavna ot iPhone. Ma mnogo otdavna. Drug e vyprosa za dobriat dizain na produktite na Apple, koeto se i zaplashta syotvetno soleno. Koito e gotov da plati - neko go pravi. Ot tova pecheli Apple vse pak, ne niakoi drug. =) No Macovete ostariavat ednakvo byrzo kakto PCto i az lichno slagaiki na kantar Win7 i OSX predpochitam da si upgradevam vseki 2 god kakto mu se polaga kato vinagi sym mnogo po-top of the line ot nai dobria Mac. Pone v kompjutrite Apple nikoga ne sa bili nai-byrzite ako ne drugo...

    Za g-n Milev razbrahme che e super fen na Apple. Ok. ok. mozhe li da napishe statia za Intel ??? Ili Microsoft. Az smiatam che sa kompanii, koitno nito sa po-neuspeshni ot Apple, nito po malovazhni ili negativni. Monoppolist ti e M-tel i NEK, no ne i Microsoft. Na znam zashto, no na povecheto Apple fenove tochno Microsoft neshto im prechat. Kakato se kazva vinagi: dvama se karat tretiat (Linux) pecheli. =) I pak za fenovete na Apple, Apple ne e samo Steve Jobs. Ima dosta hora koito mu pomagat neimoverno. A dali tochno toi shte mi kazhe kakvo mi triabva ili kak da pisha emaili ili da govoria po telefona, koeto si e po-skoror smeshno - symniavam se. Bum.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK